d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Dansk Mad Topic > Fordi Vi Kan
Prev13456722Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 10,563.40
Nov 13 2012 01:10pm
Quote (JelleDK @ Nov 13 2012 08:55pm)
Tja, nu er det jo et mad topic..
Lige pt er jeg på skole og skal lave mit eget rugbrød, altså selv lave opskrift og sådan..
Ville i købe et rugbrød, som hed 'Karry rugbrød' ?
Det består af hakkede græskar kerner, som er karamelliseret. De er blevet sat i blød sammen med rosiner, salt, stout øl, vand og ristet karry..
Den i blødsætning skal i en rugbrødsdej, som er lavet med rugmel, halvsigtede rugmel, sigtemel og poppede majs..

Hvordan synes i det lyder ?

Synes ikke det noget jeg ville købe, men hvis du serverede det til en middag, så ville jeg gerne smage det da :p
Member
Gold: 6,532.69
Trader: Trusted
Nov 13 2012 03:51pm
Quote (JelleDK @ 13 Nov 2012 20:55)
Tja, nu er det jo et mad topic..
Lige pt er jeg på skole og skal lave mit eget rugbrød, altså selv lave opskrift og sådan..
Ville i købe et rugbrød, som hed 'Karry rugbrød' ?
Det består af hakkede græskar kerner, som er karamelliseret. De er blevet sat i blød sammen med rosiner, salt, stout øl, vand og ristet karry..
Den i blødsætning skal i en rugbrødsdej, som er lavet med rugmel, halvsigtede rugmel, sigtemel og poppede majs..

Hvordan synes i det lyder ?

Synes det lyder fråderen når du beskriver hvad der er i, men ville nok aldrig købe det hvis der bare stod "karry rugbrød" på pakken :P
Member
Gold: 655.43
Nov 14 2012 07:27am
Quote (TheAngel @ Nov 13 2012 08:10pm)
Synes ikke det noget jeg ville købe, men hvis du serverede det til en middag, så ville jeg gerne smage det da :p

Quote (Sunline @ Nov 13 2012 10:51pm)
Synes det lyder fråderen når du beskriver hvad der er i, men ville nok aldrig købe det hvis der bare stod "karry rugbrød" på pakken :P

Sidder og smager det nu.. Smager faktisk vildt godt, skal bare lige tilpasses, feks med salt og sådan..
Member
Nov 18 2012 02:43pm
Lækker og billig mad..
Kartoffel pore suppe..
2kg kartofler, jo større jo bedre, færre at skrælle
2 porer
3 forårsløg
1 grønsags bouillon terning
1/4 fløde
Salt
Peber
Skræl kartoflerne, skær dem i små stykker, så de ikke skal koge så længe.
Skær porer og forårsløg i mindre stykker..
Smid kartofler, porer, forårsløg og grønsags terning i en gryde og hæld vand i til det hele er dækket, tilføj lidt salt..
Kog det til du kan stikke en gaffel nemt igennem flere af kartoflerne..
Hæld ca 1/2 af væden op i en skål, tilføj nu din fløde og brug en stavblender, til at få en homogen masse.
Tilføj salt peber og mere væde efter egen smag.. Jo mere af væden jo mere flydende bliver retten..
Du kan evt stege bacon tern og tilføje til din tallerken..
Member
Gold: 2,300.00
Nov 19 2012 10:52am
Quote (eLmasten @ Nov 6 2012 02:15pm)
http://www.kosexplorer.com/wp-content/uploads/Casadellapasta-e1335517211708.jpg

I aftes lavede jeg en lækker Pasta Della Casa.
Det er en billig ret som kan række 3 personer som spiser 2/3 portioner hver.
til en samlet pris af 60-70kr ca.

Der skal bruges 2 pakker bacon i tegn, 2 pakker skinke i strimler, 1 x madlavnings fløde, 1 x spaghetti, 1 x tomat pure, 2 x flåede tomater på dåse.
Lidt salt, chili & masser af peber - tilføj hvidløg hvis i er til det.

1) steg bacon først - når de er færdige tage dem på en tallerken & sæt pastaen i kogende vand
2) steg skinken i fedtet fra baconen for at få god smag
3) tag en wok gryde / alm gryde og kom de 2 x flåede tomater i og derefter fløden.
4) tilsæt krydderier til du synes det smager godt
5) tilsæt kødet i sovsen og hæld pastaen ned i så det hele er en stor blanding.
6) GG!

Smager lækkert og smager ligeså lækkert genopvarmet, så man kan lave rigeligt og fryse det ned.

Så skal jeg i gang med det her. <3
Member
Gold: 0.00
Warn: 10%
Nov 19 2012 01:09pm
Yeahh

4 æg + 5 kylling pølser efter træning

nom nom nom
Member
Nov 19 2012 01:41pm
Så skal der laves endnu en opskrift på skolen..
Denne gang er det et grovbrød, hvor det tidligere var et rugbrød.. Hvilket blev et mega godt hit hos alle lærerne, fordi min lærer tog det med ind på læreværelset.. Så når jeg får mit eget bageri, så skal det rugbrød helt sikkert på hylden..
Men nu til min nye opskrift.
Jeg starter med at branke noget margarine, for at få en brunet smag af fedt i mit brød..
Jeg rister kaffe sammen med græskar, sesam og hørfrø.. Dette gør jeg for at få noget af kaffe smagen ristet ind i mine kerner og frø og får kaffens smag fremhævet som når den brygges, samtidigt med at de fragiver lidt olie, så kaffen sætter sig fast på kernerne..
Det blander jeg sammen med hvedemel, speltmel, grahamsmel, landmel og halvsigtemel.. Jeg har valgt de 5 typer mel, fordi jeg skal bruge noget proteinstærkt mel, til at holde brødet sammen og nogle typer som er fiber og ernærings rigt, så brødet er sundt for krop og tarme.. Plus du får mæthed af brødet..
Jeg kører vand, gær, sukker, salt og dialose (monosakkarid for at sætte gæren hurtig igang) sammen og tilføjer så mit mel og kerner.. Når det er kørt lidt sammen tilføjer jeg så mit branke margarine..
Jeg skal køre dette grovbrød imorgen.. Som det står der, hvad synes i så om det ?

Det skal så lige siges, det er ikke bare tilfældige ting jeg blander sammen, alt i mine opskrifter har en mening, for smag og sundhedens skyld.. Plus at de brød jeg prøver at få fremstillet skal ikke være nogle, som man bare kan gå ned på tanken og købe.. Det skal være en speciel oplevelse at få brød hos bageren..
Member
Gold: 2,300.00
Nov 19 2012 01:45pm
Quote (JVL @ Nov 19 2012 05:52pm)
Så skal jeg i gang med det her. <3

Holdkæft det var lækkert, ikke sidste gang det bliver lavet!
Member
Gold: 20.00
Nov 19 2012 02:41pm
Quote (JelleDK @ Nov 18 2012 10:43pm)
Lækker og billig mad..
Kartoffel pore suppe..
2kg kartofler, jo større jo bedre, færre at skrælle
2 porer
3 forårsløg
1 grønsags bouillon terning
1/4 fløde
Salt
Peber
Skræl kartoflerne, skær dem i små stykker, så de ikke skal koge så længe.
Skær porer og forårsløg i mindre stykker..
Smid kartofler, porer, forårsløg og grønsags terning i en gryde og hæld vand i til det hele er dækket, tilføj lidt salt..
Kog det til du kan stikke en gaffel nemt igennem flere af kartoflerne..
Hæld ca 1/2 af væden op i en skål, tilføj nu din fløde og brug en stavblender, til at få en homogen masse.
Tilføj salt peber og mere væde efter egen smag.. Jo mere af væden jo mere flydende bliver retten..
Du kan evt stege bacon tern og tilføje til din tallerken..

lækkert og billigt. Lavet nogenlunde ligende mange gange <3 Dog prøver jeg at undgå fløde
Member
Nov 19 2012 03:17pm
Quote (exiter_dk @ Nov 19 2012 09:41pm)
lækkert og billigt. Lavet nogenlunde ligende mange gange <3 Dog prøver jeg at undgå fløde

Fløden er med til at få en cremet smag..
Men ja, den kan undværes..
Go Back To Dansk Topic List
Prev13456722Next
Add Reply New Topic New Poll