d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Dansk Officiel Chat
Prev1242526272846Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 20,797.00
Jan 29 2014 02:23pm
Quote (berens @ Jan 29 2014 07:03pm)
Indeed! :)

Ikke før jeg bliver gammel!  B)

Det er ikke nemt at få hængerkort i vores lille by, så hvis du lige tænker dig om inden du sætter dig bag rattet.

Er jeg sikker på at du ikke skal til flere køreprøver de næste 60 - 70 år
Member
Gold: 655.43
Jan 30 2014 10:17am
Quote (berens @ Jan 29 2014 07:03pm)
Indeed! :)

Ikke før jeg bliver gammel!  B)

Mener der er nye regler som er trådt i kraft fra 1/1-13 at man skal generhverve sit kort hvert 10 år, oftere når man runder 65..
Member
Jan 31 2014 04:09am
:thumbsup: :thumbsup:
Member
Gold: 7,525.26
Feb 1 2014 06:16am
Har lige set Det Store Svinerige på dr1 og jeg er ret chokeret over den holdning man har til produktionen på de højere organisationsniveauer. Der er alternativer til optimering/mindre foder/flere svin pr. kvadratmeter. og det kunne være så sejt hvis man i svineproduktionen turde gribe nogle af disse udfordrende alternativer og gå forrest i en ny trend der ikke handler om at være førende på produktiontion, men på produktionsvilkår og dyrevelfærd.
Member
Feb 2 2014 02:16am
Quote (Whyred @ Feb 1 2014 01:16pm)
Har lige set Det Store Svinerige på dr1 og jeg er ret chokeret over den holdning man har til produktionen på de højere organisationsniveauer. Der er alternativer til optimering/mindre foder/flere svin pr. kvadratmeter. og det kunne være så sejt hvis man i svineproduktionen turde gribe nogle af disse udfordrende alternativer og gå forrest i en ny trend der ikke handler om at være førende på produktiontion, men på produktionsvilkår og dyrevelfærd.

Da jeg pt ikke har noget bedre at give mig til skriver jeg lige det her, og du / i må opfatte det som du / i har lyst til.

Velkommen til den virkelige verden.

Gad ikke se den da DR og TV2 dokumentarprogrammer flere gange igennem tiden er blevet taget med bukserne nede, de kommer ikke med bevidst urigtige oplysninger.

Men de undlader en gang imellem helt bevidst at bringe alle fakta i en sag.

Men det er jo ikke ensbetydende med at jeg ikke har kendskab til dele af indholdet, DR elsker jo at omtale deres dokumentarprogrammer programmer.

I radio / tv avis / aftenshowet / deadline, for at maximer seertal og debatten af deres dokumentarprogram.

Hvad er du chokeret over ?

Antallet af smågrise der uden bedøvelse kastreres / får hale klippet af

Antallet grise der dør hver dag.

Antallet grise i staldene.

Den kynisme moderne landbrug bliver drevet med, det er trods alt en forretning der skal give overskud for at løbe rundt.

I 1980'erne begynte de i holland at expermeter med med foder sammensætningen, så grisene skulle have mindre foder og bedre var istand til at optage næringsstofferne i foderet.
Så kunne de klare sig med mindre vand og det giver en mindre mængde gylle.

At det i næsten 25 år teknologisk har været muligt at skille gylden, i vand af drikkevandskvalitet og tørstof ( kunstgødning ) / vand af drikkevandskvalitet og biomasse.
Uden at det er blevet gjort, til stor skade for både miljøet og mennesker

Eller er det noget helt andet der chokerer dig ved griseproduktionen, som den konsekvente over medicineringen af dyrene.
landmændenes avlsprogram, siden 1960'erne er der konsekvent blevet avlet på de søer der fik flest pattegrise, og i dag føder søerne langt flere pattegrise en søerne har patter til.

Hvad er det helt præcis for nogle tiltag du mener at landmændene skal gå igang med ? og langt vigtigere hvem og hvordan skal det finansieres ?

De danske forbruger vil med sikkerhed ikke være med til at betale regningen for dyrevelfærd hvis det kommer til at koste ret mange penge.

De danske forbruger ligger i forvejen på førstepladsen, når det kommer til at måle hvor lille en andelen af det månedlige rådighedsbeløb der bliver brugt på fødevare.

Og det er en førsteplads de danske forbruger har haft i årtier.

Æg fra burhøns er et glimrende eksempel på hvor lidt oplysningskampagner og dokumentarprogrammer flytter danskernes indkøbsvaner.

Member
Gold: 7,525.26
Feb 2 2014 01:57pm
Quote (EnTeK @ 2 Feb 2014 09:16)
Da jeg pt ikke har noget bedre at give mig til skriver jeg lige det her, og du / i må opfatte det som du / i har lyst til.

Velkommen til den virkelige verden.

Gad ikke se den da DR og TV2 dokumentarprogrammer flere gange igennem tiden er blevet taget med bukserne nede, de kommer ikke med bevidst urigtige oplysninger.

Men de undlader en gang imellem helt bevidst at bringe alle fakta i en sag.

Men det er jo ikke ensbetydende med at jeg ikke har kendskab til dele af indholdet, DR elsker jo at omtale deres dokumentarprogrammer programmer.

I radio / tv avis / aftenshowet / deadline, for at maximer seertal og debatten af deres dokumentarprogram. 

Hvad er du chokeret over ?

Antallet af smågrise der uden bedøvelse kastreres / får hale klippet af

Antallet grise der dør hver dag.

Antallet grise i staldene.

Den kynisme moderne landbrug bliver drevet med, det er trods alt en forretning der skal give overskud for at løbe rundt.

I 1980'erne begynte de i holland at expermeter med med foder sammensætningen, så grisene skulle have mindre foder og bedre var istand til at optage  næringsstofferne i foderet.
Så kunne de klare sig med mindre vand og det giver en mindre mængde gylle.

At det i næsten 25 år teknologisk har været muligt at skille gylden, i vand af drikkevandskvalitet og tørstof ( kunstgødning ) / vand af drikkevandskvalitet og biomasse.
Uden at det er blevet gjort, til stor skade for både miljøet og mennesker

Eller er det noget helt andet der chokerer dig ved  griseproduktionen, som den konsekvente over medicineringen af dyrene.
landmændenes avlsprogram, siden 1960'erne er der konsekvent blevet avlet på de søer der fik flest pattegrise, og i dag føder søerne langt flere pattegrise en søerne har patter til.

Hvad er det helt præcis for nogle tiltag du mener at landmændene skal gå igang med ? og langt vigtigere hvem og hvordan skal det finansieres ?

De danske forbruger vil med sikkerhed ikke være med til at betale regningen for dyrevelfærd hvis det kommer til at koste ret mange penge.

De danske forbruger ligger i forvejen på førstepladsen, når det kommer til at måle hvor lille en andelen af det månedlige rådighedsbeløb der bliver brugt på fødevare.

Og det er en førsteplads de danske forbruger har haft i årtier.

Æg fra burhøns er et glimrende eksempel på hvor lidt oplysningskampagner og dokumentarprogrammer flytter danskernes indkøbsvaner.

Okay, så vil jeg prøve at svare så godt jeg kan.

Som jeg også skrev er jeg chokeret over holdningen til svineproduktionen - det gælder mange aspekter af denne.

Det gælder ikke så meget antal af det ene og det andet, for jeg kender godt den gængse model bag svineavl, og selvom jeg mener der er seriøse etiske problemer forbundet med denne praksis, var det ikke netop dette som jeg blev chokeret over, nærmere erkendelsen af at vejen imod en løsning synes at være lang og svær.
Jeg er først og fremmest chokeret over at Nicolaj Nørgaard direktøren for Landbrug og fødevarer ikke byder ind med alternativer til den landbrugsstrategi der i mange år efterhånden har givet svineavlere røde tal på bundlinjen. Hvis man forsøger at profit-optimere ved at finde bedre foder og klemme stadig flere dyr sammen på mindre arealer og genetisk selektere søer der føder de fleste unger så tror jeg personligt man rammer muren snart hvis den ikke allerede er ramt. Dette sker jo samtidig med at vi eksporterer vores viden om svineopdræt, avl osv. til østlandende, Kina mv. hvor de samme ting kan eftergøres blot med færre omkostninger da arbejdskraften er væsentlig billigere. Det chokerer mig derfor at Landbrug og fødevarer stadig er fortaler for denne strategi som i mine øjne har en udløbsdato der er nært forstående. Der bliver også i dokumentaren fortalt om hvordan man i det danske landbrug allerede mange steder har valgt at fokusere på smågrise som så sælges videre til andre lande, fordi at det er der, de teknologiske procedurer i avlen er mest krævende og derfor er det noget af det man i Danmark stadig kan udføre profitabelt.
Derudover er jeg chokeret over den måde Nicolaj Nørgaard præsenterer en undersøgelse udført at Aarhus Universitet (bestilt af fødevare- og justitsministeriet) som skal undersøge behovet for halm eller andet rode- og beskæftigelsesmateriale som dyrene kan bruge i staldende. Undersøgelsen viste at grisene har brug for op imod 400 gram halm/dag/gris. Jeg citerer Nicolaj Nørgaard direkte nu "Det om du giver den (grisen) 10 gram halm eller 400 gram halm giver i min optik en meget lille velfærdsforbedring målt i forhold til mængden af unormal adfærd hos grise" hvorpå journalisten svarer "Det er ikke det forskerne mener" hvortil han svarer "Men det er det jeg mener". Det grænser efter min bedste opfattelse til det ignorante.

Når det så er sagt er jeg også godt klar over at det hele handler om en forretning der skal drives, og det er mig fuldt forståeligt at der ikke med et trylleslag kan rettes op på de problemer man har i det danske svinebrug. Jeg mener personligt at der er en række tiltag som er interessante i den sammenhæng. Jeg synes at man bør gå i de retninger der er mest teknologisk krævende da Danmark i min opfattelse er et land der forstår at beherske fag hvor der kræves en stor ekspertise, såsom f.eks. smågriseproduktion. Derudover kunne jeg finde det interessant at omlægge noget af den konventionelle produktion til økologisk produktion der fokuserede på færre svin/areal men derimod sigtede efter at opdrætte sunde dyr der ikke rutinemæssigt bliver udsat for bredspektrede antibiotikabehandlinger osv som medfører bakterieresistens og på sigt kan have sundhedsmæssige konsekvenser for både dyr og mennesker.
Personligt synes jeg også økologisk frilandskød fra f.eks. en ko smager bedre end billigt produceret oksekød, og jeg tror at den samme trend kunne føre til et marked for svinekød som er af en højere kvalitet.
Jeg kender ikke de konkrete tal, men ligesom man kan finansiere økologisk oksekød der går i den fri natur og som sælger til en pris der måske er 40-60 % højere end det billige oksekød, så kunne det måske på samme måde finansiere svinekød af den type. Jeg siger på ingen måde at det er let eller ligetil, og måske kan det slet ikke lade sig gøre. Dog tror jeg det er vigtigt at tænke i nogle af de her baner fordi jeg tror ikke at den konventionelle svinebrug er noget vi fortsat kan profitere på, og jeg synes det er synd at optimeringen ender med at gå ud over dyrene som kastreres og halekuperes uden bedøvelse, ikke har noget stimulering i staldende, søer der bæltefikseres i en stor del af deres levetid og tvangsinsemineres så deres kroppe nedslides i alarmerende hast.

Det kan godt være at det er en kamel at sluge og skulle betale for dyrevelfærd lige pludselig men jeg tror at mange mennesker vil kunne finde plads til det hvis det virkelig gælder, men måske er jeg bare optimistisk. Jeg synes i hvert fald ikke at det er i orden at fortsætte udviklingen blindt og ikke gøre noget som helst.
Jeg ved ikke hvor du har det fra at danske forbrugere ligger på førstepladsen når det gælder om at bruge en så lille andel som muligt på fødevarer og at vi har gjort det i årtier. Jeg har i hvert fald fundet at det ikke er korrekt, så der må du komme med en kilde, her er min: http://wsm.wsu.edu/researcher/WSMaug11_billions.pdf
Vi ligger i den lave ende af skalaen men det har nok mere noget at gøre med at vores velfærd tillader os at tjene så mange penge at den procentuelle sats der går til fødevarer mindskes, snarere end det er vores egentlige forbrug der mindskes, men det er ikke noget jeg ved med sikkerhed.

Til sidst nævner du buræg.
Quote (http://www.tvmidtvest.dk/indhold/kvickly-dropper-buraeggene)
Efter længere tids dialog med Dyrenes Beskyttelse har Kvickly-butikkerne besluttet helt at stoppe salget af æg fra burhøns.

- Når vi fjerner buræg fra hylderne i Kvickly, så er det i tråd med vores kunders holdning, og det er et vigtigt skridt i Kvicklys rejse mod at tilbyde vores kunder flere ansvarlige varer. Vi tager ansvar, og det samme gør vores kunder, siger kædedirektør i Kvickly Jesper Faurholdt.

Beslutningen blev taget sidste år, og noget kunne da tyde på at holdningen er ændret en smule hvis du spørger mig. Men buræg er en helt anden diskussion.

Member
Gold: 0.00
Feb 2 2014 05:03pm
Andre end jeg der skal se Super Bowl i nat?
Member
Gold: 655.43
Feb 3 2014 05:40am
Quote (Gerner @ Feb 3 2014 12:03am)

Jeg faldt i søvn.. Så ikke en eneste scoring..
Vågnede lidt hist og der.. Så den stod 2-0 og 43 et eller andet..
Retired Moderator
Gold: 145,410.00
Trader: Trusted
Feb 3 2014 10:48am
Quote (Gerner @ 3 Feb 2014 00:03)
Jeg så de første 25 minutter eller skal jeg sige 3-4 minutters effektiv spilletid. Forstår ikke at folk kan holde gejsten oppe, når kampforløbet er spækket med afbrydelser. Jeg faldt i hvert fald meget hurtigt i søvn..

Dog al ære og respekt for de folk som elsker sporten, men det bliver aldrig en sport, som kommer til at få min puls op at ringe.
Member
Gold: 2.00
Feb 3 2014 12:17pm
Quote (Gerner @ Feb 3 2014 12:03am)

Ha!

Faldt sgu i søvn :D

Det var nu nok også smart nok da man skulle på arbejde i morges alligevel.
Go Back To Dansk Topic List
Prev1242526272846Next
Add Reply New Topic New Poll