Quote (Znuggle @ Nov 6 2010 02:18pm)
For mig at se har religion bragt mange gode og mindre gode ting med sig. Religion har været med til at give folk en forståelse samt en forklaring og ting som ikke har kunnet forklares. Dengang hvor man hovedsagligt skulle "overleve" hver dag har det sikkert været en yderst bekvem ting at sætte sin lid tid, fordi man ikke har haft den fornødne tid og eller indsigt til at undersøge dem empiri der findes overalt i universet, som vi idag ser besvare flere og flere spørgsmål der engang kunne forklare som guddommelig indgriben. Vi har som race udviklet os op igennem tiden, vi har gennem det forrige millennium udviklet en stadig mere skærpet sans for at undersøge den empiri vi er omgivet af, i takt med at flere af de ting biblen ikke kunne forklare, måtte forklares med videnskab - muligvis to sider af samme sag.
Jeg føler ofte, ikke at have brug for, at en religion skal forklare mig hvordan jeg skal handle og agere, men alligevel laver jeg forholdsvist efter de to bud, fordi de skaber en fornuftig ramme i forhold til hvordan man skal opføre sig i et samfund. Jeg tager heller ikke bibelen bogstaveligt, og jeg er overbevist om at de fleste historier er det pure opspind som har til formål at levere en moral eller forklare en ellers uforklarlig hændelse. Ting som gjorde, at man dengang den blev nedfældet kunne sætte helt nye samfundsstrukturer i spil, og få et helt folk bag sig, i en fælles fundamentalistisk tro på at det der har stået i den bog ikke kan fornægtes. Fundamentalisme har jeg svært ved at forstå, fordi det samtidig ikke ligger op til debat, og så må man jo nødt til at slås om det - som vi så det ske dengang, og som vi ser det ske pro dato.
For at vende tilbage til min holdning, så synes jeg at det er fint at mennesker bruger samfundsforskrifter, der engang er blevet tolket ud af religiøse skrifter, men jeg synes det er vigtigt at man selv finder ud af hvad der fungerer for én selv, hvis det er folkekirke om søndagen og meditation om tirsdagen, og en tur til Mekka hvert andet år, så er det fint med mig, hvis bare folk føler sig tilpas med hvad de gør. Jeg synes ikke man kan pådutte andre hvad de skal tro på, det er forkasteligt at proklamere at man som religion/regime eller enkeltperson har krav på den hele sandhed. Jeg tror ikke at gud findes, jeg tror at universet blev skabt ved et big bang engang for 13,7 milliarder år siden, og at jorden siden er blevet udviklet ved at tilfælde, som også må anses for muligt andre steder. Jeg vil dog ikke kunne argumentere for at gud ikke findes, dertil hælder min ateistiske overbevisning mere i retning af den agnostiske tankegang, der siger at når der ikke kan opnås sikker objektiv viden om ting, der er ikke lader sig demonstrere, er det ikke muligt at bevise eller forkaste muligheden for at det kan lade sig gøre.
Jeg har et problem med religion når folk mener at de har krav på sandheden og vil at andre skal forstå at de har ret, fordi det er den endegyldige sandhed.
fedt og jeg er enig med meget af hvad du siger jeg vil selv holde øje med den her tråd
*Jeg har et problem med religion når folk mener at de har krav på sandheden og vil at andre
skal forstå at de har ret, fordi det er den endegyldige sandhed*
helt enig her