Tja boys!
Jag ska börja studera på Örebro universitet nu i september, men har en liten prekär situation.
Jag har precis blivit sambo i Karlstad (där jag är ifrån för er som inte vet), vilket inte ligger mer än 10mil från örebro.
Den lägenheten planerar jag och tjejen att behålla, iaf. tills vidare. Till en början funderade jag på att pendla, men det är i princip uteslutet. Väldigt omständigt, påfrestande och tidsödande skulle det vara.
För att inte tala om under insparkstiden/introduktionen... då man behöver vara på plats varje dag i princip, om inte för det sociala så är schemat intensivt första veckorna med föreläsningar bl.a.
Så nästa steg är isf. att söka ett rum som inneboende eller annan typ av pendlingsboende.
Är det någon som har erfarenheter av att vara inneboende likt detta, eller har koll/tips på vad som är rimligt?
Kommer vara hemma mycket i karlstad, kanske inte varje helg men ofta.
Har lagt upp en annons på blocket, och har fått mycket svar. Har lyft fram att jag har sambo, kommer pendla en del, är 24 snart 25 och har skinn på näsan i form av att jag "levt vuxenliv" med jobb/egen lägenhet flera år sedan studenten.
Verkar ha bra utgångsläge och vara attraktiv som inneboende med dessa kriterier, just att jag inte är så stökig / har nåra års erfarenhet av boende / har sambo på annan ort.
Vad är eg. rimligt i örebro när det kommer till pris?
Har fått flera svar på mail/sms med prisförslag på egna lägenheter/del av villa med egen ingång, runt 3000. även med bra läge (centralt, 1-2km från uni)
Men även ett boende ett stenkast från universitetet (centralt) som inneboende i ett 10-12 kvm rum i en familj där barna är antingen ute och reser / har påbörjat högre studier på andra orter.
Den här personen har jag haft dialog med och det boendet låter ju helt klart som något jag hade tänkt mig / passar min situation och jag passar för dom. Men sen droppade hon priset, 4000kr/mån?
Är inte det väldigt saltat? för ett rum i en större lgnht. Visst det kan ju vara jättefint och bra läge...
Kommer att ha två hyror i princip så själva tanken är ju att jag ska komma undan jävligt billigt, behöver eg. bara en säng (alt. soffa) och ett skrivbord någonstans.
Gjorde nog ett misstag i att lägga upp maxhyra som 4000 i min annons. Jag tänkte att jag är rätt desperat och vill inte skrämma bort ev. bra boenden, men ärligt så går det inte att ha så mycket för mig i min situation, helt otänkbart. 3000 kanske skulle gå, men då blir det till att extrajobba och ev. låna pengar hemifrån.
Vad säger ni, har ni några tips på tillvägagångssätt? Eller kanske till och med bor i Örebro och har hört nåt på stan?
This post was edited by SpAz. on Aug 19 2015 05:37pm