Quote (mafai @ 31 Jul 2010 00:10)
Lyd er svingninger i luften, som øret omdanner :S
Vi kan ikke vide om det gør nogen forskel.
Du siger at din computer måske går en tur mens du ligger og sover?
Det kommer an på om du opfatter lyd ud fra et eksistens-begreb, lyd i sig selv kan bevises videnskabeligt. Tillader mig at citere en side der forklarer begrebet.
Om eksistens:Quote (ingengud.dk @ 31 Jul 2010 00:10)
"Den følgende tanke er måske en smule kompliceret, - selv har jeg brugt en del tid på at overveje den, og handler om dét at være, - eksistens eller rettere definitionen på samme. Hvad vil det sige at findes? At være til? Ud fra de forhold der hersker i vores dimension vil eksistens sige samklang med andre eller andet; man eksisterer eller findes, fordi man befinder sig i et forhold til andre ting, der også findes. “Et træ, der fældes af stormen laver kun en lyd, hvis der er nogen i nærheden, der kan høre den”. Dette er selvfølgelig en sandhed med modifikationer; en lyd kan jo sagtens defineres som selve trykbølgerne i luften og ikke nødvendigvis som det menneskelige øres opfangelse af disse."
Der behøves ikke være et øre for at lyden kan eksistere, lyden eksisterer i sit fysiske faktum i form af trykbølgers gentagne forplantning i luft eller andre materialer.
-------
Jo det kan vi godt vide, du kan lave to ens forsøg hvor du f.eks. opløser et magnesiumbånd med saltsyre. Første gang observerer du hvad der sker, anden gang lader du være med at observere, men sætter et videokamera til at optage forsøget, og bagefter sammenligner du og ser at der ingen forskel var.
-------
Det er et nægtende argument, ligesom når fortalere for Intelligent Design siger at øjet f.eks. er skabt så komplekst at det ikke kan være tilfældet af evolution, fordi der ikke er nogen dele der har kunne udvikle sig, da det ellers ikke ville virke. Jeg kan ikke se hvor du vil hen med det?
This post was edited by Znuggle on Jul 30 2010 05:31pm