d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Svenska > Har Ni Varit Med Om Något Som Anses Paranormalt?
12311Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 2,006.68
Feb 2 2010 08:47pm
Ja, har ni det? Vad i så fall?
Logiska & rationella förklaringar?
Andra teorier om det ni var med om?
Eller är det bara trams för er?

Övrigt chattande/OT (om det blir utdraget) --> report
Personliga påhopp --> report - eller det kan jag ta, men försök hålla en schysst ton ändå!
Hoppas några här inne sitter på lite erfarenheter, skulle vara kul att höra om och hur ni ser på sånt här. =)

Kan väl börja med ett axplock och nämna bland det första jag var med om (som jag har minne av).
Var 7-8 år, nyss kommit hem från skolan och är i hallen, när min katt plötsligt börjar morra (blir genast ganska rädd faktiskt) och jag kollar upp mot stället som han fäst sin blick vid och får se en vit dimma, alltså ingen gestalt av något, utan bara som ett vitt skimmer som svävar ner för trappan och ut genom ytterdörren. (inte hela trappan, från ca 1.5 meter upp bara vad jag hann se) Vad det var har jag ingen aning om, men rätt nice ändå. Hade jag sett det själv utan att katten reagerat på det så hade jag troligtvis viftat bort det som inbillning i efterhand, men det blir lite svårare när man inte är ensam.

Inser att jag kommer blir betraktad som mytoman av vissa här framöver när den här tråden gått ett tag, men vad fan, looking forward to it. ;D

Var inte blyga nu ^^
Member
Gold: 84,834.79
Trader: Trusted
Feb 2 2010 08:55pm
Aldrig varit med om att jag sett något speciellt faktiskt. Dock så brukar det knarra i trappen precis som när man går i trappan själv så knarrar det till.
Morsan brukar jämt sedan man var liten säga att det är farfar som är och går i trappen och hälsar på :)
Member
Feb 2 2010 09:04pm
Quote (n1ghtm4r3 @ Feb 3 2010 02:55am)
Aldrig varit med om att jag sett något speciellt faktiskt. Dock så brukar det knarra i trappen precis som när man går i trappan själv så knarrar det till.
Morsan brukar jämt sedan man var liten säga att det är farfar som är och går i trappen och hälsar på :)

Mer än ett knarr, alltså som om det vore steg?
Aldrig förstått vad de håller på sådär för, imiterar gamla 'jordliga' vanor och shit, kan de inte göra nåt flummigare istället så man blir löjligt förvirrad? :D
Just steg verkar vara riktigt vanligt, har dock inte själv varit med om det. Men jag har aldrig varit i ett påstått "hemsökt" hus heller, skulle vara kul att besöka nåt någon gång och se om man kan snappa upp något.

Edit: Btw, just farfar var det jag intalade mig att det jag såg i trappen var för att trivialisera det hela, kändes bättre då vill jag minnas, haha.

This post was edited by TidsL on Feb 2 2010 09:09pm
Member
Gold: 84,834.79
Trader: Trusted
Feb 2 2010 09:14pm
Quote (TidsL @ 3 Feb 2010 04:04)
Mer än ett knarr, alltså som om det vore steg?
Aldrig förstått vad de håller på sådär för, imiterar gamla 'jordliga' vanor och shit, kan de inte göra nåt flummigare istället så man blir löjligt förvirrad? :D
Just steg verkar vara riktigt vanligt, har dock inte själv varit med om det. Men jag har aldrig varit i ett påstått "hemsökt" hus heller, skulle vara kul att besöka nåt någon gång och se om man kan snappa upp något.

Edit: Btw, just farfar var det jag intalade mig att det jag såg i trappen var för att trivialisera det hela, kändes bättre då vill jag minnas, haha.

jo precis, de låter exakt som de är steg i trappen. Då man själv går i trappen så uppstår just detta knarrande ljud också. Som man kan höra ibland i trappen och då tänker man bara.
Aha de är morfar som är och går i trappen :) Och de är morfar jag menade och inte farfar som jag skrev i mitt förra inlägg :P farfar lever ju fortfarande xD
Member
Gold: 0.30
Warn: 30%
Feb 2 2010 11:18pm
min far är död och i bland kan jag känna hans doft fast han inte är där lite komiskt i bland blir mitt rum från jätte varmt till svin kallt på några få min. så man får gåshud känns som en vind nästan som kommer sen försvinner det :)

min tjej kompis såg också en man i mitt sovrum hon kanske bara ville skrämmas men tog det inte så seriöst hon fråga vad är det där och stirra så kolla jag in i rummet och sa vadå? sen förklara hon att hon såg en gubbe med en spetsig hand + rock fast tror inte på sånt.. konstigt nog men vem vet :)

This post was edited by Miralda on Feb 2 2010 11:31pm
Member
Gold: 0.00
Feb 3 2010 01:38am
Har inte upplevt något sånt, nej. Bara småsaker som antagligen kan ha logiska förklaringar.
Försöker att inte tro på sådant, för mitt eget bästa :)
Member
Gold: 1.00
Feb 3 2010 02:24am
Har varit med om ett par olika saker i huset vi bor i för tillfället.
Har t.ex. varit med om att det mitt i natten har börjat dofta nykokt kaffe när jag har varit ensam hemma. Och inte bara en svag doft heller, utan lika starkt som när man faktiskt gör det.
Sedan har det så klart smällt lite i dörrar, blinkat i någon lampa och sådant där som det alltid gör i gamla hus. ^_^

Det skummaste jag har varit med om hände dessutom i det här huset, men mellan mig och min mor efter att vi hade varit på kyrkogården och "hälsat på" hennes mormor och morfar.
Det var tre stycken i huset. Jag, min mor och min bror.
Min bror satt framför datorn och spelade, och jag satt i köket och pratade med morsan.
Hon säger något i stil med att "Jag har sett att du har en del av gåvan", vilket jag för stunden inte förstod.
Därefter bad hon mig sätta min hand mot hennes, vilket jag gjorde. Hon började då att sjunga på något som hon kallade en "kraftsång" och jag kunde ärligt talat känna hur det gick vågor genom golvet från henne till mig.
Efter det har jag förändrats rätt mycket.
Nuförtiden är det för mig omöjligt att gå förbi vissa ställen nattetid.
Speciellt Gällivare sjukhus eftersom man måste gå över en älv för att komma dit. Mina ben låser sig bara när jag är 2-3 meter bort...

Har ingen logisk förklaring till det som hände, men om ni orkar får ni gärna spekulera. Det är alltid intressant!

Kommer ev. med fler historier senare.
Member
Gold: 2,250.90
Feb 3 2010 04:50am
Jag och två kompisar såg en snöscooter köra förbi oss ca 10 meter ifrån för många år sen. Inte så konstigt, eller hur?

Då borde jag kanske tilläga att den var HELT tyst, det var inga spår efter den, vi alla såg den så det var inte bara en av oss som inbillade sig.
Det var fett scary när vi gick dit och inte såg några spår :<
Member
Feb 3 2010 08:30am
Quote (n1ghtm4r3 @ Feb 3 2010 03:14am)
jo precis, de låter exakt som de är steg i trappen. Då man själv går i trappen så uppstår just detta knarrande ljud också. Som man kan höra ibland i trappen och då tänker man bara.
Aha de är morfar som är och går i trappen :) Och de är morfar jag menade och inte farfar som jag skrev i mitt förra inlägg :P farfar lever ju fortfarande xD

Ok, ja det är inga konstigheter egentligen, antagligen någon som vill visa sig där på ett sätt som inte är allt för skrämmande. (Svarar på min egen fråga, att de inte gör ifrån sig ljud som är helt störda & förvirrande är alltså troligtvis för att vi inte ska känna oss otrygga) Alltså inget att oroa sig över, är säker på att det inte är någon som är där för att jävlas men det har du förstått redan, om någon nu verkligen kommer dit ibland, (det verkar iaf som det).

Quote (Miralda @ Feb 3 2010 05:18am)
min far är död och i bland kan jag känna hans doft fast han inte är där lite komiskt i bland blir mitt rum från jätte varmt till svin kallt på några få min. så man får gåshud känns som en vind nästan som kommer sen försvinner det :)

min tjej kompis såg också en man i mitt sovrum hon kanske bara ville skrämmas men tog det inte så seriöst hon fråga vad är det där och stirra så kolla jag in i rummet och sa vadå? sen förklara hon att hon  såg en gubbe med en spetsig hand + rock fast tror inte på sånt.. konstigt nog men vem  vet :)

Klassiska tecken, han vill visa att han finns kvar med dig tror jag. De omvandlar värmen i rummet till energi åt sig själva för att göra sig tydligare. Farsan var med om liknande, kände en tydlig doft av en viss persons bakverk (tror det var hans mormor) som uppenbarade sig en stund där de befann sig. Tråkigt att höra, beklagar sorgen. Men tvivla aldrig på att han finns kvar, för det gör han.

Ang. det andra så skymtade jag en varelse i skogen flyktigt när jag gick på en stig i höstas, såg ut som en människa men kan inte säga säkert eftersom jag inte hann få en så bra titt. Såg ut som han hade en hatt på sig... Såg han på kanten av stigen kanske 20m framför mig när han försvann bakom en gran. Är säker på att det inte var inbillning.

Quote (Simun @ Feb 3 2010 07:38am)
Har inte upplevt något sånt, nej. Bara småsaker som antagligen kan ha logiska förklaringar.
Försöker att inte tro på sådant, för mitt eget bästa :)

;) Jadå, allt har förklaringar, men det olika från person till person vad man räknar in i sitt logiska tänkande, och mycket kan vi såklart inte greppa hur mycket vi än försöker. Hur som helst så är allt som händer självklart naturligt. Vad är det för småsaker?

Quote (Giraffkanon @ Feb 3 2010 08:24am)
Har varit med om ett par olika saker i huset vi bor i för tillfället.
Har t.ex. varit med om att det mitt i natten har börjat dofta nykokt kaffe när jag har varit ensam hemma. Och inte bara en svag doft heller, utan lika starkt som när man faktiskt gör det.
Sedan har det så klart smällt lite i dörrar, blinkat i någon lampa och sådant där som det alltid gör i gamla hus. ^_^

Det skummaste jag har varit med om hände dessutom i det här huset, men mellan mig och min mor efter att vi hade varit på kyrkogården och "hälsat på" hennes mormor och morfar.
Det var tre stycken i huset. Jag, min mor och min bror.
Min bror satt framför datorn och spelade, och jag satt i köket och pratade med morsan.
Hon säger något i stil med att "Jag har sett att du har en del av gåvan", vilket jag för stunden inte förstod.
Därefter bad hon mig sätta min hand mot hennes, vilket jag gjorde. Hon började då att sjunga på något som hon kallade en "kraftsång" och jag kunde ärligt talat känna hur det gick vågor genom golvet från henne till mig.
Efter det har jag förändrats rätt mycket.
Nuförtiden är det för mig omöjligt att gå förbi vissa ställen nattetid.
Speciellt Gällivare sjukhus eftersom man måste gå över en älv för att komma dit. Mina ben låser sig bara när jag är 2-3 meter bort...

Har ingen logisk förklaring till det som hände, men om ni orkar får ni gärna spekulera. Det är alltid intressant!

Kommer ev. med fler historier senare.

Kraftsång... Intressant, sånger vet jag är vanliga verktyg bland shamaner för att styra transtillstånd, skydda sig m.m. Har inga erfarenheter av det själv en men det kommer tror jag. Kan du fråga henne vem eller vad som lärt henne sången?
Kan du berätta mer vad som händer vid sjukhuset, och beskriva det lite mer om när benen låser sig, känslan, och hur det är fram tills att du kommer så nära som de där 2-3 meterna?

Quote (SCXiao @ Feb 3 2010 10:50am)
Jag och två kompisar såg en snöscooter köra förbi oss ca 10 meter ifrån för många år sen. Inte så konstigt, eller hur?

Då borde jag kanske tilläga att den var HELT tyst, det var inga spår efter den, vi alla såg den så det var inte bara en av oss som inbillade sig.
Det var fett scary när vi gick dit och inte såg några spår :<

Var med om något snarlikt några dagar efter att jag skymtat den där varelsen, samma skog. Var på väg ut från skogen och det var kanske 40 meter till skogens slut från stigen där jag var, till där vändplanen/bostadsområdet började. I alla fall så sprang det en stor svart hund tvärs över vägen där skogen upphörde, den sprang nästan lite onaturligt fort, men inget överdrivet. Liknade en stor rottweiler men den var helt svart och kraftigare byggd. Det var så tydligt, och såg så fast ut att jag var övertygad om att det var en riktig hund, men så tänkte jag till... "Vart är ägaren? Och varför gjorde den inget ljud ifrån sig när den sprang upp bland löven?" Förstod då att den inte riktigt var fysisk, utan något annat.

Var hos ett medium för ett par dagar sedan faktiskt för en healingsession (var ganska fett f.ö.), och fick svar på en del frågor jag undrat över ett tag. Hon är väldigt duktig på det hon gör och kan bland annat känna in sig på mina minnen när jag berättar något så att hon också ser & känner det som hände och mycket annat flummigt. Mer om det senare. I alla fall så sa hon att det kan ha varit en varning eftersom att det var just en svart hund, och att händelsen var avsedd för mig. Glömde fråga henne vad liknande saker kan vara varningar för, vad de kan ha för betydelse, men får ta det nästa gång när vi ses om två veckor, hade så mycket frågor & mycket att prata om så det gick långt över tiden haha... Trodde det skulle ta lite mer än en timme men var där 3.

Nu kommer det kanske in en och annan som hittar på en historia som man köper, fine, men vill påpeka att många skulle avfärda vissa saker jag sett och varit med om direkt som bullshit och jag vet inte vart gränserna ligger längre för vad som är möjligt och inte. Ber att ingen håller på att tramsa här inne ändå. Så var det sagt också. =P
Member
Gold: 0.00
Feb 3 2010 12:43pm
har varit med om att när jag o brorsan va o letade efter telefonen då gick vi in till mammas o pappas sovrum, det finns en bordslampa där och den var släckt.

Sen vi var typ 3 meter ifrån den och det var lite dunkelt i rummet för vi tände aldrig nån lampa sen tändes den plötsligt.

skit skraj sen dess börjar ja tro på vissa sånna där saker. varit med om andra saker också.
Go Back To Svenska Topic List
12311Next
Add Reply New Topic New Poll