d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Euroen
12Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 4,234.00
Sep 27 2011 10:22am
Skal skrive en aflevering om euroen i matematik, nogen ideer til hvad jeg kan skrive om?

Jeg skriver bl.a. om forholdet med grækenland osv. men mangler noget der konkret er matematisk

Forklarer ogs også hvordan den forbedre konkurrenceforholdene,

Har tænkt mig at tage udgangspunkt i :

Med udgangspunkt i udviklingen i valutakursen mellem Euroens valuta og andre valutaer ønskes foretaget en matematisk baseret analyse.
Member
Sep 27 2011 10:56am
Kan give op til 100 fg for gode til ideer
Member
Sep 27 2011 11:28am
Sorry for early bump, men kom lige selv på noget, mangler dog stadig hjælp

Med udgangspunkt i udviklingen i valutakursen mellem Euroen og andre valutaer, hovedsaligt Kinas og den amerikanske dollar, vil jeg foretage en analyse, der viser, om der er en sammenhæng mellem de lande i Europa der har euroens handelsoverskud overfor andre valutaer og valutakursudviklingen.

Jeg skal basicly bruge matematiske værktøjer/modeller der kan anvendes i analysen.
Jeg tænker regression?

Giver 200 fg for gode ideer nu btw, hvis i vil have det :)
Member
Gold: 0.00
Warn: 20%
Sep 27 2011 11:41am
Fed opgave. :) Det lugter lidt af dit studieretningsprojekt på 3. år på hhx eller lignende?

Har desværre ingen kendskab til matematisk økonomi så kan ikke konkret hjælpe dig.

Alt efter hvad niveau og hvordan I generelt arbejder med matematik vil jeg dog mene, at regression er lige "low tech" nok - men igen, jeg er ikke hhx'er hvis det er det, og det er vel et ret solidt værktøj i økonomisk sammenhæng.

Mere info om hvad du laver, kan måske støve noget op!
Member
Sep 27 2011 12:06pm
Quote (Grandebedte @ Sep 27 2011 05:41pm)
Fed opgave. :) Det lugter lidt af dit studieretningsprojekt på 3. år på hhx eller lignende?

Har desværre ingen kendskab til matematisk økonomi så kan ikke konkret hjælpe dig.

Alt efter hvad niveau og hvordan I generelt arbejder med matematik vil jeg dog mene, at regression er lige "low tech" nok - men igen, jeg er ikke hhx'er hvis det er det, og det er vel et ret solidt værktøj i økonomisk sammenhæng.

Mere info om hvad du laver, kan måske støve noget op!

Ja, det er det. Jeg skriver i International Økonomi og Matematik.

Har lavet et udkast til min disposition, men mangler lidt Matematik - er også langt bedre til IØ (Får 12 i IØ, 7 i mat)

Jeg vil finde ud af om der er hold i den påstand, at udviklingen i den kinesiske valutakurs er medvirkende til EU’s stigende handelsbalanceunderskud overfor Kina? Samtidig vil jeg forsøge at konkludere om den strukturelle konkurrenceevne i Europa-landene er stærk nok til at kunne konkurrere med Kinas prismæssige konkurrenceevne.
Med udgangspunkt i udviklingen i valutakursen mellem Euroen og andre valutaer, hovedsaligt Kinas og den amerikanske dollar, vil jeg foretage en analyse, der viser, om der er en sammenhæng mellem de lande i Europa der har euroens handelsoverskud overfor andre valutaer og valutakursudviklingen.
Ud fra denne analyse af sammenhængen, vil jeg vurdere hvordan landene med Euroen vil stå konkurrencemæssigt i forhold til hovedsaligt USA og Kina.

Alt omkring emnet er velkomment; links, matematiske værktøjer/modeller der kan bruges eller generalt viden om emnet.

- Og ang. regression, så er jeg lidt på bar bund og det var det eneste jeg kunne tænke på.

This post was edited by Lot2 on Sep 27 2011 12:07pm
Member
Gold: 0.00
Warn: 20%
Sep 27 2011 12:43pm
Quote (Lot2 @ 27 Sep 2011 20:06)
Ja, det er det. Jeg skriver i International Økonomi og Matematik.

Har lavet et udkast til min disposition, men mangler lidt Matematik - er også langt bedre til IØ (Får 12 i IØ, 7 i mat)

Jeg vil finde ud af om der er hold i den påstand, at udviklingen i den kinesiske valutakurs er medvirkende til EU’s stigende handelsbalanceunderskud overfor Kina? Samtidig vil jeg forsøge at konkludere om den strukturelle konkurrenceevne i Europa-landene er stærk nok til at kunne konkurrere med Kinas prismæssige konkurrenceevne.
Ud fra denne analyse af sammenhængen, vil jeg vurdere hvordan landene med Euroen vil stå konkurrencemæssigt i forhold til hovedsaligt USA og Kina.

Alt omkring emnet er velkomment; links, matematiske værktøjer/modeller der kan bruges eller generalt viden om emnet.

- Og ang. regression, så er jeg lidt på bar bund og det var det eneste jeg kunne tænke på.

Det lyder nu som om du har ret godt fat i det. Jeg ville nok snakke med mine vejledere om det; det er i den sidste ende dem, der bedst kan fortælle dig, om din nuværende fremgangsmåde er tilstrækkelig og god nok.

Ellers skal du have fat i nogle tidligere hhx'ere, der har skrevet opgave i samme emner. Jeg kan i hvert fald ikke hjælpe ret meget. :)
Member
Gold: 3,135.00
Sep 27 2011 01:29pm
Hvis det er uværgerligt som jeg kan forstå det er, ville jeg klart tage udgangspunkt i ømu aftalen.

ERM II.

Hvordan vores rente tilpasning fungere i forhold til Euroen.

Et kort uddrag:
http://www.eu-oplysningen.dk/leksikon/alle/erm/

Så ville jeg evt på side basis indrage Jürgen Habermas analyse af de forskellige velfærdsmodeller.
Hvor du matematisk kan vise de forskellige faktore.

Så kan du gå ind og sammenligne og evt. konkludere ud fra de forskellige tal.
Bla ud fra BNP og eksport lave et par diagrammer som viser forskellen fra land til land.

Som suplement til det du allerede nu vil gøre.
Member
Gold: 3,135.00
Sep 27 2011 01:34pm
Hvis du har samf B er der et kæmpe kapitel omkring EU.
Det er værd at læse.
Især sammen med IØ.

Jeg ved du kan låne bogen på skolen hvis du ikke har :)
Member
Gold: 1,217.00
Sep 27 2011 01:43pm
Hvis jeg var dig ville tage jeg fat i Euroen som en reserve valuta, målt op mod den kinesiske yuan og eller dollaren.

Verdens reserver er ca målt til 9,000,000,000,000 $, hvor af 60,7%er selve dollaren, 26,6% er euroen. Resten er anden valuta.

Et interessant udgangspunkt er hvor vidt det er fornuftigt og ansvarligt at have sin valuta reserve som FIAT penge (En værdi tilskrevet af staten) eller om man skal binde sig på en commodity (fx dollaren før 70'erne der var bundet til)

husk at for et land skal kunne betragtes som valutareserve skal følgende parametre være "opfyldt"

størrelsen af den samlede økonomi (USA størst pt. men man mener Kina overhaler i 2015-2030, alt afhængigt af den nuværende vækst)
udlandsgæld (USA - 1.5 billioner, Kina +2.5 billioner)
og eksporten. (Kina har pt verden største eksport.)

Inde under opgaven kunne det være fedt hvis du havde plads til tre scenarier:
1) Dollaren forbliver valutareserve (Kina er meget imod dette pt, pga den store private gæld pr. indbygger USA har og deres noget løse finanspolitik.
2) Euroen overtager
3) Yuan overtager

I alle tre perspektiver bør man se på inflationen / renten og hvad der ville ske for de regioner, hvor man skal skifte valuta.

edit:

Hvis du låser valutaen til en commodity fx guld hvad sker der så med prisen på guld? hvilken commodity er det fornuftigt at låse sig op af.
Eks på commodities:
Guld, Sølv, Olie, Korn & Uld.

This post was edited by DocPhil on Sep 27 2011 01:44pm
Member
Gold: 2,589.10
Sep 27 2011 01:57pm
oh shit, havde også denne opgave om euroen :DD fortryder jeg tog den, men fik heller ikke specielt god karakter for den.

This post was edited by Marquina on Sep 27 2011 01:57pm
Go Back To Dansk Topic List
12Next
Add Reply New Topic New Poll