Quote (Grandebedte @ 30 Jan 2012 16:15)
Jeg synes det er en dårlig idé, fordi man igen prøver at tvinge specifikke temaer - her sundhed - ind overalt. Hvis vi nu tager udgangspunkt i dit gennemsnitslige pizzaria, som sandsynligvis ikke så meget som kender til udtrykket sundhed: skal disse til at indføre og holde en salatbar, fordi det skal være lovpligtigt at have én sund ret på menukortet? Det lyder dyrt og - som sædvanelig for lovforslag fra Folketinget - ikke gennemtænkt med hensyn til virkeligheden, men derimod som en værdipolitisk idé, som da alt andet lyder flot på papir.
Jeg kan godt se din pointe, men omvendt så synes jeg at det virker fornuftigt set ud fra et overordnet sundhedsmæssigt perspektiv. Jeg har spillet håndbold i mange år og derfor kommet rundt omkring i landet til stævner, osv. Der er utroligt langt imellem de cafeterier der har bare én sund ret på menukortet, og jeg synes det er lidt slapt at man ikke engang kan få et sundt måltid mad efter at have motioneret det meste af dagen, så er det træls at skulle tvinges til at æde noget junk...
Jeg kan godt se hvor du vil hen med at der nok også er en del komplikationer forbundet med implementeringen af loven, og der er sikkert også mange steder hvor det ikke bringer godt med sig. Men større beværtninger/restauranter burde ikke blive økonomisk belastede af at indføre et sundt måltid, og måske kunne det også tiltrække en bredere målgruppe end før.