Det skal lige siges at jeg ikke selv har skraldet, men efter at jeg er begyndt at få øjnene op for hvad der er i mine øjne kan betegnes som madfråseri så overvejer jeg at begynde på det.
Quote (Grandebedte @ 17 Mar 2013 18:07)
Takker, det havde jeg ikke set. Også fedt at nogen ligefrem har lavet et opdateret kort.
Jeg er enig i at så længe loven respekteres så burde det ikke være et problem, snarere tværtimod.
Quote (IAcid @ 17 Mar 2013 18:10)
der er mange penge og spare supermarkeder smider rigtig meget mad ud som ikke fejler noget
Helt enig.
Quote (exiter_dk @ 17 Mar 2013 19:40)
Jeg gør det med forbehold. Jeg hopper ikke ind på lukkede områder/bryder ikke låsen op nogle steder. Jeg sviner ikke (ligger alt tilbage, som jeg ikke vil have). Men ja jeg skralder. Gør det for både at spare penge, men også fordi jeg synes det er noget svineri, at man smider mad ud på den måde og i så stor stil.
Godt at høre fra en som har prøvet det. Efter min mening så gør du det rigtige at i respektere loven om privat ejendom ved at holde dig fra steder med indhegning og låste containere. Når det så er sagt er jeg helt enig med dig i at fødevarehåndteringen har nogle store problemer og at et godt argument for at skralde netop er at man vil afhjælpe dette problem samtidig med at der også er en økonomisk gevinst at hente.
Quote (nito5240 @ 17 Mar 2013 21:24)
Jeg synes det, at skralde er helt i orden, hvis det sker under de rigtige omstændigheder og rettigheder. Der er ca. 40% madspild verdenen over - mad der kunne have været udnyttet/brugt/spist på en anden vis, så det gavnede på den ene eller anden måde - enten til dyr eller mennesker.
Min personlige mening er, at man faktisk bør udnytte potentialet i at skralde! - Det vil gavne på så mange områder,- miljøet, samfundet, menneskene, dyrene osv. Der er så mange aspekter der taler for, at skralde fra de forskellige supermarkeder.
Jeg tror det, at skralde lider tab under forståelse, menneskelig adfærd, værdier og af forkerte fordomme, som mange mennesker generaliserer og ligger i ordene ''skrald''. Trist, men sandt.
Gode pointer som jeg er enige i. Dog vil jeg sige at jeg har hørt fra bl.a. folk i bagerier både selvstændige og dem tilknyttet supermarkeder, at de får afhentet mange af deres varer af landmænd der bruger resterne som dyrefoder. Så her er man i hvert fald nogen steder tættere på en mere fornuftig måde at komme af med det.
Jeg tror også det er tabu på mange måder, og ordet i sig selv er som du siger heller ikke videre charmerende.
Quote (BackInBusiness @ 17 Mar 2013 23:30)
Fordi alt andet ikke kan betale sig for supermarkederne, overvej hvis der fx var fri adgang til varer man smider ud? Så kunne du som ansat lade som om at der er noget galt med en bakke jordbær, og så i princippet gå direkte ud i containeren hvor din mor står og venter. Supermarkederne ville opleve svind i en meget højere grad, og der ville bare være omkostninger forbundet med kontrol osv.
Eller man vil opleve fald i salg, fordi folk måske finder et par varer i containeren, som de så derfor ikke behøver at købe i butikken.
Man kunne også sige det er en skam at de "dårlige" varer ikke går til hjemløse/fonder eller w/e. Det ville dog også bare være ekstra omkostninger for de forskellige supermarkeder, i og med at man så skulle gøre arbejdsprocessen besværligere eller hyre mere personale, da der jo skal være nogle til at sortere affaldet osv.
Har selv arbejdet i en grønt afdeling i Føtex, og har selv oplevet hvor meget man virkelig smider ud hver evig eneste dag!
Et godt råd til når i er ude at handle; hvis i eksempelvis finder en pakke tomater hvor der er en sløj tomat i blandt dem, så tag fat i en fra den afdelingen og slå en handel af med ham, jeg har tit solgt "dårlige" varer til næsten ingen ting, fordi det er en vare som alligevel bare er blevet overset og som skal blive smidt ud når det bliver opdaget. Og mht. datovarer i Føtex, så kan i få et gavekort på 25,- kr. oppe i kundeservice for hver vare der har overskredet sidste salgsdato!!! Der var en kunde der kom ned en dag og købte en ps3 udelukkende på gavekort fra salgsdato varer, haha.

En PS 3, så har man nok alligevel lusket rundt og tjekket varer en temmelig lang periode, men okay, alle tricks gælder!
Tror jeg vil bruge din opfordring om at slå en handel af hvis jeg får mulighed for det i fremtiden, fordi det er virkelig ærgerligt at en vare hvor 90 % af indholdet ikke fejler noget, skal gå til spilde.
Quote (eLmasten @ 18 Mar 2013 03:27)
Det vel cool nok at folk gør det. Det smart nok at spare penge når maden alligevel er der.
Jeg gør det ikke selv.
Men da jeg tilbage i tiden arbejde på 7/11. Så efter en lang nattevagt tog jeg da hver nat noget "gammelt" brød med hjem som jeg spiste til morgenmad.
Vi skulle smide alle basser og brød ud hver nat. Så det var kun ca 16 timer gammelt.
Pointen med friskbagt brød går ikke rigtig hvis man gemmer det i over 24 timer, dvs. til næste dag. Men jeg kan godt forstå at du tager det med hjem, for det fejler intet, udover at det ikke er "frisktbagt" længere. I det forbindelse kan jeg ikke forstå at det kan betale sig for bageren, 7/11 og de andre kæder konsekvent at bestille for meget brød hjem hver dag. Jeg synes stort set altid jeg ser en masse ting i overskud hvis jeg besøger en bager eller andet sent på dagen. Det ville være lækkert hvis de økonomisk havde meget mere ud af at tænke over præcis hvor meget de har i deres butik, men jeg tror at "hellere for meget end for lidt" giver et større overskud i længden, desværre.