d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Hjælp > Søvn Problemer
Prev123456Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 2,382,304.50
Nov 10 2010 05:38am
Afslapningsøvelser
Her er enkelte eksempler på nemme afslapningsøvelser.

• Første øvelse: åndedræt
Læg dig på ryggen – så afslappet som muligt og træk vejret dybt et par gange. Prøv i fem minutter kun at koncentrere dig om dit åndedræt: ind - ud – ind – ud. Du kan også tælle: en – to – en – to. Du vil ofte være faldet i søvn, før de fem minutter er gået.

• Anden øvelse: afspænding
Spænd musklerne i din venstre fod og hold spændingen i fem sekunder. Slip og mærk afspændingen. Vent et par sekunder og gør det samme med højre fod, dine ben, hænder, arme, skuldre, nakke og hoved.

• Tredje øvelse: spol filmen tilbage
Læg dig på ryggen og tænk på de sidste ting, du har udført, inden du gik i seng - f.eks. at tage tøjet af, vaske dig eller børste tænder. Derefter tænker du på, hvad du gjorde før det, f.eks. se fjernsyn. Og sådan går du videre tilbage i tiden. På den måde afspiller du hele dagens film baglæns. Når du er nået til det øjeblik, du stod ud af sengen om morgenen, er du så afslappet, at du kan nyde en dejlig nattesøvn.

Kan du stadig ikke falde i søvn?
Hvis det ikke lykkes dig at falde i søvn efter 20 minutter, er det en fornuftig ide at stå op. I stedet for at blive liggende i sengen og spekulere, kan du bedre tage dig til enkle gøremål, indtil du (igen) bliver søvnig. Du behøver ikke kigge på uret, da det ikke er meningen, at du skal ligge vågen i sengen for længe. Du skal udelukkende forbinde din seng med søvn. Gå først i seng, når du bliver søvnig. Hvis du stadig ikke kan falde i søvn, så gentag proceduren.
Member
Gold: Locked
Trader: Scammer
Warn: 10%
Nov 10 2010 06:13am
Quote (crazysmoker92 @ Nov 9 2010 03:08am)
jeg kan SLET ikke sove om natten i de timer der betyder noget, og nu er det blevet et stort problem da jeg ikke længere kan få mig selv op i skole :O! OMG!
jeg har prøvet at drikke ingefær te, nogle urte piller min ven får af sin læge, drikke en øl/2/3, drikke en hel flaske vin (blev ret fuld da jeg nærmest kun er skin og ben).
jeg har prøvet at ryge den fede og få slappet af (men når man så lægger sig, kører tankerne i en uendelighed). prøvet endda at stoppe med at ryge,, jeg har prøvet at gå i seng kl 10, og falde i søvn kl 5...
som i nok kan se har jeg et større problem her, og håber virkeligt på mine trofaste danske jspbrugere at hjælpe mig med en løsning.
På forhånd tak for hjælpen!

Hej, jeg har nøjagtigt samme problem, der er rigtig mange teorier mht. hvad man kan gøre for bedre at falde til ro, nu har jeg selv ADHD så det hjælper nok os til at jeg har meget tankemylder inden jeg skal sove, blandt andet kan jeg foreslå dig at lade være med at sidde foran en computer mindst 2 timer inden du skal i seng, da det at sidde og spille stimullere nået i din hjerne, der gør det sværere at sove, den med den fede virker nu fint nok, men det er bare ikke nogen dejlig løsning at skal være på stoffer for at kunne sove.. Jeg ligger selv tit til langt ud på natten, den med at drikke øl er også lidt dum, da man hurtig får sove problemer når man så ikke drikker om aftenen, hvis man nu er vant til det..

Hvis du går til lægen for du sikkert udskrevet nogen troxal (mod tankemylder)
Men det holder sku ikke, synes jeg

This post was edited by ADHD on Nov 10 2010 06:15am
Member
Gold: 7,454.00
Nov 10 2010 06:47am
Quote (ZwiX @ Nov 10 2010 11:38am)
Afslapningsøvelser
Her er enkelte eksempler på nemme afslapningsøvelser.

• Første øvelse: åndedræt
Læg dig på ryggen – så afslappet som muligt og træk vejret dybt et par gange. Prøv i fem minutter kun at koncentrere dig om dit åndedræt: ind - ud – ind – ud. Du kan også tælle: en – to – en – to. Du vil ofte være faldet i søvn, før de fem minutter er gået.

• Anden øvelse: afspænding
Spænd musklerne i din venstre fod og hold spændingen i fem sekunder. Slip og mærk afspændingen. Vent et par sekunder og gør det samme med højre fod, dine ben, hænder, arme, skuldre, nakke og hoved.

• Tredje øvelse: spol filmen tilbage
Læg dig på ryggen og tænk på de sidste ting, du har udført, inden du gik i seng - f.eks. at tage tøjet af, vaske dig eller børste tænder. Derefter tænker du på, hvad du gjorde før det, f.eks. se fjernsyn. Og sådan går du videre tilbage i tiden. På den måde afspiller du hele dagens film baglæns. Når du er nået til det øjeblik, du stod ud af sengen om morgenen, er du så afslappet, at du kan nyde en dejlig nattesøvn.

Kan du stadig ikke falde i søvn?
Hvis det ikke lykkes dig at falde i søvn efter 20 minutter, er det en fornuftig ide at stå op. I stedet for at blive liggende i sengen og spekulere, kan du bedre tage dig til enkle gøremål, indtil du (igen) bliver søvnig. Du behøver ikke kigge på uret, da det ikke er meningen, at du skal ligge vågen i sengen for længe. Du skal udelukkende forbinde din seng med søvn. Gå først i seng, når du bliver søvnig. Hvis du stadig ikke kan falde i søvn, så gentag proceduren.

Hm, det lyder som nogle gode øvelser.. Dem vil jeg sgu prøve i aften :)
Member
Gold: 355.00
Nov 10 2010 06:55am
Pisse gode forslag alle sammen, i skal vide jeg sætter enorm pris på hva i har og sige!
Member
Gold: 7,525.26
Nov 10 2010 06:58am
Quote (crazysmoker92 @ 10 Nov 2010 13:55)
Pisse gode forslag alle sammen, i skal vide jeg sætter enorm pris på hva i har og sige!

En tilføjelse:

Det bedste du efter min mening kan gøre, langsigtet, er at finde årsagen til din problem, hvad end den så består i, og arbejde med den. Det nytter ikke at kæmpe på alle mulige fronter hvis ikke du kæmper med selve årsagen til problemet.
Member
Nov 10 2010 07:00am
Quote (Znuggle @ Nov 10 2010 12:58pm)
En tilføjelse:

Det bedste du efter min mening kan gøre, langsigtet, er at finde årsagen til din problem, hvad end den så består i, og arbejde med den. Det nytter ikke at kæmpe på alle mulige fronter hvis ikke du kæmper med selve årsagen til problemet.

skole fraværd, kæmpe økonomiske problemer, angst, gået i stå i kørekortet, der mange problemer jeg kan ikke finde det præcise
Member
Gold: 7,525.26
Nov 10 2010 07:04am
Quote (crazysmoker92 @ 10 Nov 2010 14:00)
skole fraværd, kæmpe økonomiske problemer, angst, gået i stå i kørekortet, der mange problemer jeg kan ikke finde det præcise

Så tror jeg det er langt bedre at du fokuserer på at løse de problemer, fordi det vil også løse det her problem. Jeg vil anbefale dig at tale med en psykolog, dine forældre, og evt. din skole, så i kan lave nogle løsninger der er bedre end de er nu, så vent evt med kørekortet.
Member
Gold: 655.43
Nov 10 2010 07:07am
Der er 2 ting, som kan hjælpe og forbygge dette..
Har selv haft problemet, hvor jeg ikke sov om natten, men bare lå vågen HELE natten.. Var små træt hele dagen, men når jeg lagde mig ned eller satte mig ned var jeg helt frisk igen..
Som Znuggle siger, find problemet (eller problemerne), find en at tale med, enten en du stoler på eller en hel fremmed (psykolog eller læge).
Dyrk motion og få en normal dagsrytme.. Det er vigtigt at have noget at tage sig til, det er ikke alle mennesker, som bare kan sidde 24/7 foran computeren, også bare ligge sig i sengen og sove..
Finder du problemet, kan det hjælpe hurtigt og du kan mærke at du får en mere afslappet nat med søvn..
Hvis du dyrker motion, får kroppen brændt en masse energi af, og du vil ligge og nyde at slappe af i sengen og meget hurtigt falde til ro, men dette vil tage tid, da du skal igang med en rytme, som kroppen kan vende sig til..

This post was edited by JelleDK on Nov 10 2010 07:13am
Member
Nov 10 2010 07:17am
Quote (Znuggle @ Nov 10 2010 01:04pm)
Så tror jeg det er langt bedre at du fokuserer på at løse de problemer, fordi det vil også løse det her problem. Jeg vil anbefale dig at tale med en psykolog, dine forældre, og evt. din skole, så i kan lave nogle løsninger der er bedre end de er nu, så vent evt med kørekortet.

jeg har betalt 10kilo for det kort, tror ikke jeg kan bagge ud nu
Member
Gold: 253,169.00
Nov 10 2010 09:16am
Quote (crazysmoker92 @ 10 Nov 2010 15:17)
jeg har betalt 10kilo for det kort, tror ikke jeg kan bagge ud nu

Så gennemfør det?

Få styr på dine problemer og så forsvinder søvnløsheden nok af sig selv. Der er kun en til at tage hånd om dem og det er dig. Glæd dig til hver dag og hvis du har nogle venner der har en dårlig indflydelse på dig så sorter dem fra.
Go Back To Dansk Topic List
Prev123456Next
Add Reply New Topic New Poll