Quote (Grandebedte @ Sep 27 2011 05:41pm)
Fed opgave.

Det lugter lidt af dit studieretningsprojekt på 3. år på hhx eller lignende?
Har desværre ingen kendskab til matematisk økonomi så kan ikke konkret hjælpe dig.
Alt efter hvad niveau og hvordan I generelt arbejder med matematik vil jeg dog mene, at regression er lige "low tech" nok - men igen, jeg er ikke hhx'er hvis det er det, og det er vel et ret solidt værktøj i økonomisk sammenhæng.
Mere info om hvad du laver, kan måske støve noget op!
Ja, det er det. Jeg skriver i International Økonomi og Matematik.
Har lavet et udkast til min disposition, men mangler lidt Matematik - er også langt bedre til IØ (Får 12 i IØ, 7 i mat)
Jeg vil finde ud af om der er hold i den påstand, at udviklingen i den kinesiske valutakurs er medvirkende til EU’s stigende handelsbalanceunderskud overfor Kina? Samtidig vil jeg forsøge at konkludere om den strukturelle konkurrenceevne i Europa-landene er stærk nok til at kunne konkurrere med Kinas prismæssige konkurrenceevne.
Med udgangspunkt i udviklingen i valutakursen mellem Euroen og andre valutaer, hovedsaligt Kinas og den amerikanske dollar, vil jeg foretage en analyse, der viser, om der er en sammenhæng mellem de lande i Europa der har euroens handelsoverskud overfor andre valutaer og valutakursudviklingen.
Ud fra denne analyse af sammenhængen, vil jeg vurdere hvordan landene med Euroen vil stå konkurrencemæssigt i forhold til hovedsaligt USA og Kina.
Alt omkring emnet er velkomment; links, matematiske værktøjer/modeller der kan bruges eller generalt viden om emnet.
- Og ang. regression, så er jeg lidt på bar bund og det var det eneste jeg kunne tænke på.
This post was edited by Lot2 on Sep 27 2011 12:07pm