d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Filosofi
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 19,312
Joined: Apr 12 2011
Gold: 7,898.96
Feb 3 2012 01:01pm
hvis et barn er født døv

hvilket sprog tænker den så på??

tænkte lige over det

mind = blown
Member
Posts: 6,929
Joined: Jan 16 2004
Gold: 0.00
Feb 3 2012 01:03pm
Barnet lærer jo stadig at læse, deraf sproget bogen er skrevet på.
Member
Posts: 9,482
Joined: May 4 2005
Gold: 7,525.26
Feb 3 2012 01:14pm
Jeg ved ikke hvor lang tid du har brugt på at tænke over det, men de fleste døve lærer tegnsprog, som et sprog, og derfor ville det også være naturligt blandt andet at tænke sådan. Ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, er det dog mere kompliceret end som sådan, idet at det viser sig, at der i det center i hjernen hvor sproget beherskes også findes "en evne til at skabe de lyde, som vi skal bruge til at udtale ordene. Disse lyde kan åbenbart dannes uafhængigt af, om vi får nogen lydindtryk udefra." (taget fra nedre artikel).

Læs f.eks. her:


Quote (www.illvid.dk/spoerg-os)

Tænker døve på tegnsprog?
"Mine egne tanker er en slags indre monolog, og derfor har jeg tit spekuleret på, om mennesker, der er født døve, mon tænker på tegnsprog?"
IV nr. 9/2000 s. 10

   
   
Svaret er faktisk ja. Mange døve fortæller, at de i deres tanker – og også i drømme – ser hænder foran sig, der kommunikerer på tegnsprog. Forskere, der har studeret læseundervisningen af døve, har også fundet ud af, at mange “oversætter” teksten til tegnsprog inde i hovedet Men ligesom man ikke kan sige, at alle hørende hele tiden tænker i en slags indre monolog, kan man heller ikke sige, at døve altid tænker på tegnsprog. Formentlig tænker vi alle sammen i en skøn blanding af ord, billeder, lyde og hvad der nu ellers kan indgå i hjernens aktivitet. Men at tegnsprog gerne lader sig bruge som “tankesprog”, er der ingen tvivl om. Mange hørende, som har lært sig tegnsprog og bruger det meget, kan også fortælle, at de af og til tænker og drømmer på tegnsprog. De siger også – ligesom mange døve, der tidligere har været hørende – at tegnsprog faktisk har flere følelsesmæssige udtryksformer end det talte og skrevne sprog. Der er simpelt hen nuancer, som bedre kommer til udtryk på tegnsprog. Døve kan altså udmærket have en indre monolog på tegnsprog. Men hvad der er nok så overraskende, er, at døve, der aldrig har kunnet høre, faktisk også kan tænke med lyd på. Forskere har påvist, at tegnsprog opstår i samme del af hjernen som det talte sprog. Derfor har man undersøgt, om der også kan være lyd på døves tanker, og det viser sig, at nogle døve faktisk skaber lyde i deres hoved, når de læser. Forskerne mener, at der i det område af hjernen, hvor sproget bliver til, også findes en evne til at skabe de lyde, som vi skal bruge til at udtale ordene. Disse lyde kan åbenbart dannes uafhængigt af, om vi får nogen lydindtryk udefra. De lyde, døve hører på deres indre sprog, ligner måske ikke de lyde, hørende bruger, men lyde er det.
Member
Posts: 19,312
Joined: Apr 12 2011
Gold: 7,898.96
Feb 4 2012 09:49am
Quote (Whyred @ 3 Feb 2012 20:14)
Jeg ved ikke hvor lang tid du har brugt på at tænke over det, men de fleste døve lærer tegnsprog, som et sprog, og derfor ville det også være naturligt blandt andet at tænke sådan. Ud fra hvad jeg har kunnet læse mig til, er det dog mere kompliceret end som sådan, idet at det viser sig, at der i det center i hjernen hvor sproget beherskes også findes "en evne til at skabe de lyde, som vi skal bruge til at udtale ordene. Disse lyde kan åbenbart dannes uafhængigt af, om vi får nogen lydindtryk udefra." (taget fra nedre artikel).

Læs f.eks. her:


syret
Member
Posts: 9,482
Joined: May 4 2005
Gold: 7,525.26
Feb 4 2012 09:57am
Jeg synes nærmere det er fascinerende, men ja.
Member
Posts: 19,312
Joined: Apr 12 2011
Gold: 7,898.96
Feb 4 2012 10:00am
Quote (Whyred @ 4 Feb 2012 16:57)
Jeg synes nærmere det er fascinerende, men ja.


ja det er det godt nok :D

er det ikke mget langsommere at tænke i tegnsprog?

jeg mener kan ikke forestille mgi at det kan gøres meget hurtigt
Member
Posts: 9,482
Joined: May 4 2005
Gold: 7,525.26
Feb 4 2012 10:05am
Det kan gøres lige så hurtigt vil jeg tro. Jeg har været til nogle forelæsninger på universitetet hvor der har været en tegnsprogstolk som oversatte forelæsningen samtidig med at den foregik. Med andre ord er deres sprog lige så hurtigt at afvikle som almindelig tale, ergo må tanker som er "billeder" på tegnsprog også være akkurat ligeså hurtige.

Det var måske ikke så godt formuleret, men bare tænk på at man tænker hverken hurtigere eller langsommere fordi man er døv, så bare fordi sproget er at andet, skulle det ikke ændre noget.
Go Back To Dansk Topic List
Add Reply New Topic New Poll