d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Sökes: Hjälp Med Inköp Av Gaming Laptop > Oh It's This Thread Again, Again
12Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 457,914.30
Jul 18 2016 09:28am
Hej pojkar!
Vet att det finns några kunniga individer här inne så tänkte att jag lika gärna passar på att fråga!

Söker en ny laptop, då min gamla knappt orkar med mina universitetsstudier, är trots allt 6 år gammal el. så.
Tänkte slå slag i saken och kombinera nytta med nöje och dessutom slå till med att dra en gaming laptop, då jag nog känner att tiden är mogen för mig att erkänna att jag köpt min sista desktop.

Vad jag söker:
- Snabb start från sleep/off-mode, SSD mer eller mindre måste.
- Design - ska kunna sitta på juridikföreläsningarna utan att se ut som att jag precis lämnat ett LAN-party med mina p12 kåmpizar. Helst inte en massa neonljus/"coola tags" etc. Keep it clean plz. Sen om man kan få tangenterna att självlysa toggla av/på är ju najs.
- Klara moderna spel, men ej "top of the line" 2016 releases med sinnes grafik etc. är ingen "graffegamer" ;) - men typ: cs go, d2, kanske något kul nytt lir som overwatch, nåt modernt RTS och andra fps, eventuellt något modernt RPG (såna som brukar ha maffig graffe) men absolut inget måste att den ska klara det sistnämnda. och har inga problem med att sänka grafikinställningar då.
- gärna ett quality brand hellre än något plastigt som har bra stats men som inte håller i längden. Går hellre ner lite i prestanda, om jag kan lita på tillverkaren (behöver era erfarenheter)
- Ska kunna multitaska femton+ tabbar i webbläsaren, spela spotify och ha lite word docx uppe utan att den blir snurrig pga multi-task
- Om det är möjligt, vill jag kunna koppla in: Min logitech gamingmus/tangentbord samt min BENQ-skärm för att spela lite mer seriöst.

sen får den gärna vara tunn/lätt också - men antar att det inte går i min prisklass om allt annat ska fungera.

Min budget:
8000-10000 sek. Om något är extra prisvärt/på rea, och uppfyller alla kraven ovan kanske jag kan smyga upp i 12000 sek klassen.

Funderingar:
Hur stor roll spelar i7 vs i5? är det sekundärt jämfört med minnet etc? Kommer jag vilja ha en dator med plats för uppgraderat RAM? ska jag satsa på lite internt minne för operativsystem+spel och skaffa externt "billig" ssd?

Tack på förhand :wub:
// mvh jeppe

This post was edited by SpAz. on Jul 18 2016 09:32am
Member
Gold: 0.00
Jul 18 2016 11:13am
hade precis samma krav som dig när jag köpte datorn jag har nu!
kolla in asus zenbook serien, jag har en ux302lg som jag köpte 2014 tror jag det var. den klarar till och med gta5 om man drar ner grafikinställningarna lite. spelen du nämner är inga problem, och då är den som sagt 2 år gammal!
den är dessutom sjukt snygg, väger 1,5kg och har batteritid på typ 10 timmar om man bara använder word/slösurfar tack vare att det är både ett integrerat grafikkort som körs vid normal användning och sedan ett lite maffigare grafikkort (som slukar mkt batteri och drar igång fläktar osv) för spel!
jag köpte den för 12 lök så du bör absolut kunna hitta en i din prisklass.
jag är så sjukt nöjd över denna. tror du skulle bli tvärnöjd också. om du inte känner att 13" skärm är för litet :) men det gör ju att den ser ut som en liten macbook air så att du kan sitta på juridikföreläsningar utan att skämmas :)

fulla specs på den jag har: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2209863
jag tycker helt klart du ska kolla in någon i zenbook serien. alltså någon som tillverkats 2016 :)

This post was edited by Simon on Jul 18 2016 11:14am
Member
Jul 18 2016 11:40am
tack för tipset! Har alltid gillat asus och min nuvarande lapp är det.
13tum är för litet för mig om jag ska spela. tänker mig absolut 15-16 tum, och blev lite ledsen när du skrev 13'' på zenbook. men har googlat lite och det verkar ju finnas med större skärm i zenbook serien också. snygg, lätt/tunn och kraftfull. Närmast vad jag vill ha är UX501VW kostar dock 13lök. Men är riktigt sugen, får kanske överväga att gå upp, såvida det är kvalitet.
Någon med erfarenhet av denna?: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3576402
Member
Gold: 7,940.00
Jul 18 2016 12:02pm
Ska du klara att sitta igenom lektioner utan strömförsörjning är en 15w tdp cpu att rekommendera!

Hitta nåt med i7 6500u

Den du länkade har en i7 6700hq = 45w tdp. Den kommer äta upp batteriet inom 3 timmar. Om ens 2.

Jag sj har nämligen en msi med 6700hq, 960m, 8gb ram, 120ssd och 1tb hdd. Batteritiden är typ 1h 50min när du kollar på film... Men den är grym såfort du har strömförsörjning. Kylningen är tuuung!

Kan ta fram mina rekommendationer efter min session på toan är klar!
Member
Gold: 7,940.00
Jul 18 2016 01:05pm
Member
Gold: 0.00
Jul 18 2016 01:11pm
Quote (SpAz. @ 18 Jul 2016 19:40)
tack för tipset! Har alltid gillat asus och min nuvarande lapp är det.
13tum är för litet för mig om jag ska spela. tänker mig absolut 15-16 tum, och blev lite ledsen när du skrev 13'' på zenbook. men har googlat lite och det verkar ju finnas med större skärm i zenbook serien också. snygg, lätt/tunn och kraftfull. Närmast vad jag vill ha är UX501VW kostar dock 13lök. Men är riktigt sugen, får kanske överväga att gå upp, såvida det är kvalitet.
Någon med erfarenhet av denna?: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3576402

hade jag vart i behov av ny dator nu hade jag köpt den där! det enda jag är tveksam till är batteritiden. men det står 9 timmar på min på prisjakt och den håller i 10 utan problem trots 2 års användning. så nog borde den där klara av en hel skoldag också. jag tar aldrig med mig min laddare till skolan, behövs inte :)
zenbook är ju asus flagship så det är bra byggkvalite och inget plastigt liksom.
du borde googla lite recensioner på det grafikkortet och den processorn, ser det bra ut så kör hårt!
Member
Gold: 7,051.99
Jul 18 2016 01:17pm
hört att alienware är bra
Member
Jul 19 2016 01:57pm
jättetacksam för alla svar!

Har ju fattat att det är skillnad på Zenbook serien och "regular" asus-produkter. Min uppfattning är att det är lite som en macbook, alltså en ultrabook. som syftar till design, portabilitet o ergonomi, lätthet samt lite mer påkostade produkter etc right?
är det värt pengarna s.a.s. med en zenbook? eller betalar man för status, typ att de är snygga och har byggt starkt varumärke? för det är sekundärt för mig... behöver ingen mode-pryl när det kmr till datorn.
Member
Gold: 2,443.00
Jul 19 2016 03:19pm
Spaz, ska du hitta en där du kan kolla dina fotbollssstreams? :D
Member
Gold: 3,086.76
Jul 20 2016 12:14pm
förstår inte varför alla ska köpa "gaming" laptops....förövrigt så har jag svårt för när folk säger att gamla laptops blir "sega" antingen så har man för mkt skit installerat och det räcker med formatering,är den seg efter det så får man backa till äldre OS.

Go Back To Svenska Topic List
12Next
Add Reply New Topic New Poll