detta är nått jag kan svara på...
snusat regenbundet (på riktigt) i 10 år och då räknar jag bort tiden tills dess man vart beroende av skiten..
rökt cigg sen jag gick i 8'an men tjuvrökte med polarna sen jag gick i 3'an~ och jag rökar än idag
slutade snusa för 1,5 år sedan och har fortfarande ett sug, varje dag,hela tiden... ska jag ska också sluta röka, men får ta det när jag känner mig tillräckt motiverad annars börjar jag om igen...
brukar man niktotin i tonåren kan de bli så att kroppen vänjer sig att ha det (detta kan du säkert hitta på wikipedia) det är samma sak som med mat & sötsaker... tar man en snus/cigg så gör hjärnan nått som inte är bra, sen tillför det ''bra'' i betlöningscentret, och kroppen slutar helt enkelt tillverka dessa ämnen som är ''bra'' som gör att man känner sig nöjd/tillfreds, och det tar en tid innan kroppen lär sig börja eget sånt ämne
såg inget hinder när man va 15-16 pannor, var ändå snabbast på banan och klarade av att springa längst... sen en vacker dag så kommer det, flåset försvinner och man rör sig i stil med en 80 åring och allt känns jobbigt haha
hoppas du fick svar på din fråga
Quote (Strayboy @ 22 May 2012 03:01)
Är det här ens någonting som någonsin kan generaliseras huruvida det är svårare att sluta röka än snusa? Det är väl rättare sagt en fråga för var individ?
ja,det är stor skillnad, snus är väldigt mycket starkare än cigg (1/4 av en dosa är 1 pack cigg), och tar du en snus så sitter nikotinet i hela tiden! blir ett beroende i sig att ha nått under läppen
cigg så får man mindre mänger i ''kickar'' de går ur kroppen relativt snabbt, så det största här är ''hur länga har man det i kroppen på 24/h)
Quote (Orvar @ 21 May 2012 20:29)
Ungefär samma mängd nikotin kommer ut i blodomloppet dock
Bör vara lika svårt att sluta med båda
icke, du får en ''kick'' när du röker
This post was edited by Chefen on May 21 2012 10:13pm