Quote (LazyDazy @ Apr 12 2013 11:50am)
Sådan her ser den ud nu:
Problemformulering
1. Hvem var vikingerne, og hvor kom de fra?
2. Hvordan var deres levevis, kultur og religion?
3. Hvorfor tog vikingerne på togt?
4. Hvorfor er vikingetiden stadigt et interessant emne i vore tid?
Jeg tror du har ret, det med at det er for bredt.
Men når jeg har tid, arbejder jeg som frivillig ved Ribe VikingeCenter. Så det med at det er bredt er lige så meget for min egen skyld, så jeg bliver klogere på nogle områder

Fedt nok, så har du da en fordel.
Hvis man skal forklare hvem vikingerne var så er det jo via at afdække deres kultur or religion fra forskellige synspunkter. Ligeledes udgøres levevis af kultur og religion. Så de to første kan måske slåes sammen i et.
Hvorfor vikingerne tog på togt er nok mere et konklussionsafsnit, hvilket er fint, men det vil måske være en god ide at belyse hvordan togterne foregik, da der også er forskellige meninger her.
At perspektivere vikingerne til vores tid er en god afslutning. Så kan du evt. komme ind på hvordan de bliver brugt både i vor tid, men også igennem de sidste hundrede år.
Bare husk at belyse dem fra flere synsvinkler, da der er forskellige opfattelser af dem.
Hvis du stadig vil afdække de områder, men også have muligheden for at springe let over noget du måske ikke synes er så relevant, uden at blive klandret for ikke at besvare din problemformulering, ville jeg nok stille den op sådan her:
Hvor stammer vikingerne fra?
Hvordan var vikingernes kultur, og hvilken religion dyrkede de?
Hvorfor og hvordan tog vikingerne på togt?
Har vores syn på, og brug af, vikingerne ændret sig op igennem tiden?
Jeg har historie på lærerseminariet og vi startede ud med et forløb om vikingetiden. Min historielærer der arbejder meget med national og lokal historie. Ham og en gruppe historikere er i gang med at undersøge om der overhovedet er belæg for Asetroen, eller om det var noget Adam af Bremen opdigtede i hans nedfældinger for at få hans kristne overtagelse af Danemark til at virke som en større bedrift nede i Rom. Ligeledes mener man at vikingerne var kristne allerede før kirken nåede derop. Muligvis med noget shamanisme og spiritualisme involveret. Gamle grave med vikinger viser at de blev begravet med hovedet mod øst, tror jeg det er, ligesom alle kristne på den tid. Det er stadig et meget spændende emne.