Da jeg rejser til Spanien imorgen tidligt, når jeg ikke at skrive min post færdig, men skal nok skrive noget bedre, og mere veldokumenteret når jeg kommer hjem igen. Jeg følte bare jeg blev nød til lynhurtigt at skrive noget meget kort, da jeg sad og læste nogle af postne igennem.
Den forestilling eller teori/hypotese der er omkring et kriminaliserende forbud imod f.eks cannabis, som siger at et forbud effektivt ville forhindre udbredelse af cannabis, må anses for at være falsificeret. Der er ingen undersøgelser, der viser at udbreddelsen af cannabis falder med en højre grad af kriminalisering over for stoffer (Analysis of UK Drug Policy side 81.)
http://www.ukdpc.org.uk/docs/UKDPC%20drug%20policy%20review.pdft. Der er ligeså intet der tyder på at en nultollerance politik og stadigt stigende straffe, skulle nedsætte antallet af skader eller misbruger (og JA cannabis er farligt ligesom så meget andet, men det kan diskuteres i hvor højgrad!), derimod må det formodes at forbruget er relativt u afhængig af graden af kriminalisering, hvis man kigger på andre lande:
høj kriminalisering og lavt forbrug (Sverige)
høj kriminalisering og højt forbug (USA, Danmark efter 2003)
lav kriminalisering og lavt forbrug (Holland)
lav kriminalisering og højt forbrug (Danmark før 2003)
og en masse lande med gennemsnitligt forbug ved både høje, lave og middel strafniveauer
Så argumentet med at et kriminaliserende forbud skulle hjælpe med nedsætte mis/forbruget er ikke et ?valid? argument i mine øjne. Ihvertfald ikke til jeg for set nogle undersøgelser der skulle sige noget andet.