d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Hjælp Til Bachelorprojekt! > - Søger Spil Med Gudefremstillinger!
12Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 238,327.92
May 6 2014 02:19am
Hejsa folkens.

Jeg skal skrive bachelor i faget Religion og emnet kommer til at omhandle computerspils gudefremstillingers påvirkning på børn og unges syn på den religiøse dimension (herunder mest kristendommen).
Derfor søger jeg forslag til spil med eksemplariske/ikoniske gudefremstillinger og/eller gudetilstedeværelse.
Spillene skal være nogle som mange børn og unge spiller, jeg tænker her i alderen 8-16, måske endda 8-18.

Jeg har 140 forum gold som jeg gerne giver ud hvis folk kommer med gode og begrundede forslag.

For lige at spore jer på rette vej af hvad jeg leder efter så vil jeg bare lige hurtigt nævne tre spil og deres gudefremstillinger:

I Warcraft skabte "The old gods" verdenen. Men disse blev set som onde da de undertrykkede de yngre racer, som løsrev sig fra dem og forbandte dem til andre verdener/dimensioner. Herefter skal du som spiller bekæmpe og eventuelt slå disse gamle guder ihjel som de kommer tilbage for at generobre verdenen.

I Elder Scrolls er der to forskellige gudefremstillinger; Aedra som skabte verden og i denne handling mistede det meste af sin krafter, og kun engang imellem vender tilbage for at redde denne i form af mirakler eller en hjælpende hånd, Daedra som er til stede i verdenen på godt og ondt, og hvis handlinger eller magt udmunder sig i hverdagens folks handlinger og generelle etiske værdigrundlag. Aedra bliver tilbedt som det de er, imens Daedra bliver tilbedt af nogen og bekæmpet af andre. Nogle Daedra vil gerne hjælpe de forskellige racer, endda i kampen mod andre Daedra. Nogle Daedra bruger racerne som marionetdukker, og nogle Daedra er kun ude på at indtage verdenen og underkaste racerne.

I Diablo kæmer himlen og helvede mod hinanden for at totalt udrydde hinanden og få dominans over universet. Begge instanser bruger menneskets verden som en slagmark. Himlen forsøger at bruge mennesket som en slags marionetdukker, hvor helvede forsøger at erobre mennesket som et redskab i kampen mod himlen. Hverken himlen eller helvede anser mennesket som værende meget værd da det er produktet af parring mellem legemer fra både himlen og helvede. Dermed er der også parter i begge instanser der forsøger at hjælpe og beskytte mennesket, men stort set er begge instanser katoriske neutrale i forhold til menneskets eksistens.

Det behøves ikke være mere end dette, men overvej lige målgruppen, 8-16.

På forhånd mange tak! :)
Member
Gold: 33,314.00
May 6 2014 04:47am
Tror ikke der er mange spil der omhandler / påvirker folks syn på kristendom - da nogle folk gør meget for at holde kristendom ude af spil - tideligt i wow beta hed pæstens spells Holy word: Smite, Holy word: Shield, og Holy word: fortitude, men de blev lavet om til Power word: shield ect - pga press fra nogle kristene folk der ikke ønskede de navne i spil.

kender ikke til andre exempler på det , men går ud fra der er flere spil der har oplevet det samme.

de fleste spil kommer fra asien eller usa - og hvis kristendommen bare kan præsse sig ud af amerikanske spil så ser vi intet til den da asieaterne nok ikke putter kristendom i spil.
Member
Gold: 20.00
May 6 2014 09:43am
vildeste emne alligevel.

Held og lykke - håber det kommer til at ende godt.
Member
Gold: 4,234.00
May 6 2014 10:08am
Fallout er et godt eksempel, hvor man ser hvordan mennesket anvender religion som en måde, hvorpå de kan cope med katastroferne omkring dem, så som Children of the Cathedral. Man gør også lidt grin med religion i form af Church of Atom, som mener at en atombombe er gud, grundet dens evne til at ændre ting.

Dragon age har adskillige forskellige gudebilleder, hvilket kommer til syne i spillet på deres syn på hvordan magi skal anvendes (Templars mod mages).

Final Fantasy fremstiller også i stor stil religiøse organisationer som griske løgnere, som lyver over for befolkningen.

Founding Fathers I Bioshock Infinite.

Du kunne forresten godt drage paralleler mellem guderne i ES og græsk mytologi.

Håber du kunne bruge det.
Member
May 6 2014 12:57pm
Quote (Slave @ May 6 2014 11:47am)
Tror ikke der er mange spil der omhandler / påvirker folks syn på kristendom - da nogle folk gør meget for at holde kristendom ude af spil - tideligt i wow beta hed pæstens spells Holy word: Smite, Holy word: Shield, og Holy word: fortitude, men de blev lavet om til Power word: shield ect - pga press fra nogle kristene folk der ikke ønskede de navne i spil.

kender ikke til andre exempler på det , men går ud fra der er flere spil der har oplevet det samme.

de fleste spil kommer fra asien eller usa - og hvis kristendommen bare kan præsse sig ud af amerikanske spil så ser vi intet til den da asieaterne nok ikke putter kristendom i spil.

Åh jeg tror helt bestemt at spil påvirker børn og unges måde at forholde sig til bestemte ting i tilværelsen.
Hvis du konstant bliver præsenteret for spil hvor synet på den guddommelige dimension er at guder er nogle der prøver at kontrollere ens liv og man helst skal løsrive sig fra dem, så vil dette syn bære over i dit virkelige liv og påvirke dit syn på religion.
Du har dog en pointe, tror nogle spiludviklere bevidst forsøger at undgå direkte relationer til diverse religioner, men budskabet i Warcraft er stadig klart; guder er onde væsner der vil underkaste sig folk og man skal helst løsrive sig fra dem og slå dem ihjel.

Quote (Lot2 @ May 6 2014 05:08pm)
Fallout er et godt eksempel, hvor man ser hvordan mennesket  anvender religion som en måde, hvorpå de kan cope med katastroferne omkring dem, så som Children of the Cathedral. Man gør også lidt grin med religion i form af Church of Atom, som mener at en atombombe er gud, grundet dens evne til at ændre ting.

Dragon age har adskillige forskellige gudebilleder, hvilket kommer til syne i spillet på deres syn på hvordan magi skal anvendes (Templars mod mages).

Final Fantasy fremstiller også i stor stil religiøse organisationer som griske løgnere, som lyver over for befolkningen.

Founding Fathers I Bioshock Infinite.

Du kunne forresten godt drage paralleler mellem guderne i ES og græsk mytologi.

Håber du kunne bruge det.

Fallout er et godt eksempel, det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på.
Kender ikke Bioshock Infinite eller Dragon Age, kan du uddybe?
Med hensyn til at drage paraleller så tror jeg at jeg vil holde mig mest til kristendommen og måske også islam og jødedommen.
Græsk mytologi har ikke så meget tilstedeværelse i vort tids samfund udover i fortællingen. :)
Quote (eLmasten @ May 6 2014 04:43pm)
vildeste emne alligevel.

Held og lykke - håber det kommer til at ende godt.

Tak Frederik! Det er først om et år den skal afleveres, så er ude i god tid. :)
Member
Gold: 2.00
May 6 2014 01:36pm
Quote (Zinaroth @ May 6 2014 08:57pm)
Åh jeg tror helt bestemt at spil påvirker børn og unges måde at forholde sig til bestemte ting i tilværelsen.
Hvis du konstant bliver præsenteret for spil hvor synet på den guddommelige dimension er at guder er nogle der prøver at kontrollere ens liv og man helst skal løsrive sig fra dem, så vil dette syn bære over i dit virkelige liv og påvirke dit syn på religion.
Du har dog en pointe, tror nogle spiludviklere bevidst forsøger at undgå direkte relationer til diverse religioner, men budskabet i Warcraft er stadig klart; guder er onde væsner der vil underkaste sig folk og man skal helst løsrive sig fra dem og slå dem ihjel.

Med hensyn til at drage paraleller så tror jeg at jeg vil holde mig mest til kristendommen og måske også islam og jødedommen.
Græsk mytologi har ikke så meget tilstedeværelse i vort tids samfund udover i fortællingen. :)

Tak Frederik! Det er først om et år den skal afleveres, så er ude i god tid. :)

I Bioshock Infinite befinder du dig i et religiøst utopia med en ganske sindssyg leder. Er længe siden jeg spillede det, men det kan måske betale sig at læse lidt om plottet.

Det er i øvrigt et godt spil, så du kan også bare spille det hvis du har tid :P
Member
Gold: 4,234.00
May 6 2014 01:39pm
Quote (Zinaroth @ May 6 2014 06:57pm)

The Chantry - Prøver at rekruttere alle, idet de mener at "The Maker" tilbagevender når alle er troende. De mener yderligere at grunden til at han ikke svarer på bønner og lignende er pga. dem som ikke er troende.
Igennem spillet står man i en problemstilling; vil man støtte "The Templars", som er en del af the "Circle of Magi", hvilket er ledt af The Chantry, i at mages bør "neutraliseres". Dette gøres ved at man gør dem hjernedøde. Alle børn over 6 år, som viser tegn på magi vil blive taget fra moderen og blive "Tranquil", med mindre de kan gennemgå en krævende test, i hvilket tilfælde de får lov til at forsætte inden for The Circle - De er dog essentielt fanger på borgen. Den anden mulighed er at støtte magikerne, som bliver født med kræfterne tilfældigt. Et eksempel herpå er at en dreng er blevet overtaget af en dæmon. Templaren mener at man burde dræbt drengen, mens magikeren mener at man skal fordrive dæmonen.

Kan anbefale at du spiller spillet. Det er også awesome. Siger ikke nej til fg heller hvis det kunne bruges ^_^

This post was edited by Lot2 on May 6 2014 01:43pm
Member
May 7 2014 08:05am
Quote (Molle_fkk @ May 6 2014 08:36pm)
I Bioshock Infinite befinder du dig i et religiøst utopia med en ganske sindssyg leder. Er længe siden jeg spillede det, men det kan måske betale sig at læse lidt om plottet.

Det er i øvrigt et godt spil, så du kan også bare spille det hvis du har tid :P

Tak, vil have den med i mine overvejelser. :)

Quote (Lot2 @ May 6 2014 08:39pm)
The Chantry - Prøver at rekruttere alle, idet de mener at "The Maker" tilbagevender når alle er troende. De mener yderligere at grunden til at han ikke svarer på bønner og lignende er pga. dem som ikke er troende.
Igennem spillet står man i en problemstilling; vil man støtte "The Templars", som er en del af the "Circle of Magi", hvilket er ledt af The Chantry, i at mages bør "neutraliseres". Dette gøres ved at man gør dem hjernedøde. Alle børn over 6 år, som viser tegn på magi vil blive taget fra moderen og blive "Tranquil", med mindre de kan gennemgå en krævende test, i hvilket tilfælde de får lov til at forsætte inden for The Circle - De er dog essentielt fanger på borgen. Den anden mulighed er at støtte magikerne, som bliver født med kræfterne tilfældigt. Et eksempel herpå er at en dreng er blevet overtaget af en dæmon. Templaren mener at man burde dræbt drengen, mens magikeren mener at man skal fordrive dæmonen.

Kan anbefale at du spiller spillet. Det er også awesome. Siger ikke nej til fg heller hvis det kunne bruges  ^_^

Uh det lyder lidt som den berømte kamp mellem religion og videnskab, bare i ekstremer selvfølgelig, det kunne godt være der var noget der, mange tak! :D

Du skulle meget gerne have modtaget 20 FG fra mig? Har ikke så meget mere at give af lige nu, vil gerne kunne belønne alle der kommer med et værdigt bud. ;)

Tak skal der også lyde til EnTek der skrev dette i en privat besked:

Jeg smider den lige ind her for at have alt samlet et sted for fremtidig reference, jeg håber dette er okay EnTek, ellers må du lige kontakte mig. :)

This post was edited by Zinaroth on May 7 2014 08:15am
Member
Gold: 0.00
May 8 2014 01:33am
(+1)
Member
Gold: 10.00
May 9 2014 04:17am
Dante's inferno fra 2010 til PS3 og XBOX?

Age of mythology?
Go Back To Dansk Topic List
12Next
Add Reply New Topic New Poll