d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > At Skralde Madvarer
1237Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 7,525.26
Mar 17 2013 11:00am
Jeg havde en diskussion idag på universitet omkring at skralde madvarer fra supermarkeder, og derfor blev jeg lige nysgerrig efter at høre hvad andre mener om emnet?

Gør du det, eller kunne du finde på det? Hvis ja, hvorfor? Hvis nej, hvorfor ikke?
Argumenter for og imod?
Skraldning er en praksis hvor man henter varer fra supermarkeder som supermarkederne har smidt ud - typisk fordi salgsdatoen er overskredet eller fordi varen er beskadiget.
Member
Gold: 0.00
Warn: 20%
Mar 17 2013 11:07am
Der har lige været en længere debat omkring det på reddit for et par dage siden:

http://www.reddit.com/r/Denmark/comments/1a7g9p/opdateret_skraldekort_over_k%C3%B8benhavn/

Personligt er jeg ligeglad med hvad folk gør, så længe de ikke ødelægger noget for andre og overholder loven. Hvis man begynder at bryde ind på privat ejendom, og sviner rundt omkring (ellers aflukkede) containere, så synes jeg, at det er et problem.

e: also, idag/10

This post was edited by Grandebedte on Mar 17 2013 11:07am
Member
Gold: 75.00
Mar 17 2013 11:10am
der er mange penge og spare supermarkeder smider rigtig meget mad ud som ikke fejler noget
Member
Gold: 10,563.40
Mar 17 2013 11:52am
Don't care, gør det ikke selv :) Men lad da folk gøre som de har lyst til, så længe de ikke ødelægger noget
Member
Gold: 20.00
Mar 17 2013 12:40pm
Quote (Whyred @ Mar 17 2013 07:00pm)
Jeg havde en diskussion idag på universitet omkring at skralde madvarer fra supermarkeder, og derfor blev jeg lige nysgerrig efter at høre hvad andre mener om emnet?

Gør du det, eller kunne du finde på det? Hvis ja, hvorfor? Hvis nej, hvorfor ikke?
Argumenter for og imod?
Skraldning er en praksis hvor man henter varer fra supermarkeder som supermarkederne har smidt ud - typisk fordi salgsdatoen er overskredet eller fordi varen er beskadiget.

Jeg gør det med forbehold. Jeg hopper ikke ind på lukkede områder/bryder ikke låsen op nogle steder. Jeg sviner ikke (ligger alt tilbage, som jeg ikke vil have). Men ja jeg skralder. Gør det for både at spare penge, men også fordi jeg synes det er noget svineri, at man smider mad ud på den måde og i så stor stil.
Member
Mar 17 2013 02:24pm
Jeg synes det, at skralde er helt i orden, hvis det sker under de rigtige omstændigheder og rettigheder. Der er ca. 40% madspild verdenen over - mad der kunne have været udnyttet/brugt/spist på en anden vis, så det gavnede på den ene eller anden måde - enten til dyr eller mennesker.

Min personlige mening er, at man faktisk bør udnytte potentialet i at skralde! - Det vil gavne på så mange områder,- miljøet, samfundet, menneskene, dyrene osv. Der er så mange aspekter der taler for, at skralde fra de forskellige supermarkeder.

Jeg tror det, at skralde lider tab under forståelse, menneskelig adfærd, værdier og af forkerte fordomme, som mange mennesker generaliserer og ligger i ordene ''skrald''. Trist, men sandt.

This post was edited by nito5240 on Mar 17 2013 02:42pm
Member
Gold: 435.56
Mar 17 2013 03:21pm
Arbejder selv i et supermarked. Det er helt uhyggeligt hvor meget god mad jeg smider ud dagligt. Ikke bare bagerbrød og kager, men grøntsager som har fået en lille bule eller flere bakker med æg, hvor 1 af æggene har fået en revne i skallen, med 9 andre perfekte æg i osv. Ved godt at man ikke kan tillade sig at sælge varer der ikke er i top stand, men vi har tilmed aflåste skraldecontainere, så ingen kan få adgang til tingene.
Member
Mar 17 2013 04:30pm
Quote (VoteForPedro @ Mar 17 2013 11:21pm)
Arbejder selv i et supermarked. Det er helt uhyggeligt hvor meget god mad jeg smider ud dagligt. Ikke bare bagerbrød og kager, men grøntsager som har fået en lille bule eller flere bakker med æg, hvor 1 af æggene har fået en revne i skallen, med 9 andre perfekte æg i osv. Ved godt at man ikke kan tillade sig at sælge varer der ikke er i top stand, men vi har tilmed aflåste skraldecontainere, så ingen kan få adgang til tingene.

Fordi alt andet ikke kan betale sig for supermarkederne, overvej hvis der fx var fri adgang til varer man smider ud? Så kunne du som ansat lade som om at der er noget galt med en bakke jordbær, og så i princippet gå direkte ud i containeren hvor din mor står og venter. Supermarkederne ville opleve svind i en meget højere grad, og der ville bare være omkostninger forbundet med kontrol osv.
Eller man vil opleve fald i salg, fordi folk måske finder et par varer i containeren, som de så derfor ikke behøver at købe i butikken.

Man kunne også sige det er en skam at de "dårlige" varer ikke går til hjemløse/fonder eller w/e. Det ville dog også bare være ekstra omkostninger for de forskellige supermarkeder, i og med at man så skulle gøre arbejdsprocessen besværligere eller hyre mere personale, da der jo skal være nogle til at sortere affaldet osv.

Har selv arbejdet i en grønt afdeling i Føtex, og har selv oplevet hvor meget man virkelig smider ud hver evig eneste dag!
Et godt råd til når i er ude at handle; hvis i eksempelvis finder en pakke tomater hvor der er en sløj tomat i blandt dem, så tag fat i en fra den afdelingen og slå en handel af med ham, jeg har tit solgt "dårlige" varer til næsten ingen ting, fordi det er en vare som alligevel bare er blevet overset og som skal blive smidt ud når det bliver opdaget. Og mht. datovarer i Føtex, så kan i få et gavekort på 25,- kr. oppe i kundeservice for hver vare der har overskredet sidste salgsdato!!! Der var en kunde der kom ned en dag og købte en ps3 udelukkende på gavekort fra salgsdato varer, haha. :D

This post was edited by BackInBusiness on Mar 17 2013 04:31pm
Retired Moderator
Gold: 520.00
Trader: Trusted
Mar 17 2013 04:43pm
Quote (VoteForPedro @ 17 Mar 2013 22:21)

hvorfor ikke bare erstatte det æg med et andet med holdbarsdato? :D
Member
Gold: Locked
Trader: Scammer
Warn: 50%
Mar 17 2013 05:01pm
Quote (Serria @ Mar 17 2013 11:43pm)
hvorfor ikke bare erstatte det æg med et andet med holdbarsdato? :D

så har de bare en anden pakke med 9 æg?

god løsning sherlock!
Go Back To Dansk Topic List
1237Next