Hvis du ikke har feber eller er forkølet eller har mellemørebetændelse, kan det være det samme jeg have som lille.
En trykforskel i øret det gøre meget ondt, og man en fornemmelse af nedsat hørelse.
Trykket kan udlignes ved at man lukker munden og holder sig for næsen, samtidig med at du prøver at puster lidt luft ud gennem næsen.
Du må ikke puste særligt hårdt og det kan gøre ondt, hvis trykket ikke er udlignet efter 2 -3 forsøg så stop, og prøv igen senere.
Det er også muligt at udligne trykket ved at bevæge kæben op og ned, som når man gaber ( åben helt op og i )
Hvis det ikke kan afhjælpe problemet, er det muligt vist væske i øret, også er det en opgave for lægen