Er ved at skrive opgave om Ritchie - "Om illeris læringsbegreb"
Hvis i kender dette, lyder det her så dumt eller ville i formulere det anderledes?
Illeris’ læringsteori: Læring ifølge Illeris bygger på Piaget og det konstruktivistiske læringssyn. Erkendelsesprocessen er en aktiv proces hos den lærende, som hele tiden befinder sig i en proces, hvor han/hun er i færd med at konstruere eller rekonstruere sit syn på verden. Der fokuseres på den enkeltes forudsætninger for læring (Ritchie, 2006). Man tager altså her afstand fra ”tankpasserpædagogikken”, hvor læring blev set som en overføring af viden. Læring ifølge Illeris har tre dimensioner: En kognitiv – indholdet, man lærer (viden, kundskaber, færdigheder, forståelse, indsigt, kompetencer, holdninger, kvalifikationer og mening), en psykodynamisk – drivkraften (motivation, følelser og vilje), og en social og samfundsmæssig – samspil med omverdenen (handling, kommunikation og samarbejde i relation og interaktion med andre, samt de samfundsmæssige forhold i bred forstand) (Ritchie, 2006)
Edit: dette er bare min intro
This post was edited by kims on May 30 2012 08:35am