Quote (Simon @ 14 Jul 2015 17:27)
vad tror du, är det värt att lägga ut 1000kr till för att få en nuc eller liknande istället för android inbyggt i tvn? jag är mkt tveksam på om det är något stabilt liksom. sen fördelen med att man kan ha datorn igång med torrents osv är ju underbart!
jag glömde tillägga 2 saker. jag vill gärna ha plats för 2 hårddiskar (en ssd för os och en mekanisk för lagring, eller låter de för mkt? satsa på en större ssd istället kanske?)
wifi är inget krav, kör hellre ethernet!
Tänkte att du då kunde spara pengar på att välja en modell utan wifi, men såg att det isåfall diffar max någon hundring om du fortfarande ska ha broadwell (senaste generationens intel-processorer, det som skiljer mot föregående generation är att den integrerade grafiken är ljusår bättre).
Den här burken har en M-2 kortplats, det innebär att du kan köra in en SSD via M-2. Tar mindre plats och ger möjlighet till ännu snabbare överföring än SATA. Utöver det finns där plats för en 2,5"-disk så den uppfyller ju dina önskemål om två diskar

Utöver dessa finns där en pci-e kortplats. Där ska du väl kunna trycka i ett ljudkort om inte det inbyggda duger. Det ska stödja 7.1 dock.
Quote (Simon @ 14 Jul 2015 17:34)
kollade igenom specs på den du länkade och den verkar ju klockren för mina krav!
hur mkt ram behövs i den och ska jag köpa en stor ssd eller en liten ssd och en gigantisk extern hdd?
Fan vad nice att du gillade den!
Själv hade jag aldrig byggt min htpc om intel NUC fanns när det begav sig

Jag är rätt så säker på att 4 gb ram ska räcka faktiskt!
Jag hade köpt typ en 64 gb SSD för operativsystemet och en 1 tb lagringsdisk internt utöver det.
Behöver du sen extra utrymme får du lägga till en extern. Men tvivlar på det
This post was edited by Fil on Jul 14 2015 09:38am