Bandwagon effekten.
Folk ønsker at have høj social status, hvilket man delvist kan få igennem produkter med en hvis signalværdi.
Mit indtryk er at det var cool i starten at have disse ny smarte Apple produkter (det hele startede vel egentlig med iPods? Hele Apples koncept med "i" er genialt). Som sagt vil de fleste personer gerne have produkter med høj signalværdi, og derfor startetede trenden vel med at man vælger at refere sin mp3/tlf til iPod/iPhone, da man på den måde gør den person man snakker med opmærksom på at man har disse ting. I en givende situation ville den person måske sige "orh har du en iPhone? må jeg se??" - og det har man så opnået en hvis form for social status; man har penge, man er in og cool etc..
- Det er måske begrænset hvor cool man er i disse tider hvis man har en iPhone, da næsten alle har en nu. Men tror egentlig bare at folk nu har gjort det til en vane at sige iPhone/iPod osv.
Det samme gælder vel Weber grillen, engang var den smart, ny og "bedre"?. Ved ikke så meget om Weberens historie (altså hvor længe den har været på markedet osv.) Men jeg kan da huske at mine forældre snakke om at købe en ny grill, og det skulle da så være en Weber, for det havde deres venner og vores nabo jo. Altså igen et produkt med en hvis form for signalværdi.
You get the point!