Quote (waw @ 27 Aug 2011 16:25)
Jeg gider sku ikke at bruge tid på at skrive en lang post når jeg ved du vil benægte alt alligevel, som sagt, du kan jo se hvordan danmark & sverige er/bliver om 20 år.
Jeg er skam meget lydhør, specielt overfor konstruktive argumenter, det er det bedste jeg ved. Problemet er bare at det du siger ikke giver nogen reel mening. Du kan på ingen måde spå om hvordan Danmark eller Sverige ser ud om 20 år, det er simpelthen umuligt. Derimod er det tydeligt at vi idag er i en situation hvor Danmark har mulighed for at hjælpe en masse mennesker, istedet for at opsætte barrierer imod dem, baseret på frygten for det ukendte.
Hvis man stiller sig på hælene fra start og slet ikke tror på at indvandrer er "normale" mennesker, som du så fint udtrykker det, så signalerer man også at man på ingen måde har forståeelse for andre folk og deres kultur. Det er så nemt at være selvfed når det ikke er os som er født i et land uden rettigheder, og som har været igennem indvaderinger og borgerkrige. Tænk hvis det var dig der var fanget sådan et sted, og fik afvide at et land som Danmark var du ikke velkommen i, hvordan tror du ikke det er?
Når man bliver opfostret i et samfund som er under et ekstremt pres både fysisk og psykisk så får man givet vis nogle andre holdninger til kriminalitet og vold, fordi det er hverdag, og når man så kommer til Danmark som er nogenlunde velfungerende og hvor den slags ting ikke er hverdag, så er det to modsætninger der mødes, og det sker på en masse parametre hvor de to kulturer er forskellige. Derfor er det også klart at de ikke altid handler som os, eller som vi forventer, men jeg er ganske sikker på at langt langt størstedelen af de indvandrer der bor i Danmark, ønsker/forsøger at tilpasse sig en levestil der er i overensstemmelse med det vi her i vesten anser som det "rigtige". Det er bare noget som tager tid og som er ekstremt udfordrende kunne jeg snildt forestille mig, og hvis vi bliver ved med at være skræmt af de forskelligheder de bringer med, istedet for at prøve at forstå - og hjælpe dem, så er det sgu da klart at det trækker i langdrag og at der er nogle udlændinge der føler sig forhadt og udstødte, og det er totalt ubehageligt at være den der ikke passer ind, og som alle kigger mærkeligt på.
Prøv helt ærligt at sæt tingene i et lidt større perspektiv engang imellem, jeg tror i hvert fald ikke det kan skade.
Jeg ved godt det kan lyde bedrevidende som jeg skriver det her, og det er også fint at du har en anden holdning, det er det. Jeg synes bare det er ærgerligt hvis folk har en holdning til indvandre som er (ifølge migselv) alt for påvirket af frygten for det ukendte.
This post was edited by Znuggle on Aug 27 2011 09:43am