d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Et Fysik Spørgsmål
123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 09:52am
Når man har et atom som befinder sig i en højere energi tilstand så siges den at være exciteret. Når den er exciteret så vil den prøve at skaffe sig af med sin overskudsenergi – når den skaffer sig af med sin overskudsenergi så det fordi at elektronen falder fra en skal til en anden og dermed bliver der udsendt en foton.

Er der nogle der fysik genier der kan sige mig hvad denne proces har med radioaktivitet at gøre? :-)
Mit but er, at dette er måden gama-stråling bliver skabt på, ved ikke om det er forkert? :)
Member
Posts: 26,323
Joined: Dec 30 2009
Gold: 2.00
Jun 25 2012 10:16am
Nu er det efterhånden længe siden, jeg har haft noget om stråling, men jeg mener, at gammastråling stammer fra kerner, der befinder sig i højere energitilstande (som et resultat af radioaktivt henfald), og ikke har noget med elektroner at gøre. Er dog ikke alt for sikker.
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 10:27am
Quote (Molle_fkk @ Jun 25 2012 06:16pm)
Nu er det efterhånden længe siden, jeg har haft noget om stråling, men jeg mener, at gammastråling stammer fra kerner, der befinder sig i højere energitilstande (som et resultat af radioaktivt henfald), og ikke har noget med elektroner at gøre. Er dog ikke alt for sikker.


Mindst ligeså kvalificeret gæt som mit! :-) Nogle andre der kan sige hvad procesen beskriver? :)
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 11:28am
Quote (SunBursT @ Jun 25 2012 05:52pm)
Når man har et atom som befinder sig i en højere energi tilstand så siges den at være exciteret. Når den er exciteret så vil den prøve at skaffe sig af med sin overskudsenergi – når den skaffer sig af med sin overskudsenergi så det fordi at elektronen falder fra en skal til en anden og dermed bliver der udsendt en foton.

Er der nogle der fysik genier der kan sige mig hvad denne proces har med radioaktivitet at gøre? :-)
Mit but er, at dette er måden gama-stråling bliver skabt på, ved ikke om det er forkert? :)


You are right. Den overskudende energi bliver udsendt i form af gammastråling (ret sikker på det, men kan jo altid tage fejl)

This post was edited by exiter_dk on Jun 25 2012 11:29am
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 11:41am
Så tænkte jeg på, hvad det er der afgør om noget bliver a, b eller gamma henfald?
Er det energimængden? :)
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 11:47am
Quote (SunBursT @ Jun 25 2012 07:41pm)
Så tænkte jeg på, hvad det er der afgør om noget bliver a, b eller gamma henfald?
Er det energimængden? :)


UUuhhh længe siden og har lykkeligt glemt det, men hvis jeg husker rigtigt er der noget med bølgelængde osv. Kan sgu ikke helt huske det sry. :(
Member
Posts: 26,323
Joined: Dec 30 2009
Gold: 2.00
Jun 25 2012 11:50am
Quote (SunBursT @ Jun 25 2012 07:41pm)
Så tænkte jeg på, hvad det er der afgør om noget bliver a, b eller gamma henfald?
Er det energimængden? :)


Hvis du med a og b mener alfa og beta, så har det noget at gøre med antallet af protoner i forhold til antallet af neutroner.
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 11:53am
Quote (Molle_fkk @ Jun 25 2012 07:50pm)
Hvis du med a og b mener alfa og beta, så har det noget at gøre med antallet af protoner i forhold til antallet af neutroner.


#1 Altså jeg ved godt at de lidt tungere atomer har et overskud af neutroner og dermed et overskud af energi som de på et tidspunkt vil slippe af med. når de frigiver denne energi bliver der endten frigivet det der svare til en HE-kerne eller en elektron.
Men hvad afgør hvad der bliver frigivet?

#2 Man kan selvfølgelig også undre sig over at en kerne bestående af en proton og en neutron kan frigive en elektron når vi snakker b- henfald (men det tror jeg ikke man har fundet svaret på i verden har man?) håber især nogle kan svare på dette!

- og til de der har spurgt a,b har jeg ment alfa - beta ja :)

This post was edited by SunBursT on Jun 25 2012 12:09pm
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 11:56am
Quote (SunBursT @ Jun 25 2012 07:53pm)
#1 Altså jeg ved godt at de lidt tungere atomer har et overskud af neutroner og dermed et overskud af energi som de på et tidspunkt vil slippe af med. når de frigiver denne energi bliver der endten frigivet det der svare til en HE-kerne eller en elektron.
Men hvad afgør hvad der bliver frigivet?

#2 Man kan selvfølgelig også undre sig over at en kerne bestående af en proton og en neutron kan frigive en elektron når vi snakker b- henfald (men det tror jeg ikke man har fundet svaret på i verden har man?) håber især nogle kan svare på dette!


Mener du alpha og beta stråling? For det kan jeg svarer på
Edit: Hvis vi snakker beta stråling er der 3 forskellige former (hvis jeg husker rigtigt)
Beta minus - stråling er når en neutron bliver til en proton ved at udsende den negative del ud (i form af en elektron).
beta + er hvor en proton bliver lavet om til en neutron (dermed bliver kernen mere positiv). Den ''skyder'' en positiv lader elektron ud.
og ec, som står for elektron indfangning (oversat til dansk ofc) Her optager kernen en elektron fra den inderste skald. Dermed danner elektronen og protonen en neutron.
Lidt kringlet forklaret, men du spørger bare hvis du vil vide mere/få det bedre forklaret

This post was edited by exiter_dk on Jun 25 2012 12:09pm
Member
Posts: 30,531
Joined: Mar 15 2008
Gold: 771.00
Jun 25 2012 11:58am
-Gammastråling er overskudsenergi, så når en elektron falder en skal indad, vil der blive udsendt overskudsstråling i form af gamma (siden gamma er en strålingsform af ren energi)

Betastråling er når neutroner bliver til en proton + en elektron som bliver skudt ud fra kernen (Den eneste måde det kan ske, da der ikke er nok energi i atomet til at skyde en elektron ud fra en af skallerne)

Håber det hjælper ;)

This post was edited by HansDenSvans on Jun 25 2012 12:02pm
Go Back To Dansk Topic List
123Next
Add Reply New Topic New Poll