Quote (exiter_dk @ Jun 25 2012 07:56pm)
Mener du alpha og beta stråling? For det kan jeg svarer på
Edit: Hvis vi snakker beta stråling er der 3 forskellige former (hvis jeg husker rigtigt)
Beta minus - stråling er når en neutron bliver til en proton ved at udsende den negative del ud (i form af en elektron).
beta + er hvor en proton bliver lavet om til en neutron (dermed bliver kernen mere positiv). Den ''skyder'' en positiv lader elektron ud.
og ec, som står for elektron indfangning (oversat til dansk ofc) Her optager kernen en elektron fra den inderste skald. Dermed danner elektronen og protonen en neutron.
Lidt kringlet forklaret, men du spørger bare hvis du vil vide mere/få det bedre forklaret
Jeg mente med det at, hvad er det i kernen som afgør om en partikel bliver til b- henfald eller alfa-henfald?
Altså jeg ved godt hvilke ting der bliver omdannet i de to processor, men
hvorfor bliver alle fx ikke alfa-henfald? også kringlet spurgt om, men forstår du hvad jeg mener?
og har læst flere steder på nettet at før et gamme-henfald kan ske, skal der være sket et beta-henfald (ligemget om beta+ /beta - ) passer det? Er meget usikker på hvad der sker i et gammahenfald.
This post was edited by SunBursT on Jun 25 2012 12:21pm