d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk >
Poll > Er Du Religiøs?
Prev15678912Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 2.00
Nov 6 2010 05:00am
Quote (DocPhil @ Nov 6 2010 02:16am)
DEEERP

Gud kan ligeså godt være svaret på hvordan i stedet på hvorfor.

Faktum er at uanset hvor du bor, så er dit samfund bygget på religion, og du kan nemt argumentere for at hele den menneskelige etik og moral kommer fra en form for religion. Biblen skal efter min mening ikke tages bogstaveligt, det har historien lært os, men det vi kan bruge den til er vejvisning og dens menneskesyn, som stadig efter tusinde af år rammer lige i øjet. Så til dem af jer, der kan finde på bedre historier og remse noget smartere op i en brandert, vær nu elskværdige at skrive jeres guldkorn ned så i kan præge menneskets fremtidige etiske dilemmaer.

True, men tror du kun det skyldes biblen? Eller er ateister nogle umoralske sataner? Har jeg nemlig hørt andre folk sige, og det synes jeg egentlig er noget pjat.

This post was edited by Molle_fkk on Nov 6 2010 05:01am
Member
Gold: 617.15
Nov 6 2010 05:02am
jeg hader... bryder mig virkelig ikke om folk som gør en Religion til et liv,-- altså hele deres liv

kan godt forstå at mand vil have noget at tro på og leve efter men man kan da tænke uden for boxen også

Quote (Molle_fkk @ Nov 6 2010 11:00am)
True, men tror du kun det skyldes biblen? Eller er ateister nogle umoralske sataner? Har jeg nemlig hørt andre folk sige, og det synes jeg egentlig er noget pjat.

uvidenhed og fordomme er et problem vi mennesker har haft i mange 1000+ år..

rasistme,,, tro... sprog,,, bare det at mand er anderledes

This post was edited by haloneya on Nov 6 2010 05:04am
Member
Gold: 0.00
Nov 6 2010 07:05am
Quote (haloneya @ 6 Nov 2010 13:02)
jeg hader... bryder mig virkelig ikke om folk som gør en Religion til et liv,-- altså hele deres liv

kan godt forstå at mand vil have noget at tro på og leve efter men man kan da tænke uden for boxen også

uvidenhed og fordomme er et problem vi mennesker har haft i mange 1000+ år..

rasistme,,, tro... sprog,,, bare det at mand er anderledes

Så det du siger er at du hader... ikke bryder dig om 2.000.000.000++ mennesker.. det var godt nok en del..
80% af Indiens befolkning er dybt troende, de lever for Hinduisme, Buddhisme og Islam, Kina er også dybt troende, hele den østlige verden er faktisk troende..

Jeg kan virkelig ikke forstå at menneskeheden har udviklet sig til sådan et fordomsfuld monster, Racisme er jo nok toppen når vi snakker inde for det emne..
Hvordan kunne det gå så galt ? hvordan endte vi så langt ude, hvis muslimer ikke kan lide svinekød så lad være at give dem svinekød, hvis hinduister ikke kan lide oksekød så lad være at give dem oksekød..

P.S. min verden ligenu er meget tåget, og jeg forstår ganske simpelt ingenting i nuværende stund..
Member
Gold: 1,217.00
Nov 6 2010 07:10am
Quote (Molle_fkk @ 6 Nov 2010 13:00)

Ja det tror jeg og jeg tror ydermere at det er et vigtigt skridt i den evolution vores etik har gennemgået efter tiden. Vi har været urmennesker, der skal kæmpe for føden, derefter en mere civiliseret befolkning, der dog stadig er særpræget af vold og langsomt men sikkert har forstanden og derved logikken i etik og moral, taget ved magt, og den afspejling kan du finde igennem stort set alle trosretninger fx vikinger --> gamle testamente --> nye testamente
Member
Gold: 617.15
Nov 6 2010 07:33am
Quote (MrLennon @ Nov 6 2010 01:05pm)
Så det du siger er at du hader... ikke bryder dig om 2.000.000.000++ mennesker.. det var godt nok en del..
80% af Indiens befolkning er dybt troende, de lever for Hinduisme, Buddhisme og Islam, Kina er også dybt troende, hele den østlige verden er faktisk troende..

Jeg kan virkelig ikke forstå at menneskeheden har udviklet sig til sådan et fordomsfuld monster, Racisme er jo nok toppen når vi snakker inde for det emne..
Hvordan kunne det gå så galt ? hvordan endte vi så langt ude, hvis muslimer ikke kan lide svinekød så lad være at give dem svinekød, hvis hinduister ikke kan lide oksekød så lad være at give dem oksekød..

P.S. min verden ligenu er meget tåget, og jeg forstår ganske simpelt ingenting i nuværende stund..

bryder mig ikke om det.. men jeg respecter dem non the less :)
fx hader jeg de folk som bruger religion til at manipulere folk til at gøre ting.. leve et liv.. og lang ude men det er jo derfor terrorister findes nu.... religion er og har været grunden til meget godt of ondt...

Racisme er noget der altid har været og det er naturligt... det er ikke noget vi har udviklet til.. jeg har dog ikke og det er heller ikke alle der er.. jeg kan skrive/fortælle flere 1000+ ord om dette..

kort af det lange er vi har altid et valg... dog kan dem rundt om os desværde styre en del af os... hvis vi lader dem gøre det..

But hey, what would humanity be without its false beliefs and quick mindless assumptions

tushe

hvis muslimer ikke kan lide svinekød så lad være at give dem svinekød, hvis hinduister ikke kan lide oksekød så lad være at give dem oksekød..

helt enig

This post was edited by haloneya on Nov 6 2010 07:34am
Member
Gold: 490.00
Nov 6 2010 08:03am
Quote (lulzz @ Nov 5 2010 06:26pm)
comeon, så tror du måske heller ik på at hvis du spænder en håndgranat fast på din pande, løber ind i et stort center og råber JIHAD og sprænger dig selv i stumper så kommer du i himlen ?

Regner ikke med han tror, nej..
Member
Gold: 490.00
Nov 6 2010 08:11am
Quote (Sunshines @ Nov 5 2010 04:46pm)
Jeg tror/mener at ateister kun siger de er ateister pga. det er 'in'. Det er åbenbart ikke 'in' at være kristent eller religiøs men dybest set tror jeg alle er mere eller mindre religiøse.
Og nej, jeg er ikke en som beder eller går i kirke, men derfor mener jeg godt jeg kan være kristen.

Uenig mht. at være ateist, det har intet med at det er "in" at gøre.
Det kan være at nogle bare ikke gider at bruge tid på at finde ud af hvad de tror på.
Jeg er selv meget dobbeltmoralsk - jeg tror ikke på gud, men jeg deltager stadig hyppigt til alle traditionerne.
Men jeg tror på der er noget 'mere' mellem himmel og jord, jeg tror på videnskaben, darwin teorien, og jeg tror på big bang.
Du har ikke ret i at dybest set er alle mere eller mindre religiøse, dog rammer det nok meget godt hos mig, da jeg som sagt deltager i traditionerne, og det gør vel jeg er 'mere eller mindre religiøs'.
Member
Gold: 7,525.26
Nov 6 2010 08:18am
For mig at se har religion bragt mange gode og mindre gode ting med sig. Religion har været med til at give folk en forståelse samt en forklaring og ting som ikke har kunnet forklares. Dengang hvor man hovedsagligt skulle "overleve" hver dag har det sikkert været en yderst bekvem ting at sætte sin lid tid, fordi man ikke har haft den fornødne tid og eller indsigt til at undersøge dem empiri der findes overalt i universet, som vi idag ser besvare flere og flere spørgsmål der engang kunne forklare som guddommelig indgriben. Vi har som race udviklet os op igennem tiden, vi har gennem det forrige millennium udviklet en stadig mere skærpet sans for at undersøge den empiri vi er omgivet af, i takt med at flere af de ting biblen ikke kunne forklare, måtte forklares med videnskab - muligvis to sider af samme sag.
Jeg føler ofte, ikke at have brug for, at en religion skal forklare mig hvordan jeg skal handle og agere, men alligevel laver jeg forholdsvist efter de to bud, fordi de skaber en fornuftig ramme i forhold til hvordan man skal opføre sig i et samfund. Jeg tager heller ikke bibelen bogstaveligt, og jeg er overbevist om at de fleste historier er det pure opspind som har til formål at levere en moral eller forklare en ellers uforklarlig hændelse. Ting som gjorde, at man dengang den blev nedfældet kunne sætte helt nye samfundsstrukturer i spil, og få et helt folk bag sig, i en fælles fundamentalistisk tro på at det der har stået i den bog ikke kan fornægtes. Fundamentalisme har jeg svært ved at forstå, fordi det samtidig ikke ligger op til debat, og så må man jo nødt til at slås om det - som vi så det ske dengang, og som vi ser det ske pro dato.

For at vende tilbage til min holdning, så synes jeg at det er fint at mennesker bruger samfundsforskrifter, der engang er blevet tolket ud af religiøse skrifter, men jeg synes det er vigtigt at man selv finder ud af hvad der fungerer for én selv, hvis det er folkekirke om søndagen og meditation om tirsdagen, og en tur til Mekka hvert andet år, så er det fint med mig, hvis bare folk føler sig tilpas med hvad de gør. Jeg synes ikke man kan pådutte andre hvad de skal tro på, det er forkasteligt at proklamere at man som religion/regime eller enkeltperson har krav på den hele sandhed. Jeg tror ikke at gud findes, jeg tror at universet blev skabt ved et big bang engang for 13,7 milliarder år siden, og at jorden siden er blevet udviklet ved at tilfælde, som også må anses for muligt andre steder. Jeg vil dog ikke kunne argumentere for at gud ikke findes, dertil hælder min ateistiske overbevisning mere i retning af den agnostiske tankegang, der siger at når der ikke kan opnås sikker objektiv viden om ting, der er ikke lader sig demonstrere, er det ikke muligt at bevise eller forkaste muligheden for at det kan lade sig gøre.

Jeg har et problem med religion når folk mener at de har krav på sandheden og vil at andre skal forstå at de har ret, fordi det er den endegyldige sandhed.
Member
Gold: 578.20
Nov 6 2010 08:24am
Quote (Znuggle @ 6 Nov 2010 15:18)
For mig at se har religion bragt mange gode og mindre gode ting med sig. Religion har været med til at give folk en forståelse samt en forklaring og ting som ikke har kunnet forklares. Dengang hvor man hovedsagligt skulle "overleve" hver dag har det sikkert været en yderst bekvem ting at sætte sin lid tid, fordi man ikke har haft den fornødne tid og eller indsigt til at undersøge dem empiri der findes overalt i universet, som vi idag ser besvare flere og flere spørgsmål der engang kunne forklare som guddommelig indgriben. Vi har som race udviklet os op igennem tiden, vi har gennem det forrige millennium udviklet en stadig mere skærpet sans for at undersøge den empiri vi er omgivet af, i takt med at flere af de ting biblen ikke kunne forklare, måtte forklares med videnskab - muligvis to sider af samme sag.
Jeg føler ofte, ikke at have brug for, at en religion skal forklare mig hvordan jeg skal handle og agere, men alligevel laver jeg forholdsvist efter de to bud, fordi de skaber en fornuftig ramme i forhold til hvordan man skal opføre sig i et samfund. Jeg tager heller ikke bibelen bogstaveligt, og jeg er overbevist om at de fleste historier er det pure opspind som har til formål at levere en moral eller forklare en ellers uforklarlig hændelse. Ting som gjorde, at man dengang den blev nedfældet kunne sætte helt nye samfundsstrukturer i spil, og få et helt folk bag sig, i en fælles fundamentalistisk tro på at det der har stået i den bog ikke kan fornægtes. Fundamentalisme har jeg svært ved at forstå, fordi det samtidig ikke ligger op til debat, og så må man jo nødt til at slås om det - som vi så det ske dengang, og som vi ser det ske pro dato.

For at vende tilbage til min holdning, så synes jeg at det er fint at mennesker bruger samfundsforskrifter, der engang er blevet tolket ud af religiøse skrifter, men jeg synes det er vigtigt at man selv finder ud af hvad der fungerer for én selv, hvis det er folkekirke om søndagen og meditation om tirsdagen, og en tur til Mekka hvert andet år, så er det fint med mig, hvis bare folk føler sig tilpas med hvad de gør. Jeg synes ikke man kan pådutte andre hvad de skal tro på, det er forkasteligt at proklamere at man som religion/regime eller enkeltperson har krav på den hele sandhed. Jeg tror ikke at gud findes, jeg tror at universet blev skabt ved et  big bang engang for 13,7 milliarder år siden, og at jorden siden er blevet udviklet ved at tilfælde, som også må anses for muligt andre steder. Jeg vil dog ikke kunne argumentere for at gud ikke findes, dertil hælder min ateistiske overbevisning mere i retning af den agnostiske tankegang, der siger at når der ikke kan opnås sikker objektiv viden om ting, der er ikke lader sig demonstrere, er det ikke muligt at bevise eller forkaste muligheden for at det kan lade sig gøre.

Jeg har et problem med religion når folk mener at de har krav på sandheden og vil at andre skal forstå at de har ret, fordi det er den endegyldige sandhed.

Ved ikk om du henvender lidt til mig, men jeg gør iværtfald ikke krav på at det jeg siger er sandheden, det er noget som jeg helt personligt tror på :)
Member
Gold: 7,525.26
Nov 6 2010 08:27am
Quote (mmn91 @ 6 Nov 2010 15:24)
Ved ikk om du henvender lidt til mig, men jeg gør iværtfald ikke krav på at det jeg siger er sandheden, det er noget som jeg helt personligt tror på :)

Nej det gjorde jeg heller ikke, jeg skrev min egen holdning til religion, meget kort. Hvis du ikke gør krav på sandheden, så er det ikke dig jeg henvender mig til :)
Spændende tråd, regner også med at uddybe lidt mere senere, gik lidt stærkt.
Go Back To Dansk Topic List
Prev15678912Next
Add Reply New Topic New Poll