d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Tænkte Jeg Ville Lave Noget Selv
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 4,234.00
Sep 24 2011 04:12pm
Jeg har bestemt mig for at rode mig ud i at sætte min egen stationær sammen.

Derfor har jeg nogle spørgsmål:

Jeg har en gammel en, kan den bruges som kabinet? Kan jeg brug cd-rommen? nedkøleren/udluftning? Eller kommer det an på hvad jeg køber osv?

Jeg har skrevet nogle noter (med citater fra hjemmesider osv)

Listen skal indeholde følgende dele.

- Kabinet m. strømforsyning
- Bundkort m. lydkort og netkort
- AMD / Intel system
- CPU
- AMD / Intel system
- RAM
- AMD / Intel system
- Grafikkort
- Harddisk
- DVD Drev / DVD Brænder
- Tilbehør
- CPU køler
- Lydkort
- Netkort
- Diskettedrev
http://www.tweakup.dk/HTML/bygenpc/komponenter.php

Bundkort

AMD bundkort sokler:
AMD Athlon64 - Socket AM2 som er den nyeste AMD sokkel der bliver den nye standard.

Intel bundkort sokler:
intel Pentium 4 - Socket 775 som har erstattet socket 478 på markedet og bliver fortsat udviklet kraftigt på

Vi anbefaler klart at man holder sig til Socket 754/939 på et AMD baseret system og Socket 775 til en Intel system, så man er rimelig sikret i fremtiden. Men når man køber et bundkort i dag skal man også være opmærksom hvilken type grafikkort det kører med.

Tror jeg køber AMD, ved ikke hvordan det hænger sammen

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=639378 << tror jeg køber denhttp://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=637929

Processor?

Det mest populære CPU sokler for tiden fra AMD er klart Athlon64 - Socket 754 og Socket 939 hvor den sidste sokkel faktisk er efterfølger til Socket 754 som stille og roligt forsvinder fra markedet.

Husk at det er andre hvis det er intel baseret

http://www.itdirect.dk/9204-bundkort-socket-939-amd <<-- regner med den

RAM
Skal passe til bundkortet
Forskellen ligger hovedsageligt på valget mellem AMD og Intel baseret løsning, hvor AMD kører med de gamle og klassiske DDR RAM og Intel på de nye DDR2 RAM som har været på markedet 1 års tid efterhånden.

- skal være god-

DDR RAM hastigheder - Typisk til AMD og ældre P4 systemer.
PC4000 RAM, 250MHz FSB - Populær Overclocker RAM
PC4800 RAM, 300MHz FSB - Vildeste Overclocker RAM

DDR2 RAM hastigheder - Kun til nyeste 775/AM2 systemer.
PC5400 RAM, 337MHz FSB - Standard på markedet i dag
PC6400 RAM, 400MHz FSB - Standard/Overclocker RAM

Grafikkort
nVida eller ATi

harddisk
Gå efter stor – lille prisforskel
Vælg S-ata

This post was edited by Lot2 on Sep 24 2011 04:20pm
Member
Gold: 0.00
Warn: 20%
Sep 24 2011 04:19pm
Det er ikke just de nyeste noter du har fundet dig der. :)

Du vil sandsynligvis skulle bruge et nyt kabinet. Hvad har du lige nu, og hvad skal du bruge din nye pc til?

e: og hvad er dit budget?

This post was edited by Grandebedte on Sep 24 2011 04:24pm
Member
Sep 24 2011 04:24pm
Quote (Grandebedte @ Sep 24 2011 10:19pm)
Det er ikke just de nyeste noter du har fundet dig der. :)

Du vil sandsynligvis skulle bruge et nyt kabinet. Hvad har du lige nu, og hvad skal du bruge din nye pc til?

Som sagt ved jeg absolut intet om det, har aldrig prøvet det før. Men det giver mig et udgangspunkt.

Men er der et sted man kan finde up-to-date info om det?

Hvad er forskellen på AMD og INTEL?

Op til 10k, aller højest

This post was edited by Lot2 on Sep 24 2011 04:24pm
Member
Sep 24 2011 04:30pm
Quote (Lot2 @ 25 Sep 2011 00:24)
Som sagt ved jeg absolut intet om det, har aldrig prøvet det før. Men det giver mig et udgangspunkt.

Men er der et sted man kan finde up-to-date info om det?

Hvad er forskellen på AMD og INTEL?

Forskellen ligger i, at AMD for år siden lavede mindre-gode produkter end Intel, men er kommet godt efter det i de seneste år. At komme up-to-date vil kræve mange timers læsning på alle mulige sider - folk er vildt biased når det kommer til hardware. =D
Nogle folk sværger ved AMD, nogle ved Intel. Hvis du vil have en processor, du kan overclocke vildt, ville jeg nok vælge AMD. Hvis du vil have at det fungerer out-of-the-box, så tag Intel.

Der er mange ting der skal passe sammen når du samler din egen pc. Få en (eller flere) til at bekræfte hvad du har valgt, før du køber, så du ikke ender op med dele der ikke passer sammen, eller er decideret dårlige.
Member
Sep 24 2011 04:36pm
Quote (Grandebedte @ Sep 24 2011 10:30pm)
Forskellen ligger i, at AMD for år siden lavede mindre-gode produkter end Intel, men er kommet godt efter det i de seneste år. At komme up-to-date vil kræve mange timers læsning på alle mulige sider - folk er vildt biased når det kommer til hardware. =D
Nogle folk sværger ved AMD, nogle ved Intel. Hvis du vil have en processor, du kan overclocke vildt, ville jeg nok vælge AMD. Hvis du vil have at det fungerer out-of-the-box, så tag Intel.

Der er mange ting der skal passe sammen når du samler din egen pc. Få en (eller flere) til at bekræfte hvad du har valgt, før du køber, så du ikke ender op med dele der ikke passer sammen, eller er decideret dårlige.

Overclocke?

Er det evt. noget du kunne hjælpe med?
Member
Sep 24 2011 04:54pm
Quote (Lot2 @ 25 Sep 2011 00:36)
Overclocke?

Er det evt. noget du kunne hjælpe med?

Gem det til dine næste maskiner. :)

Hvad skal du bruge den til?
Member
Sep 24 2011 04:58pm
Quote (Grandebedte @ Sep 24 2011 10:54pm)
Gem det til dine næste maskiner. :)

Hvad skal du bruge den til?

Gaming, d3, LoL osv.

Jeg har en bærbar til skolearbejde :)
Banned
Sep 25 2011 10:38am
altid bedst at lave en selv :)
Member
Gold: 1,696.00
Sep 25 2011 02:58pm
Til en gamer computer vil du HELT SIKKERT ikke have et micro bundkort.
Og, hold dig minimum til en standard 1500 kr bundkort.

Det er ofte her der dukker komplikationer op.

Primære for at vælge fullsize bundkort over micro er og bliver to dejlige ting.
Aktuel plads til et monster grafik kort eller to... Disse tager GERNE double pci slots i bare plads, så der vil ikke være plads til netværkskort eller andet i et micro.
Og der skulle helst være plads til et ekstra kort, til opgradering senere.
Micro er også lidt mindre godt, for desto mere kompakt computeren er, desto varmere.

Du skal heller ikke vælge et bundkort med nogen som helst form for grafik kort i. Hellere et med lydkort.
Grafik kortet slår du nemlig fra med det samme. Så det er penge ud af vinduet.

Et hurtigt eksempel til en 1500kr klassen ville være http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5072509 (har dog lavet minimal kiggeri på hvad der ellers er)

En hurtig gylden regel er så at bundkort / processor pris ligger i halv værdi og passer sammen klasse mæssigt. Dvs et 1500kr bundkort kan du nøjes med at smide en 750krs processor i.
Her passer phenoms 2 ret ok http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4512028

For 16 ram http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4413463
for 8 ram http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4519404 kan dog ikke betale sig i kr og ører i forhold til 16

Grafik kort er blevet en smule dyrere end da jeg sidst byggede comp, så der skal du nok regne med at ramme 2k for et lettere fremtidssikret kort. Her snakker vi at det kan bruges i 3+år, og stadig følge med i det meste på markedet.
Jeg ville nok vælge at asus engtx kortene da de generelt har præsteret en del over konkurrenterne og nok omkring de 570. 560 hvis du vil have flere interne ram men relativt unødvendigt. Bare sørg for mindst 1gb ram på grafik kortet.

Du skal også bruge en strømfordeler der klarer mindst 650
http://www.edbpriser.dk/Search/Products.aspx?q=&qft=&s=&cpath=1-2-159&qt=Fql&nf=intmatrixmax5%253arange650.0000000000%252c+max%252c+from%253dGE%252c+to%253dLEspecifictaxonomy%253a%5EHardware%7C2%252fStrmforsyning%7C159

Du behøver virkelig ikke købe en silent version. For det er normalt køleren på Processoren eller grafik kortet der larmer mest.
Derfor burde du også overveje at bytte samme ud på processoren, men er slet ikke nødvendigt.
Du kan også købe extra køl til ram, unødvendigt, men virker fint når man har dem.

Og så nok en caviar black HD på min 2tb. Henter du film.. er den fyldt på ingen tid alligevel.
Caviar black er næsten en af de bedste på markedet. Og personligt har jeg ikke haft problemer med en eneste af mine siden de kom på markedet. Og så er de hurtigere end de andre caviars oveni. Black versionen er dog en smule mere lydhør end de andre.

her sidder vi så for omkring 6k-7k så vidt jeg husker.

Vælg dog ikke lige de produkter linket da de er lidt vilkårlige, men normalt ret ok funktionsmæssigt og til netop formålet du har.
Har dog ikke undersøgt crossfire raid og alle de extra ting.

Skal du bruge nyt kabinet, så kommer du af med mindst 500kr mere. Kan dog meget nemt gøres dyrere men også en smule billigere self :P

This post was edited by Guunba on Sep 25 2011 03:01pm
Member
Gold: 1,696.00
Sep 25 2011 03:11pm
Hvordan bygger jeg en computer op fra bunden.
Tja, faktisk tænker jeg lidt modsat.
Jeg vælger først grafik kort.
Så bundkort der virker godt med samme, og så processor.

Med grafik kort skal der ses på fart og ram, og om muligt hvis med tiden om det skal opgraderes at det så kan køre i en slags dual version. Det kan de fleste nyere gamere dog sagtens. Der er et par versioner her at vælge imellem af dual teknologi.

Bundkortet skal så understøtte den dual teknologi, have extra strømstik fri på kortet også til hvis man vælger ram køling.
Der skal være pci express 2.0 16 minimum til grafik kortet.
Processoren er så det sidste, hvilken fart vil du ha på systemet.

Ram, der ligger du altid den bedste tech for pengene (normalt anden højeste ram størrelse understøttet, men kan være anderledes ved underlige størrelse setup eller ram markedet selv.)
Fyld computeren ca op med halvdelen af max ram den kan kapere.
Hvis penge til det, fyld den helt op, og brug alle 4 slots. Ellers halvt op og brug KUN 2 slots. Brug aldrig en slot kun, da ram kører i dual effekt, og derved bliver hurtigere ved at der er sæt.

De fleste ældre cd/dvd/blueray kan køre på nyere computere også. Der er som regel altid ekstra stik til det. men vær ikke sikker på det. Check på bundkortets medfølgende stik om der er hvad du skal bruge, der kan eventuelt købes ved siden af hvis nødvendigt.

Harddisk. Du vil have en hurtig og ikke en billig. TRUST me. Og så skal du altid og helst opgradere i samme klasse, så hvis du køber caviar black fx, så opgrader med en ekstra caviar (ekstern hd er dog mærke ligegyldigt.)

Strømfordeleren. Der er to modus her. Den lydløse som skal bruges hvis du vælger for lidt kraft i den, eller den ikke kan skrue op og ned for hastighed. Hvis du har ekstra køl i maskinen laver den også mindre larm. (ekstra køl her er andre ud/indsugninger i kabinettet)
Men desto mere overkill du laver her, og sørger den har trinbar hastighed, desto mindre larm. Larmen kommer nemlig af fanens rotation, ikke dens motor. Så desto hurtigere den skal køre, desto mere lyd.

Edit:
Det heldige ved computer selvbyg, er at det er meget nemt.
Hvis et stik passer, så er det fordi det skal sidde der.
Lyd stikkene er nok det eneste der kunne give lidt komplikationer, men de fortælles nemt i bundkorts manualen.

This post was edited by Guunba on Sep 25 2011 03:18pm
Go Back To Dansk Topic List
Add Reply New Topic New Poll