Quote (IronBird @ 21 Jan 2016 21:20)
Punkt 2) & 3) er godtaget som gyldigt argumentation der forklare hvorfor gud ikke handle på "ondt" i vores verden.
Punkt 1) Hvis videnskaben acceptere at gud ændre de fysiske love giver det en masse problematikker inden for at opnå "sand" viden... Om Gud lavede stof af ingenting eller der altid har været stof er lige logiske fra mit synspunkt af uvidenhed.
Er glad for de svar jeg har fået, så tak til OP.
Hvorfor tror du at biblen er den rigtige modsat en anden religion? (Personligt spørgsmål der ikke skal svares kun tænkes: Havde du opvokset i et ikke kristen land, havde du stadigt fundet biblen og blevet kristen?)
Det er ret svært egenligt, at forklarer hvorfor jeg har sat min tillid til det kristne budskab, men jeg vil gøre forsøget.
Og det er rigtigt, at miljøet du er opvokset i har stor betydning for hvem du er og hvad man tror på. Og ja - jeg havde muligvis været muslim, hvis jeg var født i Mellemøsten. Og dog, hvis jeg havde undersøgt og sat mig ind i tingene som jeg har nu, så var jeg måske konverteret til kristendommen.
Islamer ret uhyggelig i mine øjne, i den forstand, at der er vers i Koranen der retfærdiggøre drabet på muslimer der konverterer til fx kristendommen. Hvis du ikke bliver dræbt, vil du blive udstødt fra hele samfundet i stedet. Som muslim står du i et svært dilemma angående fritænkning og frihed. Har selv nogle gode muslimske venner jeg ofte diskutere religion med, men det er svært at nå ind til dem, måske på baggrund af dette.
Man kan samtidigt sige, at kristendommen heller ikke har haft en særlig køn historie, både i fortiden, men i nutiden høre man desværre også om nogle ret skræmmende sager. Men modsat Islam er budskabet i det nye testamente udelukkende kærlighed.
Jødedommenshellige bog Tanakh, er det som Det Gamle Testamente i Bibelen er taget ud fra. Alle profetierne om den messias der skulle komme er nedskrevet i disse skrifter. Moseloven er også skrevet her i, som især de ortodokse jøder følger den dag i dag. Jesus ''ophævede'' loven, således at du godt måtte spise det som før var urent kød, fx grisekød. Du behøvede ikke at skulle omskæres, eller lave ofringer til Gud. Loven blev ''erstattet'' med Helligånden, som tog over. Som troende tror man så på, at Helligånden vejleder en, og mærker man efter ved man hvad der er rigtigt og forkert, fremfor at man skal leve sit liv efter en nedskrevet lov, hvis det giver mening. Men eftersom jøderne ikke troede Jesus var hvem han udgav sig for at være, Guds søn, så lever de altså stadigt efter den gamle lov. Derfor er jeg fx ikke jøde, fordi jeg tror Jesus er den han udgav sig for at være, og budskabet er et jeg gerne vil følge.
En anden grund til jeg ikke vælger Islam, er at i følge muslimer, så er Muhammed Guds sidste profet. For at få deres religion til at fremstå gyldig, påstår de at der er profetier i Tanakhen (jødernes hellige tekst) om at Muhammed en dag skulle dukke op. Det er der ikke, de siger derfor at Bibelen osv er manipuleret og har fjernet disse profetier. Eller også påstår de, at profetier som er tilment Jesus, i stedet er Muhammed der snakkes om. Desuden ophævede Jesus loven, hvorimod Muhammed genindsatte loven, og Islam betyder underkastelse. Som muslim har du ikke et personligt forhold til Gud. Der bliver pålagt at du skal bede 5 gange om dagen, og du skal gøre alle disse ting for at du måske for Guds nåde. Desuden nedgradere de Jesus, fra at være Jesus søn, til at være ''kun'' at være en profet. De tror altså at Jesus blot var sat på Jorden for at sætte et godt eksempel, fremfor at han døde for menneskets synder. Fordi de forstår ikke princippet omkring treenigheden, og opfatter kristendommen som en polyteistisk religion der tilbeder flere guder. Desuden var Muhammed pædofil, var glad for krig, og var generelt ikke et særligt godt forbillede i min verden som muslimer gerne vil tro. Og jeg tror at mange af de muslimer der påstår at Islam er en fredelig religion slet ikke ved at der er mange vers i Koranen der retfærdiggøre drab på hedninge den dag i dag.
Håber det giver mening med de to overstående, der er muligvis også en masse andre ting, som jeg bare ikke kan komme i tanker om på nuværende tidspunkt.
Har ikke den store viden indenfor Budisme. De tror på karma og reinkarnation. Det ypperste er Nirvana, som stopper selve reinkarnations processen. Hvad de tror på derefter er jeg faktisk ikke sikker på. Budisme er vel mere en livsstil fremfor en religion, eftersom de ikke tror på nogen skaber Gud eller liv efter døden i samme forstand som de 3 abrahemiske religioner tror på. Som sagt, jeg tror på at vi er til af en grund, og at der er en mening med vores eksistens. Budismens lærer er vel at det meste er en illusion?
Hinduisme, det er vist også noget med karma, ying og yang, reinkarnation? Nirvanna og den slags. Der er mange retninger indenfor denne religion. Der er flere 1000 guder, ofte den samme bare reinkarneret i en anderledes form?
New Age, tror at vi alle er del af én samlet bevidsthed. Tanken er vist at vi er vores egen Gud. De tror også på reinkarnation, chakra og den slags ting.
Disse religioner finder jeg ikke personligt noget af værdi i. Som kristen tror jeg også på det oprør der var før mennesket, nemlig Lucifers oprør mod Gud og hans efterfølgende fald. Han er efterfølgende bedst kendt som Satan, og jeg tror på at han har stor magt på denne jord og er med til at friste mange mennesker til at gå i mod Gud ligesom han selv gjorde. Mange tror i dag på at der ikke er noget som helst, eller også tror de på noget der føre dem væk fra Gud. Enten tror man at man igennem egne gerninger bliver ''frelst'', eller også tror man på at livet går ud på at eksistere. New Age som er ret nyt tror at vi hver især er vores egen Gud eller noget i den stil. Steder som jeg mener har været påvirket af onde kræfter.
Men ja, tror man kun på videnskab er alt dette selvfølgeligt langt ude, og man vil nok også mene at det er til mere skade end gavn. Men for en der tror på at livet ikke ophører med at eksisterer efter døden, men at vi har en sjæl der lever videre, så er det utroligt vigtigt.
This post was edited by LazyDazy on Jan 22 2016 08:10am