Jeg vil sige at det alt sammen kommer an på hvad dine mål med at spise "sundt" og træne er.
Hvis du gerne vil tabe dig skal du meget simpelt sagt bare forbrændre flere kallorier end du indtager. Det bedste resultat får du ved både at motionere og ændre på din kost, men drop alt det der med at gå på kur, så hellere ændre dine kostvaner permanent, det andet holder sjældent.
Husk at det ikke kan lade sig gøre at tabe fedt samtidig med at opbygge muskelmasse, men ved at holde træningen ved lige kan du minimere dit tab af muskelmasse.
Hvis dit mål er at opbygge masse (få større muskler) skal du sørge for at indtage flere kalorier end du bruger og her er Raavigc's råd rigtig gode, han virker til at vide hvad han snakker om, /spoton
Protein shakes er ikke et must, men du skal have dine proteiner på den ene måde eller den anden måde og helst en del af det lige efter træning og her kan protein pulver klart anbefales, også på grund af den høje kvalitet.
Det er da noget sludder, men jeg forstår hvis du ikke har råd til det.
Det holder ikke, det kommer helt an på hvordan programmet ser ud.
Et udemærket råd til en nybegynder, det vigtigste i starten er at lave øvelserne 100% korrekt, hvad du smider på stangen er kun dit ego og det må ikke komme i vejen for dine resultater.
Efterhånden som du vender dig til øvelserne i dit program og begynder at smide kilo på skal du tilgengæld glemme alt om det her, dine resultater udebliver hvis du er bange for at løfte tungt. Du bliver nødt til at presse dig selv, men hold dig generelt fra forced reps (fx hvor din ven hjælper dig med at løfte det sidste), det gør mere skade end gavn og er i øvrigt ikke nødvendigt for fremskridt.
Det eneste der er bevist er at din krop bliver mere smidig, men der er aldrig nogen undersøgelser der har bevist at det hjælper på DOMS (Delayed onset muscle soreness)
Mht morgenmad er der allerede blevet givet mange glimrende råd

skal passe på med hvordan jeg træner, mens jeg stadig vokser. protein pulvler = nej
jeg skal ikke tabe mig, jeg skal vokse, tage på og være forsigtig med at træne, så min krop ikke bliver ødelagt