Quote (SunBursT @ 25 Jun 2012 19:43)
Det kom jeg også frem til. Men Alfa og beta har deres overskudsenergi pga. et højt antal neutroner eller protoner der gør atomet ustabilt.
Hvad er det der gør at det atom der kan skabe gama-henfald er ustabilt? er det også pga. øgede neutroner eller protoner.?
Et atom bliver mere ustabilt jo større masse det har. Det er derfor du først får ustabile (radioktavie) grundstoffer i den aller sidste del af det periodiske system. Til at svare det sidste spørgsmål, så kommer gammastråling
ved et øget antal neutroner, som tillader neutronerne at splittes til protoner/elektroner - gammastrålingen er rest-energi fra den proces.
Det er i hvert fald sådan jeg forstår det
This post was edited by HansDenSvans on Jun 25 2012 02:02pm