d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Nøglehulsmærket. > Wtf? Seriøs Debat.
12Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 5,015
Joined: Oct 19 2007
Gold: 1,428.00
Jan 30 2012 07:47am
har lige sidet og læst en kort artikel omkring nøglehulsmærket. til dem af jer der ikke kender det så er det et lille mærke der sort på hvidt beskriver at denne vare er sund.
sund betyder at der ikke er sukker / mætted fedt osv i varen.
men nu ! er der kommet en lov der tvinger resturanter / cafe'er / kantiner osv til at have en nøglehulsmærket rat pr. d. 1 / 2 2012.
wtf?
altså jeg tæker at hvis man ikke kan finde ud af at skældne mellem hvad der er sundt og ikke er på et menu kort så burdte man da lade være med at gå ud og spise sundt?
altså jeg fatter ikke helt hvorfor vi skal have stempler for alt nu om dage? helt seriøst xD
hva tænker du? kom til at tænke på hvad "almindelige" mennesker siger til det. er selv uddanet tjener så for mig er det jo ret let at kende forskæld.
har den her artikel fra HRS ( hotel og resturant skolens ) undervisnings martriale.
:unsure:
Member
Posts: 41,806
Joined: Mar 10 2009
Gold: 73,314.91
Jan 30 2012 07:57am
I don't care about it. Tænker ikke rigtig over om det jeg spiser er sundt eller ej. Og hvis jeg er på restaurant så skal jeg da helt sikkert ikke have noget sundt ;)
Member
Posts: 5,015
Joined: Oct 19 2007
Gold: 1,428.00
Jan 30 2012 08:39am
Quote (berens @ 30 Jan 2012 15:57)
I don't care about it. Tænker ikke rigtig over om det jeg spiser er sundt eller ej. Og hvis jeg er på restaurant så skal jeg da helt sikkert ikke have noget sundt  ;)


helt enig.. tror de fleste danskere har det på samme måde, så hvorfor fa%¤#n skal de dog lave en lov om det ? xD
det gør jo bare livet surt for dem som arbejder med det xD
Member
Posts: 9,482
Joined: May 4 2005
Gold: 7,525.26
Jan 30 2012 08:45am
Jeg synes at det er en god idé at dem som gerne vil have et sundt alternativ i f.eks. cafeteriaer i sportshaller og andre steder, kan få det. Dem som vil spise junk kan sagtens fortsætte med det, jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være en god idé.
Member
Posts: 4,980
Joined: Jan 16 2010
Gold: 0.00
Warn: 20%
Jan 30 2012 09:15am
Quote (Whyred @ 30 Jan 2012 15:45)
Jeg synes at det er en god idé at dem som gerne vil have et sundt alternativ i f.eks. cafeteriaer i sportshaller og andre steder, kan få det. Dem som vil spise junk kan sagtens fortsætte med det, jeg kan ikke se hvorfor det ikke skulle være en god idé.


Jeg synes det er en dårlig idé, fordi man igen prøver at tvinge specifikke temaer - her sundhed - ind overalt. Hvis vi nu tager udgangspunkt i dit gennemsnitslige pizzaria, som sandsynligvis ikke så meget som kender til udtrykket sundhed: skal disse til at indføre og holde en salatbar, fordi det skal være lovpligtigt at have én sund ret på menukortet? Det lyder dyrt og - som sædvanelig for lovforslag fra Folketinget - ikke gennemtænkt med hensyn til virkeligheden, men derimod som en værdipolitisk idé, som da alt andet lyder flot på papir.
Member
Posts: 9,482
Joined: May 4 2005
Gold: 7,525.26
Jan 30 2012 09:39am
Quote (Grandebedte @ 30 Jan 2012 16:15)
Jeg synes det er en dårlig idé, fordi man igen prøver at tvinge specifikke temaer - her sundhed - ind overalt. Hvis vi nu tager udgangspunkt i dit gennemsnitslige pizzaria, som sandsynligvis ikke så meget som kender til udtrykket sundhed: skal disse til at indføre og holde en salatbar, fordi det skal være lovpligtigt at have én sund ret på menukortet? Det lyder dyrt og - som sædvanelig for lovforslag fra Folketinget - ikke gennemtænkt med hensyn til virkeligheden, men derimod som en værdipolitisk idé, som da alt andet lyder flot på papir.


Jeg kan godt se din pointe, men omvendt så synes jeg at det virker fornuftigt set ud fra et overordnet sundhedsmæssigt perspektiv. Jeg har spillet håndbold i mange år og derfor kommet rundt omkring i landet til stævner, osv. Der er utroligt langt imellem de cafeterier der har bare én sund ret på menukortet, og jeg synes det er lidt slapt at man ikke engang kan få et sundt måltid mad efter at have motioneret det meste af dagen, så er det træls at skulle tvinges til at æde noget junk...
Jeg kan godt se hvor du vil hen med at der nok også er en del komplikationer forbundet med implementeringen af loven, og der er sikkert også mange steder hvor det ikke bringer godt med sig. Men større beværtninger/restauranter burde ikke blive økonomisk belastede af at indføre et sundt måltid, og måske kunne det også tiltrække en bredere målgruppe end før.
Member
Posts: 10,475
Joined: Aug 25 2006
Gold: 100.00
Jan 30 2012 11:28am
det er vel en form for information til kunden lige som nogle går meget op i at tingene skal være øko
Member
Posts: 5,015
Joined: Oct 19 2007
Gold: 1,428.00
Jan 30 2012 11:54am
Quote (IAcid @ 30 Jan 2012 19:28)
det er vel en form for information til kunden lige som nogle går meget op i at tingene skal være øko


øko er faktisk også et kretarie for at en vare kan have nøglehuls mærket ;)

det bliver selfølig nemmer at være forbruger.
kan bare ikke lade være med at tænke om det er meget svært at spørge om hvad der indgår i en rat dette handler nok mest omkring resturanter og cafe'er
syntes bare det er lidt en skam at vi skal gøres dumemre end vi er xD
unødvendeige skildte -.-'
men vi mester jo helt evnen til at tænke selv til sidst når der er folk der hele tiden tænker for os. vi skal bare vælge om vi vil være i blå eller rød boks. gul eller rød mad. altså xD!
dette kan være utroligt meget med til at mit fag dør men fordi blonde marie fra tanken også kan stå i en gurmet resturant når alt skal beskrives ud så ingen tænker på dem på den anden side.
bliver helt oprørt ^^
Member
Posts: 10,475
Joined: Aug 25 2006
Gold: 100.00
Jan 30 2012 03:35pm
Quote (alexaccount @ 30 Jan 2012 18:54)
øko er faktisk også et kretarie for at en vare kan have nøglehuls mærket ;)

det bliver selfølig nemmer at være forbruger.
kan bare ikke lade være med at tænke om det er meget svært at spørge om hvad der indgår i en rat dette handler nok mest omkring resturanter og cafe'er
syntes bare det er lidt en skam at vi skal gøres dumemre end vi er xD
unødvendeige skildte -.-'
men vi mester jo helt evnen til at tænke selv til sidst når der er folk der hele tiden tænker for os. vi skal bare vælge om vi vil være i blå eller rød boks. gul eller rød mad. altså xD!
dette kan være utroligt meget med til at mit fag dør men fordi blonde marie fra tanken også kan stå i en gurmet resturant når alt skal beskrives ud så ingen tænker på dem på den anden side.
bliver helt oprørt ^^


er spise steder mærket med nøglehuls mærket ?

troede kun det var COOP's supermarkeder som havde sådan et mærke
Member
Posts: 5,015
Joined: Oct 19 2007
Gold: 1,428.00
Jan 30 2012 03:49pm
Quote (IAcid @ 30 Jan 2012 23:35)
er spise steder mærket med nøglehuls mærket ?

troede kun det var COOP's supermarkeder som havde sådan et mærke


ny lov pr d. 1/2 2012. ( 1 febuar ) overevej lige at gå ind på mc.D og sige at man skal have en SUND burger klokken lort om natten? xD overevej det lige -.-'
Go Back To Dansk Topic List
12Next
Add Reply New Topic New Poll