d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Mediadator? > Någon Som Har Koll?
123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Jul 14 2015 09:14am
tvn jag köpte hem var inte alls android tv (fuck you prisjakt och :facepalm: för att jag inte kollade upp på andra sidor)
nu är jag i valet och kvalet om jag ska anstränga mig och böka med att skicka tillbaka denna tv på öppet köp, och punga ut 2000:- till för att få en android tv.
eller ska jag styra en mediadator? hur mkt lär man slänga ut för att få en hyfsad?
den ska klara av 1080p 60fps utan problem men jag har ingen nytta av 4k eller 3d. den ska även klara av att skicka 5.1 ljud till förstärkaren, är det optisk ljudutgång man behöver då och separat ljudkort? (givetvis med cola på)
den behöver inte vara knäpptyst men ska inte låta för mkt heller.
grafikkort behövs inte för att spela upp filmer va? jag menar om det räcker med ett integrerat? är det processorn som lär ha lite krut för att klara av blurayfilmer t.ex. va?

räcker det med tex 64gb ssd 4 eller 8gb ram och en i5?
vad ska jag tänka på?
eller ska jag skita i mediadator och packa ihop tvn och posta tillbaka den och beställa android tv istället?
en fördel med regelrätt mediadator som jag kan komma på är för torrents. vore nice om man kunde köpa till en antingen extern eller intern 1tb disk och ha igång på nätterna osv.
Member
Gold: 7,821.00
Jul 14 2015 09:24am
Jag kör en hemmabyggd htpc med en i3 inbyggd. Inget grafikkort och jag spelar då upp bluray-filmer helt bekymmersfritt.
Ska du ha ihop en htpc hade jag köpt en intel NUC, no doubt!

https://www.komplett.se/intel-nuc-nuc5i3ryh/837240

Förslagsvis den.
Lägg till: 2,5" hårddisk och SO-DIMM ramminne.

Valde en modell med inbyggt wifi

This post was edited by Fil on Jul 14 2015 09:25am
Member
Jul 14 2015 09:27am
Quote (Fil @ 14 Jul 2015 17:24)
Jag kör en hemmabyggd htpc med en i3 inbyggd. Inget grafikkort och jag spelar då upp bluray-filmer helt bekymmersfritt.
Ska du ha ihop en htpc hade jag köpt en intel NUC, no doubt!

https://www.komplett.se/intel-nuc-nuc5i3ryh/837240

Förslagsvis den.
Lägg till: 2,5" hårddisk och SO-DIMM ramminne.

Valde en modell med inbyggt wifi

vad tror du, är det värt att lägga ut 1000kr till för att få en nuc eller liknande istället för android inbyggt i tvn? jag är mkt tveksam på om det är något stabilt liksom. sen fördelen med att man kan ha datorn igång med torrents osv är ju underbart!

jag glömde tillägga 2 saker. jag vill gärna ha plats för 2 hårddiskar (en ssd för os och en mekanisk för lagring, eller låter de för mkt? satsa på en större ssd istället kanske?)
wifi är inget krav, kör hellre ethernet!
Member
Jul 14 2015 09:34am
kollade igenom specs på den du länkade och den verkar ju klockren för mina krav!
hur mkt ram behövs i den och ska jag köpa en stor ssd eller en liten ssd och en gigantisk extern hdd?

This post was edited by Simon on Jul 14 2015 09:35am
Member
Jul 14 2015 09:36am
Quote (Simon @ 14 Jul 2015 17:27)
vad tror du, är det värt att lägga ut 1000kr till för att få en nuc eller liknande istället för android inbyggt i tvn? jag är mkt tveksam på om det är något stabilt liksom. sen fördelen med att man kan ha datorn igång med torrents osv är ju underbart!

jag glömde tillägga 2 saker. jag vill gärna ha plats för 2 hårddiskar (en ssd för os och en mekanisk för lagring, eller låter de för mkt? satsa på en större ssd istället kanske?)
wifi är inget krav, kör hellre ethernet!

Tänkte att du då kunde spara pengar på att välja en modell utan wifi, men såg att det isåfall diffar max någon hundring om du fortfarande ska ha broadwell (senaste generationens intel-processorer, det som skiljer mot föregående generation är att den integrerade grafiken är ljusår bättre).
Den här burken har en M-2 kortplats, det innebär att du kan köra in en SSD via M-2. Tar mindre plats och ger möjlighet till ännu snabbare överföring än SATA. Utöver det finns där plats för en 2,5"-disk så den uppfyller ju dina önskemål om två diskar :)
Utöver dessa finns där en pci-e kortplats. Där ska du väl kunna trycka i ett ljudkort om inte det inbyggda duger. Det ska stödja 7.1 dock.

Quote (Simon @ 14 Jul 2015 17:34)
kollade igenom specs på den du länkade och den verkar ju klockren för mina krav!
hur mkt ram behövs i den och ska jag köpa en stor ssd eller en liten ssd och en gigantisk extern hdd?

Fan vad nice att du gillade den!
Själv hade jag aldrig byggt min htpc om intel NUC fanns när det begav sig :P
Jag är rätt så säker på att 4 gb ram ska räcka faktiskt!

Jag hade köpt typ en 64 gb SSD för operativsystemet och en 1 tb lagringsdisk internt utöver det.
Behöver du sen extra utrymme får du lägga till en extern. Men tvivlar på det :)

This post was edited by Fil on Jul 14 2015 09:38am
Member
Gold: 1,430.00
Jul 14 2015 09:45am
Jag har en nuc i sovrummet! Bra mög!
Member
Jul 14 2015 09:46am
Quote (Fil @ 14 Jul 2015 17:36)
Tänkte att du då kunde spara pengar på att välja en modell utan wifi, men såg att det isåfall diffar max någon hundring om du fortfarande ska ha broadwell (senaste generationens intel-processorer, det som skiljer mot föregående generation är att den integrerade grafiken är ljusår bättre).
Den här burken har en M-2 kortplats, det innebär att du kan köra in en SSD via M-2. Tar mindre plats och ger möjlighet till ännu snabbare överföring än SATA. Utöver det finns där plats för en 2,5"-disk så den uppfyller ju dina önskemål om två diskar :)
Utöver dessa finns där en pci-e kortplats. Där ska du väl kunna trycka i ett ljudkort om inte det inbyggda duger. Det ska stödja 7.1 dock.

Fan vad nice att du gillade den!
Själv hade jag aldrig byggt min htpc om intel NUC fanns när det begav sig :P
Jag är rätt så säker på att 4 gb ram ska räcka faktiskt!

Jag hade köpt typ en 64 gb SSD för operativsystemet och en 1 tb lagringsdisk internt utöver det.
Behöver du sen extra utrymme får du lägga till en extern. Men tvivlar på det :)

fint som snus! tack som fan för hjälpen :)

då tänkte jag såhär. jag funderar på det någon vecka och så köper jag den nucen du länkade, +4gb ram (finns ju 2 kortplatser så kan köpa 4gb extra vid behov), +en liten ssd för os. sedan kan jag avvakta med en större disk för lagring. känns som torrents håller på att dö ut nu i vilket fall.

fan vad jag tycker sånt här är kul haha, fan vilken nörd man är. men det känns helt klart bättre än att ha en android tv med en laggig variant av vlc.

kör du xbmc os eller windows eller kanske nåt annat?
Member
Jul 14 2015 09:52am
Quote (Simon @ 14 Jul 2015 17:46)
fint som snus! tack som fan för hjälpen :)

då tänkte jag såhär. jag funderar på det någon vecka och så köper jag den nucen du länkade, +4gb ram (finns ju 2 kortplatser så kan köpa 4gb extra vid behov), +en liten ssd för os. sedan kan jag avvakta med en större disk för lagring. känns som torrents håller på att dö ut nu i vilket fall.

fan vad jag tycker sånt här är kul haha, fan vilken nörd man är. men det känns helt klart bättre än att ha en android tv med en laggig variant av vlc.

kör du xbmc os eller windows eller kanske nåt annat?

Jag lirar windows på min htpc :P

Rätt tänkt appropå minnet, prova med 4, tror inte det kommer begränsa dig :)
Member
Jul 14 2015 09:59am
tusen tack för hjälpen. alla frågor besvarade ^_^

e: ok en liten snabb. vad för mus/tbord lösning rekommenderas? har för mig jag sett nåt litet kompakt tbord med touchpad just för detta ändamål typ. vore ju cool

This post was edited by Simon on Jul 14 2015 10:01am
Member
Gold: 7,940.00
Jul 14 2015 10:06am
Fil har stenkoll på snygg htpc :) hans är fin
Go Back To Svenska Topic List
123Next
Add Reply New Topic New Poll