d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk >
Poll > Hvad Tror Du På? > Stay Awhile And Listen
Prev12346Next
Add Reply New Topic New Poll
  Guests cannot view or vote in polls. Please register or login.
Member
Gold: 578.20
Jan 19 2016 06:16pm
Quote (IronBird @ 13 Jan 2016 02:10)
- Her OP håber det kan bruges -
1) Skal der være et svar til alting? Kan gud/religion svare hvad der skete før Bing Bang? <eller> Hvordan ville Gud/religion forklare tiden før gud? <eller> Hvorfor er der så meget død og ødelæggelse hvis der findes en gud?
2) Godt og ondt = point of view . der findes ikke noget universalt/perfekt godt eller ondt. (= Ting er hverken gode eller onde - dog er begge ord praktiske at bruge)
3) Ild > Varm mad(ENERGI) > Mere Mad(Landbrug, holder dyr for føde) > Øge hjerne aktivitet > Udvikle hjernen. - Muskler koster energi, hjerne koster energi, energi koster tid(føde) - Arterne udvikler sig i forhold til deres omgivelse -
4) Hvordan kan vi skelne nær døds oplevelse fra drømme oplevelser, udefra ligner de hinanden(Ingen Tid) - indholdet er anderledes. De historier de fortæller bagefter kunne være opstået i en kort drøm lige inden eller lige efter de "vågner". (PS: "Erklæret" Død (Masser tilfælde personen ikke er død/0 puls)).
5) Jeg forstår godt formålet med en tro på gud/noget højere end en selv. I ekstrem krise, kan håb på noget være forskellen på overlevelse eller død.

Formålet og den mening ens tro har er det der gælder. (Point of view)

//Disclaimer: Det er bare en mening ;)
TedTalk film besvare spørgsmål 3) hvis mine krage sætninger er svære at forstå.
"Man From Earth"(2007) ; "Life of Pie"(2012) ; "Suzana Herculano-Houzel: What is so special about the human brain?" (TedTalk2013) ; "Eastern Philosophers vs Western Philosophers. Epic Rap Battles of History Season 4." (2015)

Fedt med et uddybende svar. Nu er jeg ikke helt inde i stoffet, så mine svar er måske ikke særlig fyldestgørende, men jeg vil lige give det forsøget :)
1) Om Gud/religion kan svare hvad der skete før Big Bang: Udfra et bibelsk synspunkt, er 1 dag for Gud det samme som 1000 år. Gud er uden for tid som vi kender det - han er evighed, tid som vi kender den startede efter Big Bang. Hvad Gud lavede før Big Bang er derfor lidt et mysterie. Men det er en treenig Gud; Gud-fader, Gud-søn og Gud-helligånd, så før skabelsen følte Gud en komplet glæde og tilfredsstillelse, som han perfekt skuede og samtalede med sig selv. Gud har og vil altid opleve komplet glæde , fordi han har en fuldstændig og perfekt viden om sig selv.
Hvordan ville Gud/religion forklare tiden før gud?: Du kan ikke rigtigt sige hvad der var før Gud, eftersom Gud altid har været. Gud er altså ''infinite''. Der er ingen process der har været årsagen til hans eksistens, eftersom Gud eksisterer uden for tid som vi kender den i vores dimension.
2) Jeg vil nu godt mene at man kan fastlægge, hvad der er godt og ondt. Det vil selvfølgelig være udefra et bibelsk synspunkt. De syv dødssynder er fx ondskab (eller det man vil kalde for syndige handlinger). En form for stolthed, eller hvor du sætter dit eget ego højt er fx det der førte til Lucifers fald, eftersom han ikke ville underlægge sig Gud, men ville have mere.

Men som jeg ser det, kan man vælge at se hele vores eksistens som en stor tilfældighed, der ikke føre noget håb med sig. Vi lever det liv vi har, også bliver vi til det stjernestøv vi er blevet skabt af, that's it. Men det er lige så sandsynligt at der er en skaber bag, hvilket vil medføre til et håb efter døden, så hvorfor ikke vælge den vej i stedet? Man kunne starte med at se på, at vi lever på Jorden som har de perfekte betingelser for liv som vi kender det. Vi har en Måne der er en vigtig forudsætning for liv. Vi har et Ozon lag samt magnetfelt der beskytter os mod stråling og UV-stråling. Vi har Jupiter der beskytter mod størstedelen af alle meteorer i rummet fra at udslette os.
Hvis man samtidigt ser på hvordan naturlovende harmonerer sammen, matematikken der er i alt, fx fibonacci tallene i naturen:

Selvfølgelig, det kan være ren og skær tilfældighed, men hvorfor vil man overhovedet sætte sin tro der? Hvordan kan ting overhovedet komme ud af ingenting? Alle partikler og stof i universet. Ligesom mennesket kan skabe ting naturen ikke kan, den kan kun give os materialerne, vil det så ikke give mest mening at der skal ''noget/nogen'' til at skabe universet?

Og til sidst. Er der den tilstand man kommer i under fx psykedeliske trip, som minder meget om nær-døds-oplevelser, dog er man ''vågen'' og er i sin bevidsthed i stand til at reflekterer på en anderledes måde over hvad der sker. DMT ligner fx serotonin utroligt meget i sin struktur, og findes i både naturen, men udskilles også i hjernen under REM-søvn, et tidspunkt hos et foster når hjernen er udviklet nok, samt når vi dør. Her synes jeg også der er nogle udbesvarede mysterier.

Men har set Man from Earth og Life of Pie, de er begge værd at se. Havde aldrig forstillet mig at man kunne lave en film som bare er en stor dialog, den sætter tankerne i gang ^^

Quote (Molle_fkk @ 18 Jan 2016 17:39)
Jeg tror ikke på gud, i hvert fald ikke den slags, der beskrives i biblen. Jeg synes ikke der er nogen form for bevis for hans eksistens.
Dog synes jeg ikke at man kan udelukke muligheden for en skaber af en slags - altså en "gud" der har skabt universet. Jeg tvivler på at der sådan en, men så længe vi ikke kan forklare universets eksistens på anden vis synes jeg ikke man kan være sikker.

Så jeg er vel en slags agnostiker.

Hvad nu, hvis beviserne allerede er der, men vi vælger at se bort fra dem som der allerede er? :)
Hvis en kunstner eller en botaniker, eller what ever kunne kunstigt skabe noget der ligner et.. Lad os sige egetræ, så vil vi blive utroligt forbløffede, og det vil nok have en vurdering af mange tusinde, hvis ikke millioner af kroner. Men et træ ude i skoven er jo bare noget naturen selv har produceret, og vi ser derfor ikke skønheden på samme måde, og vælger at fælde træer som kan være mange hundrede år gamle, så der kan blive plads til en ny motorvej.

This post was edited by LazyDazy on Jan 19 2016 06:21pm
Member
Gold: 6,532.69
Trader: Trusted
Jan 20 2016 02:19pm
^put the pipe down

Jeg null'ede. Tror bestemt ikke at bibelen er faktuel, men tror sagtens at mange af historierne kan udspringe af virkelige hændelser. Tror nok på at der er et eller andet, men det er ikke rigtig noget jeg bruger tid på eller tænker så meget over. Er tættest på ateist, men det virker bare så fantasiløst.
Member
Jan 20 2016 05:33pm
Quote (Sunline @ 20 Jan 2016 21:19)
^put the pipe down

Jeg null'ede. Tror bestemt ikke at bibelen er faktuel, men tror sagtens at mange af historierne kan udspringe af virkelige hændelser. Tror nok på at der er et eller andet, men det er ikke rigtig noget jeg bruger tid på eller tænker så meget over. Er tættest på ateist, men det virker bare så fantasiløst.

Mange hændelser der står i Bibelen er faktisk blevet bevist. Mange ting som myten omkring Adam og Eva, Noas Ark osv er ikke bevist, men andre ældre kilder som fx The Epic of Gilgamesh har samme myter, som så er blevet nedskrevet af jøderne under deres eksil i Babylon.
Noget andet interessant er pyramiderne i Egypten og Sydamerika, samt Stone Henge. De er alle konstrueret efter stjernernes position på himmelen for 10.500 år siden. Hvilket passer godt med istidens afslutning, med smeltevandet der oversvømmede store dele af landjorden. Det kunne være den oversvømmelses myte der er tale om hos mange religiøse tekster. Der var desuden civilisationer allerede dengang, i blandt andet Tyrkiet, hvor man har fundet udgravninger. Hvilket muligvis har gjort at menneskeheden har skulle starte forfra mange steder på kloden.

Og forstår ikke helt det med pipen, synes det er ret så rationelt :)

This post was edited by LazyDazy on Jan 20 2016 05:33pm
Member
Jan 20 2016 08:22pm
Desuden, til dem som føler de mangler beviser (fordi vi har jo lært i skolen, at for at tro på noget, skal der beviser på bordet) så prøv at læs dette.
The first assumption - that the Christian God is fair - is false
- We know that we have sinned.
- Therefore, fall under the judgment of God.
- In order to be fair, God must judge all sin. Therefore, in order to be fair, God should condemn all people to hell.
- However, the Christian God is not fair, since He chooses to save those who accept His mercy and accept Jesus as our savior.
Things could be much worse and "unfair" had you been created as an angel instead of a human. Atheists often complain that the evidence is insufficient to believe in God and would have preferred to be in a creation where they could see God directly. This sounds good on the surface, but God's judgment on those who have direct evidence of His existence is significantly more severe. The angels, who have seen God directly, have no latitude regarding sin. In other words, all angels who have sinned - even one time - have already been cast out of the presence of God and will be thrown into hell at the judgment. Personally, I am glad that I am a human, and have not seen God directly yet.

Jeg håber ikke det fremstår som en slags skræmme kampagne, det er ikke min hensigt. Men vi mennesker bryder os ikke om, at blive fortalt at vi lever forkert, slet ikke fra en bog der er få tusinde år gammel. Mange af de ting vi holder af vil vi gerne fastholde, selvom de måske reelt set ikke gavner os selv eller omverden. Troen på Gud er dog ikke ensbetydende, at man ikke laver såkaldte ''fejl'' eller syndige handlinger, det gør ethvert menneske ( - 1 ), men jeg ser det lidt som en teenager der frasiger de gode tips fra ens mor eller far, men senere indser at de nok havde ret alligevel.

This post was edited by LazyDazy on Jan 20 2016 08:23pm
Member
Gold: 2,441.00
Jan 21 2016 01:43am
Det nogle rigtige gode pointer du rejser, og billedere hjælper altid :)

1) håb efter døden. - Når folk er I krise finde nogen af dem en tro på gud, jeg tror det er som du siger, hvis ingen er bevist hvorfor ikke tage det rareste af de to(+De har sikkert personlige grunde, med udadtil gir det mening for mig at antage det sådan).
Laplace presented Napoleon with a copy of his great five-volume work on the solar system, the Mechanique Celeste. Aware that the books contained no mention of God, Napoleon taunted him, “Monsieur Laplace, they tell me you have written this large book on the system of the universe, and have never even mentioned its Creator.” Laplace answered, famously and brusquely: “Je n’avais pas besoin de cette hypothese-la,” “I have had no need of that hypothesis.” And scientists have not needed it since.

Der er ikke behov for en hypotese om gud, og videnskaben har ikke har brug for en siden. https://clashingculture.***/2009/01/25/i-have-no-need-of-that-hypothesis/

2) naturens perfekthed
Ligesom videnskaben kortlage Darwins udviklings teory(Survival of the Fittest), har der opstået et modargument da går på at gude skabte verden så smart at den ville tilpasse og regulere sig selv(Alt hvad det ville blive bevist af videnskaben = Sådan som gud skabte det).
Kort: ...Alt I naturen er forklaret i videnskaben, også disse naturlige fænomener/designs. At sige det er guds værk kan hverken bevise eller modbevises. Bevis byrden er umulig
http://www.youtube.com/watch?v=CBeCxKzYiIA

3) Begivenheder fra Biblen er bevist.
At bevise begivenheder har fundet sted er ikke entydigt med at de forgået som skrevet i biblen(?). Jeg har ikke rigtigt mere at sige, da min viden er utilstrækkelig om bible historier/begivenheder.

4)
Desuden, til dem som føler de mangler beviser
Du laver et godt argument hvorfor gud tillader lidelse(Gud er ikke fair). Det kan der jo ikke laves om på så satire i stedet :rofl::
#Satire#NoGod#NotFunny:
Take for en fyldest gørende svar jeg stille, så prøver jeg selv at svare samme spørgsmål: Før Big Bang(Videnskabs bud):
Martin Bojowald, offentliggjorde i juli 2007 detaljeret arbejde, som påstår matematisk at kaste lys over tiden før the Big Bang, hvilket lægger ny vægt i teorierne om det oscillerende univers og Big Bounce teorierne. Et af hovedproblemerne med Big Bang teorien er "The Big Bang øjeblikket", hvor der er en singularitet af null-volume og uendelig energi. Bojowald's forskning påviser at et tidligere eksistende univers kollapser – ikke til et punkt af singularitet – men til et punkt hvor gravitationen gør så kraftig modstand at det slynges tilbage og herved danner et nyt univers.

Martin Bojowald's forskning siges at kaste lys over nogle egenskaber ved det tidligere univers, hvis kollaps formede det nuværende. Nogle af egenskaberne ved forudgående universer kan dog ikke bestemmes på grund af usikkerhedsmomentet. Dette arbejde er stadigt på et tidligt stadie, og det henstår stadig at blive verificeret af andre forskere. Men det bibringer den cykliske model en større synlighed som en mulig forklaring af universets begyndelse.
https://da.wikipedia.org/wiki/Oscillerende_unive

5) De 7 døds sønder: Det er Godt at være egoist hvis dit formål er at overleve på en øde ø. Det er godt at være egoist hvis dit liv eller verden afhænger af det. (Osv. alle "dårlige" ting kan opstilles til at være nødvendige/gode) Det er mit Synspunkt ;) Øvelsen kan laves med alt.

TL:DR:
1) Videnskab har ikke behov for at tro på gud, man kan tror på gud fordi den er dejligst at tro på.
2) Naturens perfekt-hed kommer af evolution og tilpasning lige fra tidernes start har ting blevet forme til de reneste/optimale designs(Eller Gud - umuligt at bevise).
3) Begivenheder i biblen har fundet sted, men om de er forgået på præcis som beskrevet er uvist(?).
4) Gud er ikke Fair.
Videnskab: Big Crush kom før Big Bang.
God og Ondt: Synspunkt

PS: Ja de film er kunst imo. Glad der er nogen der kan lide den, henviste en ven Man From Earth han troede det var et prank. :wallbash:

This post was edited by IronBird on Jan 21 2016 01:56am
Member
Jan 21 2016 07:59am
Quote (IronBird @ 21 Jan 2016 08:43)
Det nogle rigtige gode pointer du rejser, og billedere hjælper altid :)

1) håb efter døden. - Når folk er I krise finde nogen af dem en tro på gud, jeg tror det er som du siger, hvis ingen er bevist hvorfor ikke tage det rareste af de to(+De har sikkert personlige grunde, med udadtil gir det mening for mig at antage det sådan).

Der er ikke behov for en hypotese om gud, og videnskaben har ikke har brug for en siden. https://clashingculture.***/2009/01/25/i-have-no-need-of-that-hypothesis/

2) naturens perfekthed
Ligesom videnskaben kortlage Darwins udviklings teory(Survival of the Fittest), har der opstået et modargument da går på at gude skabte verden så smart at den ville tilpasse og regulere sig selv(Alt hvad det ville blive bevist af videnskaben = Sådan som gud skabte det).
Kort: ...Alt I naturen er forklaret i videnskaben, også disse naturlige fænomener/designs. At sige det er guds værk kan hverken bevise eller modbevises. Bevis byrden er umulig
http://www.youtube.com/watch?v=CBeCxKzYiIA

3) Begivenheder fra Biblen er bevist.
At bevise begivenheder har fundet sted er ikke entydigt med at de forgået som skrevet i biblen(?). Jeg har ikke rigtigt mere at sige, da min viden er utilstrækkelig om bible historier/begivenheder.

4) Du laver et godt argument hvorfor gud tillader lidelse(Gud er ikke fair). Det kan der jo ikke laves om på så satire i stedet :rofl::
#Satire#NoGod#NotFunny:http://www.youtube.com/watch?v=2LXCZRpxHpg
Take for en fyldest gørende svar jeg stille, så prøver jeg selv at svare samme spørgsmål: Før Big Bang(Videnskabs bud):
https://da.wikipedia.org/wiki/Oscillerende_unive

5) De 7 døds sønder: Det er Godt at være egoist hvis dit formål er at overleve på en øde ø. Det er godt at være egoist hvis dit liv eller verden afhænger af det. (Osv. alle "dårlige" ting kan opstilles til at være nødvendige/gode) Det er mit Synspunkt ;) Øvelsen kan laves med alt.

TL:DR:
1) Videnskab har ikke behov for at tro på gud, man kan tror på gud fordi den er dejligst at tro på.
2) Naturens perfekt-hed kommer af evolution og tilpasning lige fra tidernes start har ting blevet forme til de reneste/optimale designs(Eller Gud - umuligt at bevise).
3) Begivenheder i biblen har fundet sted, men om de er forgået på præcis som beskrevet er uvist(?).
4) Gud er ikke Fair.
Videnskab: Big Crush kom før Big Bang.
God og Ondt: Synspunkt

PS: Ja de film er kunst imo. Glad der er nogen der kan lide den, henviste en ven Man From Earth han troede det var et prank. :wallbash:

Citatet af Laplace husker jeg godt fra Cosmos, der blev det også brugt ;)

Det er rigtigt, at du kan forklarer det meste uden at du behøver sige det er Gud der står bag. En anden teori kunne være at Gud satte hele processen i gang fra begyndelsen. Han satte alle reglerne i spil og vidste udfaldet af processen han skabte, eftersom han lever uden for Tid og havde forudset udfaldet. Filmen Intersteller er et ret dårligt eksempel på dette, men der har hoved personen også mulighed for at give sin datter ledetråde i mens hun er meget ung og lidt ældre, dog på en meget kort tidsperiode for ham selv, eftersom han er endt i en anden slags dimension.
Det kan godt være nogle indenfor Videnskaben påstår at Big Bang eventet er noget der sker om og om igen. Men hvad var begyndelsen på hele den process? Stof og information kan ikke bare opstå uden af ingenting, det er vildt ulogisk.

Og folk spørger så måske, hvorfor Gud ikke lavede et perfekt Univers uden ondskab, død og ødelæggelse.
- Guds plan var at skabe et væsen der med sin egen frivilje valgte Gud til deres liv. Det kaldes ægte kærlighed. Havde han ''programmeret'' mennesket til bare at adlyde ham,og elske ham, ville vi være ligesom robotter. Og vores frivilje, samtidigt med at vi bragte synd ind i livet, har ført til den ondskab vi ser i verden. Gud bliver nødt til at tillade det for ikke at forstyrre den frivilje. Dog har han ikke forladt os helt for os selv, eftersom han elsker os og kun ønsker at vi skal elske ham tilbage, hvilket Bibelen fortæller om.

Det med Gud ikke er fair: Hvis Gud skulle være fair, ville ingen mennesker have adgang til hans dimension. Eller himmelen som mange vil kalde det. Det er en dimension, hvor ondskab og synd ikke findes. Intet menneske har mulighed for igennem egne gerninger at kommer til dette sted, eftersom alle laver fejl i deres liv. Det er menneskeligt at fejle som man siger. Alle andre trosretninger, Islam, Jødedommen, Jehovas vidner, Mormonisme etc. tror på at man igennem gerninger bliver frelst. Har du gjort mere godt end ondt har du altså en chance.
Men var Gud fair, skulle alle mennesker ligesom i den virkelige verden blive dømt for deres overtrædelser. En domstol dømmer dig efter loven og de paragraffer der er vedtaget, også kan du undskylde nok så meget - du bliver dømt. Det samme med mennesker ud fra et åndeligt perspektiv. Det er derfor at Jesus er så central indenfor kristendommen, at Gud ofrede sin egen søn, for at vi kunne blive frelst igennem ham.

Anyways, det bliver nok lidt for langhåret for en der ikke ser Bibelen som en troværdig kilde. Og desuden er jeg ikke særligt kvalificeret til at svarer særligt fyldestgørende. ;)

Member
Gold: 2,441.00
Jan 21 2016 02:20pm
Quote (LazyDazy @ Jan 21 2016 03:59pm)
Citatet af Laplace husker jeg godt fra Cosmos, der blev det også brugt ;)
1)
Det er rigtigt, at du kan forklarer det meste uden at du behøver sige det er Gud der står bag. En anden teori kunne være at Gud satte hele processen i gang fra begyndelsen. Han satte alle reglerne i spil og vidste udfaldet af processen han skabte, eftersom han lever uden for Tid og havde forudset udfaldet. Filmen Intersteller er et ret dårligt eksempel på dette, men der har hoved personen også mulighed for at give sin datter ledetråde i mens hun er meget ung og lidt ældre, dog på en meget kort tidsperiode for ham selv, eftersom han er endt i en anden slags dimension.
Det kan godt være nogle indenfor Videnskaben påstår at Big Bang eventet er noget der sker om og om igen. Men hvad var begyndelsen på hele den process? Stof og information kan ikke bare opstå uden af ingenting, det er vildt ulogisk.
2)
Og folk spørger så måske, hvorfor Gud ikke lavede et perfekt Univers uden ondskab, død og ødelæggelse.
- Guds plan var at skabe et væsen der med sin egen frivilje valgte Gud til deres liv. Det kaldes ægte kærlighed. Havde han ''programmeret'' mennesket til bare at adlyde ham,og elske ham, ville vi være ligesom robotter. Og vores frivilje, samtidigt med at vi bragte synd ind i livet, har ført til den ondskab vi ser i verden. Gud bliver nødt til at tillade det for ikke at forstyrre den frivilje. Dog har han ikke forladt os helt for os selv, eftersom han elsker os og kun ønsker at vi skal elske ham tilbage, hvilket Bibelen fortæller om.
3)
Det med Gud ikke er fair: Hvis Gud skulle være fair, ville ingen mennesker have adgang til hans dimension. Eller himmelen som mange vil kalde det. Det er en dimension, hvor ondskab og synd ikke findes. Intet menneske har mulighed for igennem egne gerninger at kommer til dette sted, eftersom alle laver fejl i deres liv. Det er menneskeligt at fejle som man siger. Alle andre trosretninger, Islam, Jødedommen, Jehovas vidner, Mormonisme etc. tror på at man igennem gerninger bliver frelst. Har du gjort mere godt end ondt har du altså en chance.
Men var Gud fair, skulle alle mennesker ligesom i den virkelige verden blive dømt for deres overtrædelser. En domstol dømmer dig efter loven og de paragraffer der er vedtaget, også kan du undskylde nok så meget - du bliver dømt. Det samme med mennesker ud fra et åndeligt perspektiv. Det er derfor at Jesus er så central indenfor kristendommen, at Gud ofrede sin egen søn, for at vi kunne blive frelst igennem ham.

Anyways, det bliver nok lidt for langhåret for en der ikke ser Bibelen som en troværdig kilde. Og desuden er jeg ikke særligt kvalificeret til at svarer særligt fyldestgørende. ;)

Punkt 2) & 3) er godtaget som gyldigt argumentation der forklare hvorfor gud ikke handle på "ondt" i vores verden.

Punkt 1) Hvis videnskaben acceptere at gud ændre de fysiske love giver det en masse problematikker inden for at opnå "sand" viden... Om Gud lavede stof af ingenting eller der altid har været stof er lige logiske fra mit synspunkt af uvidenhed.
Er glad for de svar jeg har fået, så tak til OP.

Hvorfor tror du at biblen er den rigtige modsat en anden religion? (Personligt spørgsmål der ikke skal svares kun tænkes: Havde du opvokset i et ikke kristen land, havde du stadigt fundet biblen og blevet kristen?)
Member
Jan 21 2016 04:21pm
Quote (IronBird @ 21 Jan 2016 21:20)
Punkt 2) & 3) er godtaget som gyldigt argumentation der forklare hvorfor gud ikke handle på "ondt" i vores verden.

Punkt 1) Hvis videnskaben acceptere at gud ændre de fysiske love giver det en masse problematikker inden for at opnå "sand" viden... Om Gud lavede stof af ingenting eller der altid har været stof er lige logiske fra mit synspunkt af uvidenhed.

Hvorfor tror du at biblen er den rigtige modsat en anden religion? (Personligt spørgsmål der ikke skal svares kun tænkes: Havde du opvokset i et ikke kristen land, havde du stadigt fundet biblen og blevet kristen?)

Jeg ser lige om jeg kan svare i morgen på, hvorfor jeg har valgt kristendommen, fremfor alle de andre religioner der findes.
Jeg kan sige, at før jeg for alvor fandt fred i min trosretning, så har jeg undersøgt og læst meget om de mange andre trosretninger der er, Islam, Jødedommen, Hinduisme, Budisme, New Age retninger og andre spirituelle bevægelser.

Og jeg er glad for de mange spørgsmål, det er altid interessant at diskutere det metafysiske ;)
Member
Jan 22 2016 08:04am
Quote (IronBird @ 21 Jan 2016 21:20)

Det er ret svært egenligt, at forklarer hvorfor jeg har sat min tillid til det kristne budskab, men jeg vil gøre forsøget.

Og det er rigtigt, at miljøet du er opvokset i har stor betydning for hvem du er og hvad man tror på. Og ja - jeg havde muligvis været muslim, hvis jeg var født i Mellemøsten. Og dog, hvis jeg havde undersøgt og sat mig ind i tingene som jeg har nu, så var jeg måske konverteret til kristendommen.

Islamer ret uhyggelig i mine øjne, i den forstand, at der er vers i Koranen der retfærdiggøre drabet på muslimer der konverterer til fx kristendommen. Hvis du ikke bliver dræbt, vil du blive udstødt fra hele samfundet i stedet. Som muslim står du i et svært dilemma angående fritænkning og frihed. Har selv nogle gode muslimske venner jeg ofte diskutere religion med, men det er svært at nå ind til dem, måske på baggrund af dette.
Man kan samtidigt sige, at kristendommen heller ikke har haft en særlig køn historie, både i fortiden, men i nutiden høre man desværre også om nogle ret skræmmende sager. Men modsat Islam er budskabet i det nye testamente udelukkende kærlighed.

Jødedommenshellige bog Tanakh, er det som Det Gamle Testamente i Bibelen er taget ud fra. Alle profetierne om den messias der skulle komme er nedskrevet i disse skrifter. Moseloven er også skrevet her i, som især de ortodokse jøder følger den dag i dag. Jesus ''ophævede'' loven, således at du godt måtte spise det som før var urent kød, fx grisekød. Du behøvede ikke at skulle omskæres, eller lave ofringer til Gud. Loven blev ''erstattet'' med Helligånden, som tog over. Som troende tror man så på, at Helligånden vejleder en, og mærker man efter ved man hvad der er rigtigt og forkert, fremfor at man skal leve sit liv efter en nedskrevet lov, hvis det giver mening. Men eftersom jøderne ikke troede Jesus var hvem han udgav sig for at være, Guds søn, så lever de altså stadigt efter den gamle lov. Derfor er jeg fx ikke jøde, fordi jeg tror Jesus er den han udgav sig for at være, og budskabet er et jeg gerne vil følge.

En anden grund til jeg ikke vælger Islam, er at i følge muslimer, så er Muhammed Guds sidste profet. For at få deres religion til at fremstå gyldig, påstår de at der er profetier i Tanakhen (jødernes hellige tekst) om at Muhammed en dag skulle dukke op. Det er der ikke, de siger derfor at Bibelen osv er manipuleret og har fjernet disse profetier. Eller også påstår de, at profetier som er tilment Jesus, i stedet er Muhammed der snakkes om. Desuden ophævede Jesus loven, hvorimod Muhammed genindsatte loven, og Islam betyder underkastelse. Som muslim har du ikke et personligt forhold til Gud. Der bliver pålagt at du skal bede 5 gange om dagen, og du skal gøre alle disse ting for at du måske for Guds nåde. Desuden nedgradere de Jesus, fra at være Jesus søn, til at være ''kun'' at være en profet. De tror altså at Jesus blot var sat på Jorden for at sætte et godt eksempel, fremfor at han døde for menneskets synder. Fordi de forstår ikke princippet omkring treenigheden, og opfatter kristendommen som en polyteistisk religion der tilbeder flere guder. Desuden var Muhammed pædofil, var glad for krig, og var generelt ikke et særligt godt forbillede i min verden som muslimer gerne vil tro. Og jeg tror at mange af de muslimer der påstår at Islam er en fredelig religion slet ikke ved at der er mange vers i Koranen der retfærdiggøre drab på hedninge den dag i dag.

Håber det giver mening med de to overstående, der er muligvis også en masse andre ting, som jeg bare ikke kan komme i tanker om på nuværende tidspunkt.

Har ikke den store viden indenfor Budisme. De tror på karma og reinkarnation. Det ypperste er Nirvana, som stopper selve reinkarnations processen. Hvad de tror på derefter er jeg faktisk ikke sikker på. Budisme er vel mere en livsstil fremfor en religion, eftersom de ikke tror på nogen skaber Gud eller liv efter døden i samme forstand som de 3 abrahemiske religioner tror på. Som sagt, jeg tror på at vi er til af en grund, og at der er en mening med vores eksistens. Budismens lærer er vel at det meste er en illusion?

Hinduisme, det er vist også noget med karma, ying og yang, reinkarnation? Nirvanna og den slags. Der er mange retninger indenfor denne religion. Der er flere 1000 guder, ofte den samme bare reinkarneret i en anderledes form?

New Age, tror at vi alle er del af én samlet bevidsthed. Tanken er vist at vi er vores egen Gud. De tror også på reinkarnation, chakra og den slags ting.

Disse religioner finder jeg ikke personligt noget af værdi i. Som kristen tror jeg også på det oprør der var før mennesket, nemlig Lucifers oprør mod Gud og hans efterfølgende fald. Han er efterfølgende bedst kendt som Satan, og jeg tror på at han har stor magt på denne jord og er med til at friste mange mennesker til at gå i mod Gud ligesom han selv gjorde. Mange tror i dag på at der ikke er noget som helst, eller også tror de på noget der føre dem væk fra Gud. Enten tror man at man igennem egne gerninger bliver ''frelst'', eller også tror man på at livet går ud på at eksistere. New Age som er ret nyt tror at vi hver især er vores egen Gud eller noget i den stil. Steder som jeg mener har været påvirket af onde kræfter.

Men ja, tror man kun på videnskab er alt dette selvfølgeligt langt ude, og man vil nok også mene at det er til mere skade end gavn. Men for en der tror på at livet ikke ophører med at eksisterer efter døden, men at vi har en sjæl der lever videre, så er det utroligt vigtigt. :)

This post was edited by LazyDazy on Jan 22 2016 08:10am
Member
Gold: 2,300.00
Jan 22 2016 09:17am
Jeg er teitisk agnostiker i den forstand, at jeg tror der er en form for skaber men samtidig er af den overbevisning, at det hverken kan be- eller modbevises.

This post was edited by JVL on Jan 22 2016 09:18am
Go Back To Dansk Topic List
Prev12346Next
Add Reply New Topic New Poll