d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Trött På Att Vara Arbetslös
1235Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: Locked
Jan 6 2013 08:39am
Jag börjar bli riktigt trött på att bara gå hemma och leva på mitt socialbidrag. Dessutom så går jag snart in i fas 3 på af (i maj) och känner inte alls för att göra det. så nu tänkte jag kolla om någon har några riktigt bra tips för att få ett jobb som inte har med att trakka folk (telefonförsäljare :P) Skulle vara trevligt om folk kunde komma med lite sköna tips om hur jag ska gå tillväga. Kanske beskriva hur ni/du gjorde när du fick ditt jobb? några sköna tips vore grymt tacksamt.
PS. försök att hålla er ifrån trollandet och ge mig lite seriösa tips och svar, positiv och negativ kritik tillåts dock

E: om någon har några tips runt kalmar/växjö områdena så får ni gärna höra av er. bor för tillfället i Kalmar men drar mig inte för att flytta mot Växjö heller om det är så eftersom min sambo kommer därifrån

This post was edited by Kazique on Jan 6 2013 08:40am
Member
Gold: 8,806.69
Jan 6 2013 08:41am
Du kan väl börja med att säga vad du har för erfarenhet, intressen, hur du är som person, så kanske det går att vägleda dig lite enklare..
Member
Gold: 54.00
Jan 6 2013 08:42am
åk runt till företag med cv och fråga om praktik/provanställning?

därefter kan du ju använda SAS som du får via af
Member
Gold: Locked
Jan 6 2013 08:47am
Quote (PhearCIII @ 6 Jan 2013 15:41)
Du kan väl börja med att säga vad du har för erfarenhet, intressen, hur du är som person, så kanske det går att vägleda dig lite enklare..

Ja men absolut. att jag inte tänkte på det. jag är 22 år väldigt glad, öppen och social person som gärna spenderar mycket tid framför datorn (även om jag inte är så kunnig i området) har gått 3 år på IT gymnasie, var väldigt inne på att bli lärare och började plugga det en termin men kände att det var lite för mycket råplugg för min del och avbröt därför utbildningen. andra intressen är sport och vännder samt min sambo och vår dotter.

jag har väl inte direkt så mycket erfarenheter förutom det jag nämde. förutom lite praktiker på bland annat förskola och en skolklass i årskurs 3.

e:
Quote (Intenso8 @ 6 Jan 2013 15:42)
åk runt till företag med cv och fråga om praktik/provanställning?

därefter kan du ju använda SAS som du får via af

det känns som att man stör folk på olika arbetsplatser om man kommer och lämnar ett cv fast det kanske bara är jag som känner så och har totalt fel. hur ska jag då gå tillväga? gå in på ett företag (exempelvis ICA) och be om att få prata med chefen och ha ett cv samt personligt brev som skulle passa in på butiksjobb eller?

Quote (dej @ 6 Jan 2013 15:51)
gå in på mcdonalds i närheten och fråga

de brukar behöva folk

e/ boru i stockholm kan du kolla med behremuli om MTR behöver folk

bor tyvärr väldigt långt ifrån stockholm, bor i kalmar men tack för tipset annars :)

och angående donken så ska jag göra det imorgon och se om det leder någon vart :) några tips på vad jag ska skriva om mig i mitt personliga brev? vad kan vara bra att lyfta fram?

Quote (PlaaD @ 6 Jan 2013 15:53)
Sök jobb via Manpower/Uniflex etcetcetc om du liksom alla andra i Sverige inte pallar med AF.

sökte nyss jobb via uniflex som kundtjänst och hoppas jag positivt svar där, har förövrigt en vän som jobbar på företaget som också har rekommenderat mig dit så jag hoppas det blir något av det. Men skulle kännas skönt att ha fler val ifall det inte blir det/jag inte trivs med telefonarbete.

Quote (Fil @ 6 Jan 2013 15:55)
Industrin går alltid upp och ner, även under en lågkonjunktur, jag har jobbat i industrin och sett företaget jag arbetar på anställa 10 pers åt gången med 3 veckors mellanrum när alla andra företag varslar.

Mitt bästa tips är att söka industrijobb, och då vara ihärdig. Om de inte behöver dig när du skickar in din ansökan så hamnar din arbetsansökan i det cylinderformade arkivet.
När de vill anställa tar de färska ansökningar, de vill inte hålla på och chansa med ansökningar de fick in för en månad sedan.

True story, så hitta ett antal företag där du kan söka jobb, och gör det frekvent. Det är även bra om du hittar någon att föra en dialog med (inte en receptionist, det leder ingenstans ofc), helst samma person du skickar ansökan till!

Lycka till! Jag hoppas du hittar ett jobb :)

tack så mycket för tipsen. fan har inte känt mig så jobbsugen förut men fan va jag är pepp nu. vore riktigt skönt att slippa soc med allt vad det innebär.
vart hittar jag dessa jobb? på AFs hemsida finns det ju bara en massa skit.

This post was edited by Kazique on Jan 6 2013 08:59am
Member
Gold: 30.10
Jan 6 2013 08:51am
gå in på mcdonalds i närheten och fråga

de brukar behöva folk

e/ boru i stockholm kan du kolla med behremuli om MTR behöver folk

This post was edited by dej on Jan 6 2013 08:51am
Member
Gold: 2,945.50
Jan 6 2013 08:53am
Sök jobb via Manpower/Uniflex etcetcetc om du liksom alla andra i Sverige inte pallar med AF.
Member
Gold: 30.10
Jan 6 2013 08:55am
lyft fram sånt som du tror är relevant för skiten. undvik klyschor
Member
Gold: 7,821.00
Jan 6 2013 08:55am
Industrin går alltid upp och ner, även under en lågkonjunktur, jag har jobbat i industrin och sett företaget jag arbetar på anställa 10 pers åt gången med 3 veckors mellanrum när alla andra företag varslar.

Mitt bästa tips är att söka industrijobb, och då vara ihärdig. Om de inte behöver dig när du skickar in din ansökan så hamnar din arbetsansökan i det cylinderformade arkivet.
När de vill anställa tar de färska ansökningar, de vill inte hålla på och chansa med ansökningar de fick in för en månad sedan.

True story, så hitta ett antal företag där du kan söka jobb, och gör det frekvent. Det är även bra om du hittar någon att föra en dialog med (inte en receptionist, det leder ingenstans ofc), helst samma person du skickar ansökan till!

Lycka till! Jag hoppas du hittar ett jobb :)

Quote (PlaaD @ 6 Jan 2013 15:53)

This, arbetsförmedlingen hjälper inte folk att få arbete.
De administrerar arbetslöshet i främsta hand.

Quote (Kazique @ 6 Jan 2013 15:47)

tack så mycket för tipsen. fan har inte känt mig så jobbsugen förut men fan va jag är pepp nu. vore riktigt skönt att slippa soc med allt vad det innebär.
vart hittar jag dessa jobb? på AFs hemsida finns det ju bara en massa skit.

Härligt att du är peppad! Har inside information på att många företag inte använder AF's platsbank eftersom de mest får okvalificerat folk därifrån.
Du hittar dom inte i någon strukturerad lista, varje gång du hör av dig till ett företag är det en chansning. Du bör vara beredd på att få många nej innan du hittar ett företag som behöver personal just då!

This post was edited by Fil on Jan 6 2013 09:02am
Member
Gold: 354.00
Jan 6 2013 09:01am
Gör som snubben med billboarden ^_^
Member
Gold: 54.00
Jan 6 2013 09:01am
du kan ju alltid göra som mig och oli, jobba inom vården :)

sen plugga upp dig till undersköterska (simpelt, om invandrare fixar det utan att läst en bok innan så bör du klara det :) )
Go Back To Svenska Topic List
1235Next
Add Reply New Topic New Poll