d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Dansk National Identitet > Fællesskabet Danmark
Prev12348Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
May 15 2010 06:54am
Ved godt at folk siger en masse de ikke mener på facebook.
Men jeg synes det er sjovt når f.eks. tyrkere og folk fra iran, iraq, osv. Melder sig både grupper som "fuck racister" men også "Perker for livet".
Men en dansker for mig er bare en der bidrager til samfundet (:
Member
Gold: 655.43
May 15 2010 04:15pm
Dansk er ikke noget man kan blive.. Det er noget man er.. Så er den ikke længere..
Jeg prøver ikke at lyde racistisk eller noget som helst.. Men fordi at en kat føder i en kostald, betyder det jo ikke at katten har født en kalv vel ?
Ergo skal man have danske forældre for at være dansk.. Men det er selvfølgelig kun min holdning..
Member
Gold: 7,525.26
May 16 2010 07:23am
Der er altså ikke umiddelbart nogen der mener at man er dansk fordi at en dansk konge engang erobrede noget land og dermed indkræsede at kongerige - Danmark? Vi er jo stadig et monarki og jeg er lidt overrasket over at der ikke er noget der har taget fat i det.
Hvad med grundloven? Er man dansker hvis man respekterer og følger den danske grundlov?

Jeg synes der har været mange gode svar indtil nu, og det er spændende at høre hvordan folk definerer et folkefærd i en så globaliseret tidsalder.

This post was edited by Znuggle on May 16 2010 07:23am
Member
Gold: 1,428.00
May 16 2010 10:54am
Quote (ViperClaw @ 13 May 2010 22:41)
Bacon + ØL = DK

overe børnehaveniveau. xD!!

jeg må nok sige at jeg er utrolig stolt af at være Dansk. vi er så cool at vi giver lov at alle formere for forskællighed, holdninger og udtalser.
prøv at sæt kim larsen for eksempel i en boks, og opsaver ham, han er jo pære dansk :D han er en dansker med stil, i min verden.
Member
Gold: 1,217.00
May 19 2010 12:23am
Quote (JelleDK @ 16 May 2010 00:15)
Dansk er ikke noget man kan blive.. Det er noget man er.. Så er den ikke længere..
Jeg prøver ikke at lyde racistisk eller noget som helst.. Men fordi at en kat føder i en kostald, betyder det jo ikke at katten har født en kalv vel ?
Ergo skal man have danske forældre for at være dansk.. Men det er selvfølgelig kun min holdning..

Arj nu må du lige spænde... Med dit argument hvor mange generationer skal du så tilbage for at kunne bevise din sande nationalitet? Tilbage til Danmarks grundlov? Danmarks navn? Jordens oprindelse?

Er du dansk statsborger, er du dansk. At du har en anden hudharve og ikke mestrer sproget så er du blot en ud af alle herinde - inklusiv mig selv.
Member
Gold: 253,169.00
May 19 2010 12:30am
Quote (DocPhil @ 19 May 2010 08:23)
Arj nu må du lige spænde... Med dit argument hvor mange generationer skal du så tilbage for at kunne bevise din sande nationalitet? Tilbage til Danmarks grundlov? Danmarks navn? Jordens oprindelse?

Er du dansk statsborger, er du dansk. At du har en anden hudharve og ikke mestrer sproget så er du blot en ud af alle herinde - inklusiv mig selv.

Så hvis en person af anden etnisk herkomst render og siger fuck Danmark dagen lang og kalder dig og andre tilfældige personer han passerer på gaden for dansker svin så mener du denne person er dansker selvom han hader landet? Jeg har det lige omvendt jeg synes ikke at det er et stykke papir der afgør om du er en dansker, men derimod din mentalitet.
Member
May 19 2010 01:13am
Quote (Monze @ May 19 2010 08:30am)
Så hvis en person af anden etnisk herkomst render og siger fuck Danmark dagen lang og kalder dig og andre tilfældige personer han passerer på gaden for dansker svin så mener du denne person er dansker selvom han hader landet? Jeg har det lige omvendt jeg synes ikke at det er et stykke papir der afgør om du er en dansker, men derimod din mentalitet.

Man kan godt havde danske forældre og ens familie er danskere helt tilbage fra stenalderen, men det betyder ikke at man selv elsker landet. Du kan jo godt hade ens eget land selvom hele ens familie er danskere.
Jeg vil give dig helt ret i, at man ikke kan bedømme om man er dansker eller ej ud fra et stykke papir.
Member
Gold: 253,169.00
May 19 2010 01:18am
Quote (Gerner @ 19 May 2010 09:13)
Man kan godt havde danske forældre og ens familie er danskere helt tilbage fra stenalderen, men det betyder ikke at man selv elsker landet. Du kan jo godt hade ens eget land selvom hele ens familie er danskere.
Jeg vil give dig helt ret i, at man ikke kan bedømme om man er dansker eller ej ud fra et stykke papir.

I så fald vil jeg heller ikke mene at en sådan person er en dansker. Måske set ud fra en familiemæssig betragtning, men når du hader landet så meget så kan du vel lige så godt flytte. Det er der vel ikke noget der forhindrer. Hvis man direkte hader landet vil man vel også skamme sig lidt over at kalde sig dansker og derfor kan man bare skifte til den nationalitet der passer en bedre.
Member
Gold: 655.43
May 19 2010 01:31am
Quote (DocPhil @ May 19 2010 08:23am)

Der er ingen af os, som har ret og ikke ret.. Det er hvordan man fortolker det at være dansk.. Du har en måde at fortolke det at være dansk..
Jeg har ikke sagt, at hele din generation skal være dansk.. Jeg skrev dine forældre.. Lige meget hvad nogle af jer skriver, så kan det ikke ændre på hvordan jeg ser på om man er dansk eller ej..
Jeg kunne sikkert også kommentere mange af de forklaringer der er kommet i denne tråd, men gider ikke fordi vi skal ikke prøve at blive enige om, hvad det vil sige at være dansk.. Der blev spurgt ud til folks meninger..
Men som du selv siger, at man har en anden hudfarve, der kan du stadig være dansk.. Kender mange selv, som jeg vil sige var dansk, men ikke er født i Danmark.. Bare fordi du ikke er født i landet, gør jo ikke at du mister det at være dansk..
Hvis du nu blev født i USA, ville du så være amerikansk, med 2 danske forældre ? Nej, ville du ikke.. Du er dansk..
Member
May 19 2010 01:43am
Quote (Monze @ May 19 2010 09:18am)
I så fald vil jeg heller ikke mene at en sådan person er en dansker. Måske set ud fra en familiemæssig betragtning, men når du hader landet så meget så kan du vel lige så godt flytte. Det er der vel ikke noget der forhindrer. Hvis man direkte hader landet vil man vel også skamme sig lidt over at kalde sig dansker og derfor kan man bare skifte til den nationalitet der passer en bedre.

Nemlig ^^ synes selv at alle de indvandre, som ikke kan opføre sig ordentligt skal havde sparket..
Go Back To Dansk Topic List
Prev12348Next
Add Reply New Topic New Poll