d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Gensidig Forsørgelsesplig > Endnu En økonomisk Klaphat Står Frem
1236Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.00
Warn: 20%
Dec 4 2013 08:38am
Hejsa gutter,

Så er det tid til politik igen. For et par dage siden stod en ung pige frem og fortalte, hvordan de kommende ændringer til den gensidige forsørgelsespligt kommer til at ramme hende og hendes kæreste. Kort fortalt siger de nye regler, at papirløse samlevere nu også skal forsørges af deres samlever, hvor det før var gifte folk. Hvis man bor sammen, bliver kontanthjælpssatsen altså også bestemt ud fra kærestens indkomst med de nye regler.

Det fik den unge pige til at bryde ud på facebook i gruppen "GENSIDIG FORSØRGELSESPLIGT - NEJ TAK", hvor hun græd over den økonomiske situation, som hun og hendes kæreste nu ville komme i med de nye reglers indtræden, hvor hun stod til at miste hele sin kontanthjælp. Hun kunne berette, at de med et forbrug på 16.000 pr. måned og hans løn på 23.000 før skat ikke ville kunne få økonomien til at løbe rundt efter disse ændringer.

Den observante læser vil måske stille spørgsmålstegn til et 25-årigt barnløst pars økonomi, der har et månedligt forbrug på 16.000. I dag kom budgettet bag de tal så frem, og ganske rigtigt skulle det vise sig, at en tredjedel af det budget går til afdrag af diverse lån.

Den her sag giver anledning til en sjov debat:

- Hvad synes I om den udvidede samleverforsørgelsespligt? Er det fair/unfair?
- Hvad er jeres syn på den nuværende sag? Skal Mille have en økonomisk håndsrækning, eller står hun selv med lorten?
Banned
Dec 4 2013 09:52am
"Den observante læser vil måske stille spørgsmålstegn til et 25-årigt barnløst pars økonomi, der har et månedligt forbrug på 16.000"
Ja.

Men igen, den nye regl der, er da til at lukke op og skide i, og desuden bare fordi man er "kærester" eller har samme addresse betyder ikke at man deler noget som helst andet end safter fra nedre dele.
Member
Gold: 253,169.00
Dec 4 2013 11:03am
Kan ikke se meningen i at gensidig forsørgelsespligt skal ramme ved så lavt et beløb. Meningen med loven må være at man ikke må have stor formue og så have en kæreste der kører på frihjul og får kontanthjælp. Jeg synes grænsen på 23.000 kr. før skat er skudt helt ved siden af for det eneste de opnår er at splitte par ad.

Hvis jeg tjente 23.000 kr og havde en kæreste der var på kontanthjælp og ville få 0 kr. så ville jeg flytte fra hende indtil job/indtægtssituationen ændrede sig.

Hvis du tjener 23.000 før skat har du ca. 13-14 tkr efter skat (måske mere alt efter hvilken pensionsordning man har). Til faste udgifter for 2 personer så er det godt nok ikke ret meget. Personligt har mig og min kæreste en mdl. udgift på 11 tkr. og det er uden mad.

SELVFØLGELIG kan parret sparre for de har sikkert bil m.m, men hvorfor skal han straffes når han rent faktisk tjener okay?

This post was edited by Monze on Dec 4 2013 11:04am
Member
Gold: 20,797.00
Dec 4 2013 11:12am
Den her debat bliver meget mere interessant i sommeren / efteråret 2014. Når der er vanvittige eksempler fra almindelige mennesker som er kommet utilsigtet i klemme.

Med de dertilhørende hjerteskærende historier fra det virkelige liv :o

:love: :santa:
Member
Dec 4 2013 11:16am
Quote (EnTeK @ 4 Dec 2013 19:12)
Den her debat bliver meget mere interessant i sommeren / efteråret 2014. Når der er vanvittige eksempler fra almindelige mennesker som er kommet utilsigtet i klemme.

Med de dertilhørende hjerteskærende historier fra det virkelige liv  :o

:love:  :santa:

Ja det skal nok blive meget værre. Kunne man i stedet ikke sætte ressourcer af til at sikre at alle danskere betaler den skat de nu engang skal. Det er da 100 gange mere unfair at nogen slipper afsted med sort arbejde en at der er en pige der får kontanthjælp. Derefter kunne man begynde på økonomisk svindel bl.a. førtidspensionister der ikke fejler noget eller kontanthjælpen der gives til polakkere efter kun 10 ugers arbejde i danmark.

Hell, hvad med at vi accepterede at kun blive det 10. mest gavmilde land mht. bistand til u-landende næste år. Vi sender så mange penge derned som kunne være bedre brugt herhjemme..

This post was edited by Monze on Dec 4 2013 11:18am
Member
Gold: 51.50
Warn: 30%
Dec 4 2013 11:25am
synes politikerne kunne spare en hel del også på deres egen løn og goder. og synes også Danmark skulle stoppe med og sende penge ud af landet... hvem fanden kommer og hjælper os når vi er på røven !?

This post was edited by MischaDK on Dec 4 2013 11:25am
Member
Gold: 20,797.00
Dec 4 2013 11:31am
Quote (Monze @ Dec 4 2013 06:16pm)
Ja det skal nok blive meget værre. Kunne man i stedet ikke sætte ressourcer af til at sikre at alle danskere betaler den skat de nu engang skal. Det er da 100 gange mere unfair at nogen slipper afsted med sort arbejde en at der er en pige der får kontanthjælp. Derefter kunne man begynde på økonomisk svindel bl.a. førtidspensionister der ikke fejler noget eller kontanthjælpen der gives til polakkere efter kun 10 ugers arbejde i danmark.

Hell, hvad med at vi accepterede at kun blive det 10. mest gavmilde land mht. bistand til u-landende næste år. Vi sender så mange penge derned som kunne være bedre brugt herhjemme..

Det kræver vist et raskt lille militærkup fra en militærjunta. Der ingen skrupler eller hæmninger har når det kommer til at henrette samtlige politiker og borger der ikke gør som de siger.

Men derudover se jeg inge problemer for at utopia bliver en reel mulighed -_-

:love: :santa:
Banned
Dec 4 2013 12:42pm
Quote (Monze @ 4 Dec 2013 18:16)

Der er intet galt ved at arbejde sort.
Men det med at give kontanthjælp til invandre og så noget, giver jeg dig helt ret i, folk der betaler skat betaler til selve danmark, ikke til folk som skal komme og udnytte det.
Og stop med at sende xxx mil hvert år ud til lande når vi selv står og mangler.
Forbyd arbejdsgiver at hyre østeuropæer bare fordi de er billigere.
Skær ned på penge der bliver sendt ind til militæret.

Ja det ville nok give et par milliarder til at gøre noget ved det her faldene korthus-land vi lever i ^_^
Member
Dec 4 2013 12:57pm
Quote (waw @ 4 Dec 2013 19:42)

Quote (waw @ 4 Dec 2013 19:42)
Men det med at give kontanthjælp til invandre og så noget, giver jeg dig helt ret i, folk der betaler skat betaler til selve danmark, ikke til folk som skal komme og udnytte det.

Øøøøøøøøøøøøh. Når du arbejder sort udnytter du netop velfærdssystemet.
Member
Dec 4 2013 01:01pm
Quote (waw @ 4 Dec 2013 20:42)
Og stop med at sende xxx mil hvert år ud til lande når vi selv står og mangler.
Forbyd arbejdsgiver at hyre østeuropæer bare fordi de er billigere.
Skær ned på penge der bliver sendt ind til militæret.

Ja det ville nok give et par milliarder til at gøre noget ved det her faldene korthus-land vi lever i  ^_^

Jeg vil meget hellere have at en pige som hende der kan få kontanthjælp og så sørge for at folk betaler skat af de penge som de skal. Jeg er imod sort arbejde og fusk med diverse ydelser.

HVIS vi havde strammet til på alle andre punkter og der kun var kontanthjælpen tilbage så var det jo en nødvendighed. Men skattekassen går glip af så mange penge hvert år at man skulle tro det var løgn.
Go Back To Dansk Topic List
1236Next
Add Reply New Topic New Poll