d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Et Fysik Spørgsmål
Prev123
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 12:34pm
Quote (LazyDazy @ Jun 25 2012 08:29pm)
Tjaeh, det er så også kun på D niveau.. Men havde sgu ikke regnet med, at det ville gå så godt, så regner da med at kunne klare en HF ;)

(sry jeg spammer dit topic med noget, som ikke har noget som helst med sagen at gøre!


Fra hvad jeg har set burde du snildt kunne klare HF. Nogengange ville jeg ønske jeg tog en hf i stedet at have taget gym... Mine årskarakter stank i forhold til mine eksamens. Dovenskab er en killer!
Men ofc kan du klare en HF, hvis du bare sætter dit mindset til det.
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 12:36pm
Quote (exiter_dk @ Jun 25 2012 08:34pm)
Fra hvad jeg har set burde du snildt kunne klare HF. Nogengange ville jeg ønske jeg tog en hf i stedet at have taget gym... Mine årskarakter stank i forhold til mine eksamens. Dovenskab er en killer!
Men ofc kan du klare en HF, hvis du bare sætter dit mindset til det.


Exiter du ved vel ikke hvilken proces der sker under et Gama-henfald?
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 12:40pm
Quote (SunBursT @ Jun 25 2012 08:36pm)
Exiter du ved vel ikke hvilken proces der sker under et Gama-henfald?


Ved gamma-henfald har vi et atom, som har for meget energi. Derfor udsender den gamma stråling, men det vigtigste er, at atomet ikke har nogen grundstofforvandling (i forhold til alfa og beta)

Edit: Den direkte er et alfahenfald hvis jeg ser korrekt, mens den vej der er delt i 2 trin er gamma
Edit 2: [img]http://www.emu.dk/gsk/fag/fys/ckf/fase2/2fokv/radioaktivitet/gamma.jpg[/img]

This post was edited by exiter_dk on Jun 25 2012 12:43pm
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 12:43pm
Quote (exiter_dk @ Jun 25 2012 08:40pm)
Ved gamma-henfald har vi et atom, som har for meget energi. Derfor udsender den gamma stråling, men det vigtigste er, at atomet ikke har nogen grundstofforvandling (i forhold til alfa og beta)


Det kom jeg også frem til. Men Alfa og beta har deres overskudsenergi pga. et højt antal neutroner eller protoner der gør atomet ustabilt.
Hvad er det der gør at det atom der kan skabe gama-henfald er ustabilt? er det også pga. øgede neutroner eller protoner.?
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 12:46pm
Quote (SunBursT @ Jun 25 2012 08:43pm)
Det kom jeg også frem til. Men Alfa og beta har deres overskudsenergi pga. et højt antal neutroner eller protoner der gør atomet ustabilt.
Hvad er det der gør at det atom der kan skabe gama-henfald er ustabilt? er det også pga. øgede neutroner eller protoner.?


Uh. Er ikke helt sikker, men gamma stråling er ikke neutroner/protoner/elektroner. Det er bare en form for energi, som bliver udsendt. Men er ikke helt sikker. Ville ønske jeg havde en bog ved siden af mig ;)
Edit: Men som der blev sagt før er det jo den overskydende energi fra en exciteret tilstand.

This post was edited by exiter_dk on Jun 25 2012 12:48pm
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 12:58pm
Quote (exiter_dk @ Jun 25 2012 08:46pm)
Uh. Er ikke helt sikker, men gamma stråling er ikke neutroner/protoner/elektroner. Det er bare en form for energi, som bliver udsendt. Men er ikke helt sikker. Ville ønske jeg havde en bog ved siden af mig ;)
Edit: Men som der blev sagt før er det jo den overskydende energi fra en exciteret tilstand.


Det er det sidste spørgsmål jeg mangler:-) Men har også ok styr på det.... ved bare ikke..


e/ spørgsmålet er bare hvor overskudsenergien kommer fra mht. gama-henfald..

This post was edited by SunBursT on Jun 25 2012 01:10pm
Member
Posts: 30,531
Joined: Mar 15 2008
Gold: 771.00
Jun 25 2012 02:02pm
Quote (SunBursT @ 25 Jun 2012 19:43)
Det kom jeg også frem til. Men Alfa og beta har deres overskudsenergi pga. et højt antal neutroner eller protoner der gør atomet ustabilt.
Hvad er det der gør at det atom der kan skabe gama-henfald er ustabilt? er det også pga. øgede neutroner eller protoner.?


Et atom bliver mere ustabilt jo større masse det har. Det er derfor du først får ustabile (radioktavie) grundstoffer i den aller sidste del af det periodiske system. Til at svare det sidste spørgsmål, så kommer gammastråling
ved et øget antal neutroner, som tillader neutronerne at splittes til protoner/elektroner - gammastrålingen er rest-energi fra den proces.

Det er i hvert fald sådan jeg forstår det

This post was edited by HansDenSvans on Jun 25 2012 02:02pm
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 02:23pm
Quote (HansDenSvans @ Jun 25 2012 10:02pm)
Et atom bliver mere ustabilt jo større masse det har. Det er derfor du først får ustabile (radioktavie) grundstoffer i den aller sidste del af det periodiske system. Til at svare det sidste spørgsmål, så kommer gammastråling
ved et øget antal neutroner, som tillader neutronerne at splittes til protoner/elektroner - gammastrålingen er rest-energi fra den proces.

Det er i hvert fald sådan jeg forstår det


Hvordan kan en neutron som er neutral blive omdannet til en elektron som er negativ?
ved dog godt at dette svar er rigtig, ren nysgærrighed :-P

This post was edited by SunBursT on Jun 25 2012 02:24pm
Member
Posts: 30,531
Joined: Mar 15 2008
Gold: 771.00
Jun 25 2012 02:34pm
Quote (SunBursT @ 25 Jun 2012 21:23)
Hvordan kan en neutron som er neutral blive omdannet til en elektron som er negativ? 
ved dog godt at dette svar er rigtig, ren nysgærrighed :-P


Neutral (neutron) --> Positiv (proton) + negativ (elektron). Ved nu ikke helt hvordan det fungerer, jeg går i 10.
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 02:54pm
Quote (HansDenSvans @ Jun 25 2012 10:34pm)
Neutral (neutron) --> Positiv (proton) + negativ (elektron). Ved nu ikke helt hvordan det fungerer, jeg går i 10.


så du fandme klog af en 10. klasse at være...............
Go Back To Dansk Topic List
Prev123
Add Reply New Topic New Poll