Quote (VoteForPedro @ 10 Jan 2012 19:37)
Vi er lige begyndt på et nyt emne i skolen, som jeg ikke fatter noget af. Jeg er mere den sproglige og samfundsfaglige type, så jeg har svært ved at forstå det. Jeg var oven i købet syg på dagen hvor vi gik det igennem.. Så hvis i lige ville kigge på nedenstående opgaver og forklare hvordan i regnede dem ud, ville jeg blive rigtig glad.
1) Et kirketårn kaster en skygge på 18,6 m samtidig med, at en 1,79 m høj person kaster en skygge på 1,20 m. Hvor højt er kirketårnet?
2) Beregn længden af hver af diagonalerne i parallelogrammet på figuren:
http://i42.tinypic.com/30ie6c2.png
3) Der er givet tre funktioner: f(x) = x+5, g(x) = 2x-7 og h(x) = ½x - 1. Bestem koordinatsættet til skæringspunktet mellem graferne for
a.) f(x) og g(x) b.) g(x) og h(x) c.) f(x) og h(x)
4) Grafen for en lineær funktion f(x) går gennem punkterne P(-2,6) og Q(3,-9). Bestem en forskrift for f(x)
På forhånd, tak

Der er nu en del emner der.

1) Opgaven er lidt kringlet formuleret, men jeg vil gætte på, at du skal tage udgangspunkt i ensvinklede trekanter. Jeg har lavet en lille tegning i paint!

Hvis vi her arbejder med ensvinklede trekanter, så ved du, at forholdet mellem siderne i trekant 1 er det samme som forholdet mellem trekant 2. Altså ved du, at højde/skygge på kirken er det samme som højde/skygge på manden. Også sagt højde_kirke/18,9 = 1,79/1,2.
2) Da det er et parallellogram, er A = C og B = D.
3) Tegn dem. Du kan direkte aflæse det ud fra det. Hvis du ikke ved hvordan du tegner det, kan du i hver funktion erstatte x med 1, tegne punktet i et koordinatsystem, sætte x = 2 og tegne det, og så sætte en lige streg mellem dem. Alle funktionerne skaber en lige linje, så to punkter er nok.
4) Samme som før; indtegn det, find skæringspunkt og så kan du sandsynligvis direkte aflæse en foreskrift.