Quote (ralle350 @ 9 Mar 2010 15:04)
Ah ren nysgerrighed..
Hvad synes du om at gå på STX?
Her tænker jeg
ikke på menneskerne, er sku ligeglad med om det er drenge med 10kg dax i håret eller hippier..
Mere selve skolen, fagene og altså hvordan det er, har du fået noget ud af det?
Har du fortrudt det? - Og hvilken linje er du på, hvis jeg må spørge.

Selvfølgelig.
Grunden til at jeg valgte som jeg gjorde var at jeg var meget i tvivl mht. hvad jeg ville efter gymnasiet (var ikke i tvivl om at jeg ville den gymnasielle vej). Så jeg valgte STX af den grund at det, med de rigtige fagkombinationer, giver adgang til en hel masse uddannelsesforløb senere hen.
I 3.g kan man opgradere 2 fag, og med de opgraderinger ser min studieretning således ud: Biologi A, Matematik A, Kemi B, Fysik B. Ved at have Matematik på A-niveau og 2 naturvidenskabelige fag på B-niveau mindst opnår man generelt set adgang til langt de fleste udannelser.
Dette var den fremtidsorienterede baggrund for at vælge STX. Derudover vil jeg også sige at man kan risikere at sidde til mange timer som man måske finder kedelige. Du skal have et begyndersprog på A eller et fortsættersprog på min. B-nievau, der valgte jeg tysk, og det nød jeg kke specielt meget. Det kan man slippe for hvis man får på HTX f.eks.
Jeg synes selv jeg har fået en del ud af det, efter at jeg har afsluttet tysk er der faktisk ikke nogen fag jeg ikke kan lide, så synes det er ret spændende at gå der, og så lærer man en hel del - men igen det er bredspektret, så meget af det kan undgås HVIS du ved du vil være noget inden for civilinginør/handelsverdnen. Men synes det er fedt at prøve at lære lidt på egen hånd, i forhold til i folkeskolen hvor du havde en gryntende vejleder i røven konstant og 4 lærerer der sagde "gir dit gør dat - du for en seddel med hjem. bla bla.". Friheden er dejlig prøver jeg at sige.
Jeg ved stadig ikke helt hvilken uddannelse jeg vil tage, så jeg fortryder ikke at jeg tog STX fordi jeg føler mig godt rustet til en bred vifte af uddannelser efter mit ophold der, men jeg kender også folk der har fortrudt det, og der er måske 10 eller flere der er droppet ud af vores klasse pga. lektiepresset.
e: Du kan ikke SLIPPE for naturvidenskabelige fag. Du kan dog godt undgå det rimelig meget, det fungerer dog sådan at du skal have ½ år i starten af gym med et naturvidenskabeligt grundforløb, og så skal du have matematik på C-niveau (det er pærelet).
Du kan sagtens vælge spansk, så skal du til gengæld også have det 3 år (A-fag).
Nu har jeg ikke selv en sproglig linje, og jeg er ikke så stærk i, helt præcist hvad man kan blive efterfølgende, men mon ikke du har en vejleder der kan fortælle om det/give en brochure?
Hvis du har flere spørgsmål vil jeg gerne svare så godt jeg kan.
This post was edited by Znuggle on Mar 9 2010 08:24am