d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > -~ Skor ~- > Superofficiella Skotråden
1237Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 41,890
Joined: Jul 7 2005
Gold: 0.00
Oct 14 2011 04:46am
Uppdaterad senast: 14/10 -11. 12:46



== Skor ==

En sko är en fotbeklädnad av kraftigt material vars övre del täcker hela eller delar av foten, men högst når till vristen. Skor består ofta av läder (ibland med lack), ovandel och innersula och fästes på foten med hjälp av skosnören, kardborreband, resårband eller blixtlås. Fotbeklädnader som når över vristen kallas kängor och stövlar. Skor nyttjas i par; det vill säga en sko på vardera fot.



== Historia ==

Den 29 augusti 2006 eskorterades vad som tros vara världens äldsta sko till Washington, D.C. per flyg där den sedan agerade modell för vetenskapstidningen National Geographic. Sandalen är vävd på en bit bark och sägs vara 10 000 år gammal. Den tillhör de många fynd av skor/sandaler som gjorts kring och i grottor i Fort Rock, Oregon, sedan 1938.
Världens äldsta lädersko hittades av arkeologer i en grotta i Armenien. Fyndet offentliggjordes i juni 2010. Denna sko har bedömts vara 5 500 år och är därmed äldre än skorna som "ismannen" Ötzi bar. Skon är tillverkad av kohud i ett stycke.


== Delar ==
  • Yttersula
  • Innersula
  • Tåkappa
  • Ritsläpp
  • Plös
  • Rand
  • Bakkappa
  • Klack
  • Skaft



== Olika sorter ==

Chelsea boot – en tajt, ankelhög sko utan snörning. Från början användes dessa som ridskor och finns även som variant med rem över foten och kallas då ”Jodhpurs”.
Chukka boot – en ankelhög sko med snörning.
Derbyskor – är en sko med så kallad öppen snörning, anses passa bättre till informell klädsel, såsom kavaj och jeans eller udda byxor. På amerikansk engelska kallade "Blüchers".
Munkskor – på engelska kallade "monks" eller "monk-straps", är en lågsko med ett spänne över foten.
Näbbskor (se Näbbstövlar)
Oxfordskor – är en sko med så kallad sluten snörning, anses mer formell och korrekt till en kostym. På amerikansk engelska kallade "Balmorals".
Slip-ons – en lågsko för mindre formella sammanhang, exempelvis loafern.
Wholecut – en sko gjord i ett enda läderstycke, ofta en sparsmakad och strömlinjeformad sko.



Tack till:
Litttle_brother för inspiration

Discuss

This post was edited by Simon on Oct 14 2011 04:46am
Member
Posts: 44,246
Joined: Apr 30 2010
Gold: 7,940.00
Oct 14 2011 04:47am
kostymskor alla dagar i veckan>
dags att köpa nya snart dock.

Treetorn vinterskor, ser ut som converse fast klumpigare
Member
Posts: 92,367
Joined: Dec 8 2005
Gold: 1,374.97
Oct 14 2011 04:48am
Haters gonna hate
Member
Posts: 36,514
Joined: Aug 17 2007
Gold: 2,069.00
Oct 14 2011 05:15am
Oj det gick snabbt.

Man är afk en stund och en hel tråd finns, bra jobbat Simon! :)



Iaf så har jag letat efter ett par skateskor ett bra tag nu.
Men det är svårt att få tag i ett bra par, delvis för att nu säljer alla affärer
massa converse och liknande och inte mycket skateskor längre. Sen för att jag
har för stor skostorlek tydligen. Brukar ha skostorlek 46-48 beroende på vilken
sorts sko och märke då också såklart.

Iaf så hittade jag några på internet, visslerligen för små men vilka är snyggast tycker ni?



Tycker alla 3 är riktigt nice, men vilka är bäst? :O
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Oct 14 2011 05:19am
Quote (Litttle_Brother @ Oct 14 2011 01:15pm)
Oj det gick snabbt.

Man är afk en stund och en hel tråd finns, bra jobbat Simon! :)



Iaf så har jag letat efter ett par skateskor ett bra tag nu.
Men det är svårt att få tag i ett bra par, delvis för att nu säljer alla affärer
massa converse och liknande och inte mycket skateskor längre. Sen för att jag
har för stor skostorlek tydligen. Brukar ha skostorlek 46-48 beroende på vilken
sorts sko och märke då också såklart.

Iaf så hittade jag några på internet, visslerligen för små men vilka är snyggast tycker ni?



Tycker alla 3 är riktigt nice, men vilka är bäst? :O


Nee inte så stark tråd, den behöver en poll med MINST 8 alternativ :(
Member
Posts: 50,846
Joined: Aug 11 2008
Gold: 7,531.00
Oct 14 2011 05:30am
Quote (Litttle_Brother @ 14 Oct 2011 13:15)
Oj det gick snabbt.

Man är afk en stund och en hel tråd finns, bra jobbat Simon! :)



Iaf så har jag letat efter ett par skateskor ett bra tag nu.
Men det är svårt att få tag i ett bra par, delvis för att nu säljer alla affärer
massa converse och liknande och inte mycket skateskor längre. Sen för att jag
har för stor skostorlek tydligen. Brukar ha skostorlek 46-48 beroende på vilken
sorts sko och märke då också såklart.

Iaf så hittade jag några på internet, visslerligen för små men vilka är snyggast tycker ni?



Tycker alla 3 är riktigt nice, men vilka är bäst? :O


Ah, självklart använder du skateskor också som grädde på moset.
Member
Posts: 53,726
Joined: Aug 20 2008
Gold: 30.00
Oct 14 2011 05:31am
Quote (snoramej @ Oct 14 2011 01:30pm)
Ah, självklart använder du skateskor också som grädde på moset.


staying mad bro?
Member
Posts: 24,800
Joined: Dec 4 2007
Gold: 1,337.00
Oct 14 2011 05:31am
Oväntat att little shit har sådana skor.
Member
Posts: 49,732
Joined: Dec 15 2007
Gold: 7,051.99
Oct 14 2011 05:39am
kör svarta lacoste skor med snören ofc
Member
Posts: 36,523
Joined: Jul 24 2008
Gold: 1,506.69
Oct 14 2011 05:42am
röda låga konverse
skinskor, mexikansk touch
björn borg finskor, svarta

This post was edited by Mabouse on Oct 14 2011 05:43am
Go Back To Svenska Topic List
1237Next
Add Reply New Topic New Poll