d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Etisk Förmåga > Nån Som är Duktig På Etik?
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 30.10
Feb 16 2012 05:18pm
blir så rörigt om jag fortsätter i tidigare post:

dictionary.com

sym·pa·thy
   [sim-puh-thee] Show IPA noun, plural -thies, adjective
noun
1.
harmony of or agreement in feeling, as between persons or on the part of one person with respect to another.
2.
the harmony of feeling naturally existing between persons of like tastes or opinion or of congenial dispositions.
3.
the fact or power of sharing the feelings of another, especially in sorrow or trouble; fellow feeling, compassion, or commiseration.

em·pa·thy
   [em-puh-thee] Show IPA
noun
1.
the intellectual identification with or vicarious experiencing of the feelings, thoughts, or attitudes of another.
2.
the imaginative ascribing to an object, as a natural object or work of art, feelings or attitudes present in oneself: By means of empathy, a great painting becomes a mirror of the self.
Member
Gold: 47.00
Feb 16 2012 07:19pm
Så som jag har uppfattat det så är empati när man genuint känner den andra personens t.ex. glädje eller sorg
och sympati är när man bara uppfattar t.ex. glädje eller sorg hos andra

e. det ena är medlidande och det andra är förståelse kanske man kan säga kortfattat?

This post was edited by Charlieone on Feb 16 2012 07:23pm
Member
Gold: 2,013.51
Feb 17 2012 03:18am
dejnen, lol med källkritik på wikioedia X_X
Member
Gold: 15.00
Feb 17 2012 03:21am
Quote (dej @ 17 Feb 2012 01:14)
wikipedia, har inget NE-konto längre

rätt konstigt:

engelska wikipedia säger:

While sympathy is a heightened awareness of another person's state of mind and his or her circumstances stemming from recognition of his or her feelings [9] empathy refers to a person's capacity to feel within or in another person's feelings [10] and most researchers now consider it "an emotional response that stems from another's emotional state or condition and that is congruent with the other's emotional state or situation" [11]

svenska wikipedia:
Sympati är en känslomässig samhörighet med en annan person. Ofta innebär det att en person upplever ledsamhet, inte på grund av egen bedrövelse utan för att någon annan person som denne är välvilligt inställd till är ledsen.

kanske är olika betydelser beroende på språk

"Empati betecknar förmågan att ha medvetande om andra personers känslor och att handla i enlighet med detta. Empatibegreppet är nära besläktat med inlevelse."

på svenska wikipedia lol wtf

Men lol, så min förklaring var felaktig då eller? Titta på vad du själ beskriver som empati.
Member
Feb 17 2012 03:42am
Quote (Alphabetz @ Feb 17 2012 10:21am)
Men lol, så min förklaring var felaktig då eller? Titta på vad du själ beskriver som empati.

du säger att det är förmågan att KÄNNA

jag har blivit lärd att empati är att förstå att någon känner som de gör och arbeta därifrån, sympati är när man känner skiten och dras med i den

svenska wikipedia och dictionary.com säger att jag har rätt medan engelska wikipedia säger att du har rätt. jag skrev att jag hade fel innan men jag är inte så säker längre. får nog söka sig mot en bättre källa (förslagsvis NE)

Quote (f10eq @ Feb 17 2012 10:18am)
dejnen, lol med källkritik på wikioedia  X_X

omggg
Member
Gold: 15.00
Feb 17 2012 06:58am
Quote (dej @ 17 Feb 2012 11:42)

jag har blivit lärd att empati är att förstå att någon känner som de gör och arbeta därifrån, sympati är när man känner skiten och dras med i den

svenska wikipedia och dictionary.com säger att jag har rätt medan engelska wikipedia säger att du har rätt. jag skrev att jag hade fel innan men jag är inte så säker längre. får nog söka sig mot en bättre källa (förslagsvis NE)

omggg

Att handla och göra saker är väl att bry sig om och att känna saker. Dom går väl hand i hand.
Member
Feb 17 2012 07:30am
Quote (Alphabetz @ Feb 17 2012 01:58pm)
Att handla och göra saker är väl att bry sig om och att känna saker. Dom går väl hand i hand.

?

att förstå att någon lider och varför de gör det är helt annorlunda gentemot att känna lidandet själv
Retired Moderator
Gold: 46,991.48
Trader: Trusted
Feb 17 2012 06:02pm
Quote (dej @ 17 Feb 2012 10:42)

omggg

Inom socialpsykologi så använder vi oftast ordet empati i den form du beskriver,
ett av problemen autister har är att de har en brist på empati, i den mening att de har svårt att sätta sig in i och förstå hur andra människor känner.

Vet dock inte om det är 100% sann användning av ordet i andra sammanhang/områden, men all min studielitteratur använder det på det sättet.

This post was edited by Malmy on Feb 17 2012 06:02pm
Member
Feb 17 2012 06:03pm
Quote (Malmy @ Feb 18 2012 01:02am)
Inom socialpsykologi så använder vi oftast ordet empati i den form du beskriver,
ett av problemen autister har är att de har en brist på empati, i den mening att de har svårt att sätta sig in i och förstå hur andra människor känner.

Vet dock inte om det är 100% sann användning av ordet i andra sammanhang/områden, men all min studielitteratur använder det på det sättet.

ja, men varför skulle man använda det på något annat sätt?

känns dumt
Member
Gold: 2,443.00
Feb 17 2012 06:05pm
dej, ge upp, dom har rätt

ლ(ಠ益ಠლ)
Go Back To Svenska Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll