Nu da alle de populære serier er nævnt, vil jeg tillade mig at nævne en fantastisk, men desværre overset, serie:
"Breaking Bad"
Efter at være blevet diagnosticeret med kræft og givet blot to år tilbage at leve i forsøger kemilæreren Walter (Bryan Cranston) at sikre sin families fremtidige økonomiske situation ved at slå sig sammen med en tidligere studerende, Jesse (Aaron Paul), for at producere og sælge det ulovlige stof amfetamin. Mens Walter langsomt bygger sit imperium op, begynder hans kone Skyler (Anna Gunn) at undre sig over hans uregelmæssige adfærd, og politiet sætter jagten ind på kvarterets nye bagmand.
Sæson 1 er ude på DVD, og resten burde du kunne finde (lovligt) på nettet.
---
Hvis du ikke bange for kunstfilm, vil jeg da også anbefale dig to af mine favorit mini-serier (sidstnævnte er dog en 15 timers lang film inddelt i 13 dele og én epilog - men den blev sendt i TV i 80erne): Krzysztof Kieślowskis "Dekalog" og Rainer Werner Fassbinders "Berlin Alexanderplatz". Disse er dog ikke noget, man bare sætter sig ned og ser (som "Breaking Bad"): Du skal afsætte tid til analyse og eftertænkning. Personligt har de beriget min passion for filmkunst markant, og jeg spotter altid nye kompleksiteter i deres tematik, at jeg aldrig bliver træt af fordybe mig i dem. Nu er jeg dog også meget entusiastisk når det kommer til filmkunst, så jeg vil næppe anbefale dig disse, hvis du blot søger underholdning.
Ellers kan du jo altid gå i gang med Erik Ballings "Matador", hvis du har brug for lidt dansk kultur. Det tager sin tid at komme igennem den, men spændende er den da. :)
PS: Lars von Triers "Riget" er også en mulighed? Dette er nok hans mest tilgængelige værk, hvis I spørger mig. Dog næppe hans bedste...