Jeg skriver her på det danske forum, da jeg allerede havde skrevet dette på dansk, til et andet forum.. Men kunne lige få jeres besyv med her

Jeg går lidt og overvejer at opgradere til en bedre computer. Den jeg har nu, er jeg ved at være lidt træt af :D..
Jeg ville gerne have den holdt i noget tid, da jeg ikke regner med at have penge til at opgradere de næste mange år, så skal det gøres må det være nu :D..
Budgettet er lidt stramt, men det kunne godt komme op på de 10k, eller lidt mere hvis det er nødvendigt. Jeg overvejer lidt om det skal være saml-selv, eller noget færdigbygget. Har bygget min forrige computer selv, men jeg føler mig ikke helt sikker i det, men jeg skulle mene at have mulighed for at få hjælp til det. Så det er en mulighed :)..
Sad og kiggede lidt på de færdigbyggede, og umiddelbart var Topdatas bedre end Komplett/MM-vision og lign, til prisen.
Jeg går ud fra at det optimale må være at anskaffe sig en af de nye Ivy Bridge, istedet for sandy bridge. Som gamer, hvor stor er forskellen så på en I5 og en I7? Jeg starter på softwareprogrammering efter sommerferien, og nok også noget meget basic billedebehandling. Men den skal rocke gaming/generel brug :D..
Kiggede lidt på den her, som er på tilbud:
http://topdata.dk/product.asp?product=8238Ellers har de jo også et par, der er lidt mindre.
Der er den her, der er 1200 billigere med en I5 istedet for en I7:
http://topdata.dk/product.asp?product=8265Er det pengene værd at prøve at skaffe sig en 6 kernet I7? Eller skal man holde sig til en 4 kernet, kan det overhoved betale sig at vælge I7 over I5, prismæssigt?
Lige nu gamer jeg stort set kun League of Legends, og regner ikke med at spille noget der bliver meget mere krævende i lang tid. Ved godt at det ikke kræver så meget, men det skal sku være instant load og aldrig noget lag :D..
Hvordan står det til med GTX680 i forhold til de andre, såsom 560 og 570? Der er jo en ordenlig prisforskel, men får man hvad man betaler for ved at opgradere?
Når jeg kigger på den hos topdata, har jeg valgt at 500 gb disk -> 2tb (400 kr)
og
60 gb ssd (575) til styresystem, lol og sån.
og
8gb ram -> 16 gb (379).. Det er ikke fandens dyrt for den opgradering, og jeg er stor fan af at have suuuppppeeeerrr meget kørende af gangen ;)..
Jeg har lidt ting liggende, fra en ældre computer (ikke den jeg sidder ved, men en anden)
Dette ville evt. kunne bruges, hvis det var byg selv.
Kabinet:
Antec Nine Hundred - Tower - ATX, kan måske bruges som kabinettet? Kender ikke lige længden på et GTX680, men mit gamle GTX280 AMP! var så langt, at det tog flere harddiskpladser.
Strømforsyning:
Corsair HX1000W - Strømforsyning ( intern ) - ATX12V 2.2/ EPS12V 2.91 - AC 100-240 V - 1 kW - aktiv PFC - Europa
Umiddelbart ville jeg tro at denne kunne bruges i et nyt saml selv system ;)?.. Det er jo en relativ stor CPU fra et kvalitetsmærke

DVD-Drev:
LiteOn DH-20A4P - Diskdrev - DVD±RW (±R DL) / DVD-RAM - 20x/20x/12x - IDE - intern - 5.25" - sort
Så slipper man måske for at skulle købe nyt :P?
Harddisk:
Seagate Barracuda 7200.11 - Harddisk - 500 GB - intern harddisk - 3.5" - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 32 MB
WD Caviar Blue WD3200AAKS - Harddisk - 320 GB - intern harddisk - 3.5" - SATA-300 - 7200 rpm - buffer: 16 MB
Er der plads i kabinettet, kan de jo evt. smides i, som noget backup/ekstra plads :)..
Graffikkort:
ZOTAC GeForce GTX 280 AMP! Edition - Grafikadapter - GF GTX 280 - PCI Express 2.0 x16 - 1 GB GDDR3 - Digital Visual Interface (DVI) ( HDCP ) - HDTV ud
Man kan måske køre noget dual gpu? Jeg ved godt det ikke vil kunne køre i SLI med et GTX680, men kan man bruge det til noget andet? Er der ikke noget med at man kan få det til at køre PhysX eller sådan noget :P?.. Kan det bruges til andet?
Det skal lige siges at jeg lige nu kører med 3 skærme, hvoraf den ene sidder til med en aktiv displayport adapter. Ville dog ikke have haft noget imod at kunne sætte en fjerde ting i (mit tv). Men det understøtter mit nuværende graffikkort ikke, kun 3 ting :P.. Måske man kunne sætte TV'et til dette? Har ikke rigtig styr opå det.
Bundkort
MSI P7N2 Diamond - Bundkort - ATX - nForce 790i Ultra SLI - LGA775 Socket - UDMA133, Serial ATA-300 (RAID), eSATA - 2 x Gigabit Ethernet - FireWire - High Definition Audio (8 kanaler) - med Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Audio lydkort
Skal der opgraderes, går det nok ikke med en 775 socket :P.. Men det seperate lydkort kunne måske bruges i noget nyt :P?..
Skulle jeg ud og lave saml selv, skal jeg altså bruge stort set alt, men har lidt ekstra at smide i selv. Det kommer lige an på om jeg burde opgradere kabinet også.
Jeg ville gerne have en lille SSD (bare en lille, 60 gb skulle være rigeligt)
Og så en ordenlig størrelse på en normal harddisk, gerne op mod de 2tb.
Ville gerne have 16 gb ram (mere gør ikke noget), da jeg er stor fan af at have en masse kørende af gangen. (Om ikke andet kan man jo køre 16 gange LoL på en gang :P)
Og så masser af power, er i tvivl om man sku ha et GTX680, eller bruge noget mindre.. samme med CPU, skal det være I7, I5, hvor hurtige skal de være, jeg er rimelig lost der. Håber at kunne genbruge strømforsyningen :P..
Jeg har selv en lovlig windows 7 disk liggende, så det mangler jeg ikke

Ja det hele er lidt roddet, jeg håber jeg fik det meste med, ellers spørger i bare! Ville gerne have noget hjælp her :D.. Enten om jeg skal vælge noget færdig bygget, eller noget saml selv. og hvad jeg så skulle bruge i saml selv.
This post was edited by Froziph on May 6 2012 06:12pm