d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Datorköp (igen) - Stationärt Denna Gången > 6500-8000kr
1236Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 10 2012 03:07pm
Tjena grabbar, kort beskrivning av mina "behov" och önskemål (prisklas 6500-8000kr för burken)

Quote
Goddag, som många andra här inne är jag ute efter en ny desktop till framförallt diablo III realeasen.
Vill för denna pengen, 6,5-8k kunna maximera diablo III mer eller mindre, om det går förstås.

Lite snabba detaljer kring mina önskemål:
Den får gärna vara tyst i kylningen
Bör ha "framtidsutsikt", dvs möjlighet till att uppgradera i framtiden, t.ex. lägga till mer ram, byta delar osv.
Kvalitetsmärken med lång livsstid hellre än "skrytiga" stats
multimedia-utgångar då jag kan tänkas använda den som "central" i vardagsrummet för att spela upp film o.s.v.

Vad jag inte prioriterar är:
+ uttrymme på hårddisk
över 4gb ram om det går lätt att uppgradera i framtiden på bygget.
Utseende/ergonomi



här är ett par förslag jag fått hittills, vilken skulle ni föredragit utifrån mina önskemål?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1784268/2012-05-10
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1779082/2012-05-09
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1778476/firrre2
Member
Posts: 31,927
Joined: Nov 11 2009
Gold: 4,611.00
May 10 2012 03:19pm
Ska fråga polarn vad han köpte för nåt

Vet att han har en grym dator nu som inte var alltför dyr ;)
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
May 10 2012 03:29pm
alternativ 3

Skulle inte plocka ihop den sådär dock men den funkar

This post was edited by snoramej on May 10 2012 03:30pm
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 10 2012 03:33pm
Quote (snoramej @ 10 May 2012 23:29)
alternativ 3

Skulle inte plocka ihop den sådär dock men den funkar


orkar du ge tips istället? kanske lika värt för en halvnovis (helnovis...) att köpa färdigmonterad?
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
May 10 2012 03:34pm
Quote (SpAz. @ 10 May 2012 22:33)
orkar du ge tips istället? kanske lika värt för en halvnovis (helnovis...) att köpa färdigmonterad?


Nä nog kan du köpa delar, det är riktigt kul att sätta ihop datorn :)

Orkar inte skriva några tips ikväll, får titta in imorgon bitti istället och skriva vad jag tycker =)
Member
Posts: 500
Joined: Sep 24 2011
Gold: 100.00
May 10 2012 03:44pm
Plocka cd-läsare och hårddisk ur en gammal dator

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1784526/gheroer


EDIT: Du kanske vill byta ut moderkortet, vissa har inte USB3 till fronten om det skulle spela stor roll.

This post was edited by whifrA on May 10 2012 03:47pm
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 10 2012 03:55pm
Quote (whifrA @ 10 May 2012 23:44)
Plocka cd-läsare och hårddisk ur en gammal dator

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1784526/gheroer


EDIT: Du kanske vill byta ut moderkortet, vissa har inte USB3 till fronten om det skulle spela stor roll.


har en gammal dator som windows kraschade i för nåt år sen, köpt typ 08. Rätt ok chassi på den iirc, funkar chassi unversalt eller måste dom också ha rätt sockets o skruvhål etc etc? har ju hårddisk i den också på säkert 250 gig iaf vilket räcker för mig, kan fixa extern om jag vill tankafett.
Member
Posts: 500
Joined: Sep 24 2011
Gold: 100.00
May 10 2012 04:57pm
Quote (SpAz. @ May 10 2012 11:55pm)
har en gammal dator som windows kraschade i för nåt år sen, köpt typ 08. Rätt ok chassi på den iirc, funkar chassi unversalt eller måste dom också ha rätt sockets o skruvhål etc etc? har ju hårddisk i den också på säkert 250 gig iaf vilket räcker för mig, kan fixa extern om jag vill tankafett.


Beroende på tillverkade, vissa har designat sina datorer sjuka (om det är en komplett dator du har) och har cpmoderkort för det är deras egna designade moderkort, typ. Men det ska gå att plocka ur allt. Vissa är skitknepiga att ta ut hårddisken, fick bryta loss en en gång x___X. Jag tipsar i alla fall att köpa ett nytt chassi så det blir lättare att arbeta. Men eftersom din är från 08 ska det nog gå att bygga i den, tror jag. Mest gamla datorer som är cp.



Bra att tänka på när du gör en dator för att kunna uppgradera i framtiden, ha ett bra nätagg som klarar av framtida uppgraderingar. Den tredje länken t.ex har ett 550w, du kommer behöva starkare.

This post was edited by whifrA on May 10 2012 04:59pm
Member
Posts: 21,643
Joined: Jun 14 2006
Gold: 2,310.27
Member
Posts: 142,234
Joined: Jun 18 2005
Gold: 457,914.30
May 11 2012 09:33am
Quote (whifrA @ 11 May 2012 00:57)
Beroende på tillverkade, vissa har designat sina datorer sjuka (om det är en komplett dator du har) och har cpmoderkort för det är deras egna designade moderkort, typ. Men det ska gå att plocka ur allt. Vissa är skitknepiga att ta ut hårddisken, fick bryta loss en en gång x___X. Jag tipsar i alla fall att köpa ett nytt chassi så det blir lättare att arbeta. Men eftersom din är från 08 ska det nog gå att bygga i den, tror jag. Mest gamla datorer som är cp.



Bra att tänka på när du gör en dator för att kunna uppgradera i framtiden, ha ett bra nätagg som klarar av framtida uppgraderingar. Den tredje länken t.ex har ett 550w, du kommer behöva starkare.


tack så oerhört för hjälpen! mycket konstruktiv info.
köper nog nytt chassi också, ja.

Och eftersom jag ska uppgradera i framtiden hellre än ny burk vare bra att du tipsa om starkare nätagg tyvm

fan måste beställa nu idag känns de som, vill ju eg. ha till måndag men det kan jag nog glömma vid de här laget. får spela hos polaren och sen hoppas datorn är klar på tisdag så kan ja lira hemifrån :thumbsup:
Go Back To Svenska Topic List
1236Next
Add Reply New Topic New Poll