d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Fet Fråga Till Alla Som Har Gått Lumpen
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 5,732
Joined: Mar 22 2004
Gold: 41.00
Warn: 10%
Apr 5 2012 07:09am
Quote (snoramej @ 5 Apr 2012 12:38)
Ska jag gå lumpen? Pluggar på elprogrammet, kommer med 90% säkerhet få jobb direkt ut från gymnasiet.

Men då är frågan.. Ska jag ta ett år till att gå lumpen? Har hört olika åsikter om saken, och jag är själv väldigt splittrad, vet inte om det är värt att göra det... Med tanke på att jag missar ett år jobb osv.

Så, vad tycker ni? :) Dela gärna med er om era egna tankar om eran egen lumpentid, vad ni tyckte, hur ni växte som människor osv.




Lumpen är numer bara ett nära vuxen dagis för arbetslösa loosers!!
Member
Posts: 27,407
Joined: Feb 23 2008
Gold: 1,145.00
Apr 5 2012 08:21am
Älska lumpen, eller älskar minnet av lumpen. Man kommer bara i håg det roliga av det.
Member
Posts: 5,956
Joined: Jan 14 2008
Gold: 413.65
Apr 5 2012 09:11am
finns väl inget som heter lumpen längre?
är väl GMU du kommer att göra först som är 3 månader, tror man fick 5k varje månad sen 10k när när man är klar.
sen efter de så kan man bli soldat eller sjöman etc....?
Member
Posts: 17,094
Joined: Oct 16 2008
Gold: 6,669.61
Apr 5 2012 09:40am
Quote (swewik @ Apr 5 2012 05:11pm)
finns väl inget som heter lumpen längre?
är väl GMU du kommer att göra först som är 3 månader, tror man fick 5k varje månad sen 10k när när man är klar.
sen efter de så kan man bli soldat eller sjöman etc....?


Så var det ja.
Lite tråkigt för oss som vill göra det "för upplevelsens skull" men förstår att de vill ha kvalitet före kvantitet.
Member
Posts: 20,867
Joined: May 5 2005
Gold: 0.00
Apr 5 2012 09:54am
bara morsgrisar som behöver komma ifrån mamma och folk som gillar att skjuta gillar lumpen

vi andra klarar oss utan att "runka bulle"

Member
Posts: 14,513
Joined: Apr 3 2008
Gold: 15.00
Apr 5 2012 11:19am
Tycker du ska göra det. Tror det är en jävligt bra erfarenhet! Plus att du lär väl kunna få jobb sen om det är så säkert att du får jobb nu?
Member
Posts: 82,425
Joined: Apr 29 2005
Gold: 84,434.57
Trader: Trusted
Apr 5 2012 11:30am
Quote (c00kie_m0nster @ 5 Apr 2012 16:21)
Älska lumpen, eller älskar minnet av lumpen. Man kommer bara i håg det roliga av det.


This

Men för att besvara din fråga.
Det finns ingenting som heter Lumpen/Värnplikt längre. Om du vill hålla på med något alls inom försvarsmakten och i gröna militär kläder så antingen joinar du Hemvärnet ( rofl ) eller så kan du jobba inom Försvaret som antingen GSS/T eller GSS/K. GSS/T är tidvis tjänstgörande och de kan vara olika förband som söker sådant folk, t.ex så sökte vårt förband det nu inför CR12 i Norge eftersom vår pluton åkte till Frankrike så behövdes det mer folk till Norge.

GSS/K är att du blir anställd inom försvaret då. Men först för att överhuvudtaget du skall få bli anställd något förband i Sverige måste du först ha genomfört 3 månaders GMU ( Grundläggande Militär Utbildning )
Men bara för att du gör din GMU på ett visst förband, så hindrar det inte dig från att söka till kanske andra förband i Sverige. Men om du är sugen på ett specifikt förband t.ex P7 i Skåne så kan de ju vara bra att du genomför din GMU där för då har de ju lite mer koll på dig och vet vad du går för :)

Haru mer frågor så bara skicka ett PM!
Member
Posts: 82,425
Joined: Apr 29 2005
Gold: 84,434.57
Trader: Trusted
Apr 5 2012 11:33am
Quote (Orvar @ 5 Apr 2012 14:44)
Nu för tiden måste man väl binda sig 2år om man ska göra lumpen?


Nej du måste inte binda dig, när jag började skrev jag på ett kontrakt för 8 år. man får i försvarsmakten nuförtiden bara jobba max 8år + 4år, med en period emellan där man måste vara civil innan man får jobba 4 år till.

Quote (kung_kanta @ 5 Apr 2012 15:09)
Lumpen är numer bara ett nära vuxen dagis för arbetslösa loosers!!


Lol! U jelly? Du verkar ju inte direkt veta vad det innebär att jobba inom försvarsmakten :D
e: eftersom du fortfarande tror att de finns lumpen numera visar ju bara hur lite koll du har. Lumpen försvann för 2 år sedan

This post was edited by n1ghtm4r3 on Apr 5 2012 11:33am
Member
Posts: 31,927
Joined: Nov 11 2009
Gold: 4,611.00
Apr 5 2012 11:38am
Quote (n1ghtm4r3 @ Apr 5 2012 06:33pm)
Nej du måste inte binda dig, när jag började skrev jag på ett kontrakt för 8 år. man får i försvarsmakten nuförtiden bara jobba max 8år + 4år, med en period emellan där man måste vara civil innan man får jobba 4 år till.



Lol! U jelly? Du verkar ju inte direkt veta vad det innebär att jobba inom försvarsmakten :D
e: eftersom du fortfarande tror att de finns lumpen numera visar ju bara hur lite koll du har. Lumpen försvann för 2 år sedan


Ah okej, my bad

Är inte så uppdaterad angående det här ämnet ^^
Member
Posts: 82,425
Joined: Apr 29 2005
Gold: 84,434.57
Trader: Trusted
Apr 5 2012 11:40am
Quote (Orvar @ 5 Apr 2012 19:38)
Ah okej, my bad

Är inte så uppdaterad angående det här ämnet ^^


glömde tillägga där också att, du är ju inte bunden bara för du har skrivit kontrakt. Kontrakt är ju så att de inte kan fucka upp dig och bara en dag när du kommer på jobbet:
"Nä du jobbar inte här, du har inget kontrakt"

Du får som vilkest annat jobb som helst säga upp dig när du vill. Vi har ju en del folk som slutat och även förflyttat till andra förband.
Go Back To Svenska Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll