d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Nogen Der Kan Hjælpe Mig? > Matematik
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 435.56
Jan 10 2012 12:37pm
Vi er lige begyndt på et nyt emne i skolen, som jeg ikke fatter noget af. Jeg er mere den sproglige og samfundsfaglige type, så jeg har svært ved at forstå det. Jeg var oven i købet syg på dagen hvor vi gik det igennem.. Så hvis i lige ville kigge på nedenstående opgaver og forklare hvordan i regnede dem ud, ville jeg blive rigtig glad.

1) Et kirketårn kaster en skygge på 18,6 m samtidig med, at en 1,79 m høj person kaster en skygge på 1,20 m. Hvor højt er kirketårnet?

2) Beregn længden af hver af diagonalerne i parallelogrammet på figuren:

3) Der er givet tre funktioner: f(x) = x+5, g(x) = 2x-7 og h(x) = ½x - 1. Bestem koordinatsættet til skæringspunktet mellem graferne for

a.) f(x) og g(x) b.) g(x) og h(x) c.) f(x) og h(x)

4) Grafen for en lineær funktion f(x) går gennem punkterne P(-2,6) og Q(3,-9). Bestem en forskrift for f(x)

På forhånd, tak :)

This post was edited by VoteForPedro on Jan 10 2012 12:38pm
Member
Gold: 0.00
Warn: 20%
Jan 10 2012 01:17pm
Quote (VoteForPedro @ 10 Jan 2012 19:37)
Vi er lige begyndt på et nyt emne i skolen, som jeg ikke fatter noget af. Jeg er mere den sproglige og samfundsfaglige type, så jeg har svært ved at forstå det. Jeg var oven i købet syg på dagen hvor vi gik det igennem.. Så hvis i lige ville kigge på nedenstående opgaver og forklare hvordan i regnede dem ud, ville jeg blive rigtig glad.

1) Et kirketårn kaster en skygge på 18,6 m samtidig med, at en 1,79 m høj person kaster en skygge på 1,20 m. Hvor højt er kirketårnet?

2) Beregn længden af hver af diagonalerne i parallelogrammet på figuren:

http://i42.tinypic.com/30ie6c2.png

3) Der er givet tre funktioner: f(x) = x+5, g(x) = 2x-7 og h(x) = ½x - 1. Bestem koordinatsættet til skæringspunktet mellem graferne for

a.) f(x) og g(x)    b.) g(x) og h(x)  c.) f(x) og h(x)

4) Grafen for en lineær funktion f(x) går gennem punkterne P(-2,6) og Q(3,-9). Bestem en forskrift for f(x)

På forhånd, tak :)

Der er nu en del emner der. ^_^

1) Opgaven er lidt kringlet formuleret, men jeg vil gætte på, at du skal tage udgangspunkt i ensvinklede trekanter. Jeg har lavet en lille tegning i paint!

Hvis vi her arbejder med ensvinklede trekanter, så ved du, at forholdet mellem siderne i trekant 1 er det samme som forholdet mellem trekant 2. Altså ved du, at højde/skygge på kirken er det samme som højde/skygge på manden. Også sagt højde_kirke/18,9 = 1,79/1,2.

2) Da det er et parallellogram, er A = C og B = D.

3) Tegn dem. Du kan direkte aflæse det ud fra det. Hvis du ikke ved hvordan du tegner det, kan du i hver funktion erstatte x med 1, tegne punktet i et koordinatsystem, sætte x = 2 og tegne det, og så sætte en lige streg mellem dem. Alle funktionerne skaber en lige linje, så to punkter er nok.

4) Samme som før; indtegn det, find skæringspunkt og så kan du sandsynligvis direkte aflæse en foreskrift.
Member
Gold: 1.00
Jan 11 2012 07:33am
i 2'eren skal du bare tegne diagonalerne og så er det helt almindelig trekantsberegning.

I 3'eren skal du bare sætte ligningerne lig med hinanden og derved finde skæringspunktet.

i 4'eren skal du bruge y2-y2/(x2-x1) = a (eller noget der minder om, er utrolig lang tid siden jeg har haft det) og så indsætter du i en af punkterne og finder b.
Go Back To Dansk Topic List
Add Reply New Topic New Poll