d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Et Fysik Spørgsmål
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Posts: 10,252
Joined: Nov 25 2009
Gold: 578.20
Jun 25 2012 12:13pm
holda kæft en hjernevridende samtale i har gang i .. :D
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 12:14pm
Quote (HansDenSvans @ Jun 25 2012 07:58pm)
-Gammastråling er overskudsenergi, så når en elektron falder en skal indad, vil der blive udsendt overskudsstråling i form af gamma (siden gamma er en strålingsform af ren energi)

Betastråling er når neutroner bliver til en proton + en elektron som bliver skudt ud fra kernen (Den eneste måde det kan ske, da der ikke er nok energi i atomet til at skyde en elektron ud fra en af skallerne)

Håber det hjælper ;)



JAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!! har ledt efter det her svar i 2 timer nu!
Er du 100 på det du siger med gammastråling fordi så betegner denne proces gammastråling: Når man har et atom som befinder sig i en højere energi tilstand så siges den at være exciteret. Når den er exciteret så vil den prøve at skaffe sig af med sin overskudsenergi – når den skaffer sig af med sin overskudsenergi så det fordi at elektronen falder fra en skal til en anden og dermed bliver der udsendt en foton. denne foton er så gammastråling.

Så tænkte jeg på hvordan en neutron som er neutralt ladet kan blive til en elektron som er negativt ladet? :) men tror faktisk jeg har forstået resten nu så:)
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 12:16pm
Quote (exiter_dk @ Jun 25 2012 07:56pm)
Mener du alpha og beta stråling? For det kan jeg svarer på
Edit: Hvis vi snakker beta stråling er der 3 forskellige former (hvis jeg husker rigtigt)
Beta minus - stråling er når en neutron bliver til en proton ved at udsende den negative del ud (i form af en elektron).
beta + er hvor en proton bliver lavet om til en neutron (dermed bliver kernen mere positiv). Den ''skyder'' en positiv lader elektron ud.
og ec, som står for elektron indfangning (oversat til dansk ofc) Her optager kernen en elektron fra den inderste skald. Dermed danner elektronen og protonen en neutron.
Lidt kringlet forklaret, men du spørger bare hvis du vil vide mere/få det bedre forklaret


Jeg mente med det at, hvad er det i kernen som afgør om en partikel bliver til b- henfald eller alfa-henfald?
Altså jeg ved godt hvilke ting der bliver omdannet i de to processor, men hvorfor bliver alle fx ikke alfa-henfald? også kringlet spurgt om, men forstår du hvad jeg mener?

og har læst flere steder på nettet at før et gamme-henfald kan ske, skal der være sket et beta-henfald (ligemget om beta+ /beta - ) passer det? Er meget usikker på hvad der sker i et gammahenfald.

This post was edited by SunBursT on Jun 25 2012 12:21pm
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 12:19pm
Quote (SunBursT @ Jun 25 2012 08:16pm)
Jeg mente med det at, hvad er det i kernen som afgør om en partikel bliver til b- henfald eller alfa-henfald?
Altså jeg ved godt hvilke ting der bliver omdannet i de to processor, men hvorfor bliver alle fx ikke alfa-henfald? også kringlet spurgt om, men forstår du hvad jeg mener?


Svært at sige på forhånd. Hvis jeg husker rigtigt skyldes det, at atomerne helst vil nå til en stabil grundtilstand, og det vil den gøre hurtigst muligt. Derfor gør den det ved enten alfa eller beta stråling. Den datterkerne, som bliver dannet fra moderkernen, vil så kunne henfalde på en anden måde indtil den har nået en stabil grundtilstand.

Edit: Og lazy hvis du starter på stx vil du have om det her ;)

This post was edited by exiter_dk on Jun 25 2012 12:20pm
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 12:20pm
Quote (exiter_dk @ Jun 25 2012 08:19pm)
Svært at sige på forhånd. Hvis jeg husker rigtigt skyldes det, at atomerne helst vil nå til en stabil grundtilstand, og det vil den gøre hurtigst muligt. Derfor gør den det ved enten alfa eller beta stråling. Den datterkerne, som bliver dannet fra moderkernen, vil så kunne henfalde på en anden måde indtil den har nået en stabil grundtilstand.


giver faktisk super god mening ! :)
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 12:21pm
Quote (SunBursT @ Jun 25 2012 08:20pm)
giver faktisk super god mening ! :)


Np. Håber det har været til hjælp.
Member
Posts: 657
Joined: Jun 24 2009
Gold: 0.00
Jun 25 2012 12:23pm
Quote (exiter_dk @ Jun 25 2012 08:21pm)
Np. Håber det har været til hjælp.


til spørgsmålet: I B- processen kan man undre sig over at kernen kan udsende elektroner når den udelukkende består af protoner og neutroner.
Ved du så om det er et ubesvaret spørgsmål ligesom om gud findes?

#e skal til eksamen imorgen og det har været en kæmpe hjælp!:-)

This post was edited by SunBursT on Jun 25 2012 12:24pm
Member
Posts: 10,252
Joined: Nov 25 2009
Gold: 578.20
Jun 25 2012 12:24pm
ingen STX til mig..
Har kun meget lidt viden inden for det emne.. Men er da stolt over det 10 tal jeg fik på D niveau, ved at fortælle om solsystemet. Der kom jeg da lidt ind på atomer, brint og helium osv.. :D
Member
Posts: 8,478
Joined: May 7 2007
Gold: 20.00
Jun 25 2012 12:27pm
Quote (LazyDazy @ Jun 25 2012 08:24pm)
ingen STX til mig..
Har kun meget lidt viden inden for det emne.. Men er da stolt over det 10 tal jeg fik på D niveau, ved at fortælle om solsystemet. Der kom jeg da lidt ind på atomer, brint og helium osv.. :D


Det sgu da nice. Og så da også lige, at du fik 12 i dansk. Aldrig for sent at starte på en ny uddannelse, men hvis det ikke er noget for dig then dont. :P
Member
Posts: 10,252
Joined: Nov 25 2009
Gold: 578.20
Jun 25 2012 12:29pm
Tjaeh, det er så også kun på D niveau.. Men havde sgu ikke regnet med, at det ville gå så godt, så regner da med at kunne klare en HF ;)

(sry jeg spammer dit topic med noget, som ikke har noget som helst med sagen at gøre!

This post was edited by LazyDazy on Jun 25 2012 12:29pm
Go Back To Dansk Topic List
Prev123Next
Add Reply New Topic New Poll