d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Dansk > Matematik Hjælp > Hjælp Vil Blive Værtsat.
12Next
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: Locked
Trader: Scammer
Warn: 10%
Apr 11 2011 07:11am
Det skrå kast
Det skrå kast kan opfattes som en bevægelse, der er sammensat af en vandret bevægelse med konstant hastighed og en lodret bevægelse med konstant acceleration. Den vandrette bevægelse har en konstant hastighed, fordi den lodrette tyngdekraft ikke kan give en acceleration i vandret retning. Den lodrette bevægelse har konstant nedadrettet acceleration lig med tyngdeaccelerationen g.
Banekurven bliver en parabel, hvor den maksimale højde over begyndelsesstedet kaldes stighøjden h, og hvor længden af kastet (vandret) kaldes kastevidden l (hvis kastet vel at mærke slutter i samme højde, som det begyndte).

Man kan vise at højden, y, af den genstand der kastes afhænger af tiden, t, på følgende måde:
y(t)= -½ ∙ g∙ t2 + v0∙ sin(a)∙ t ,
hvor v0 er genstandens starthastighed og a er den vinklen den kastes afsted i (se figuren). Tyngdeaccelarationen er g=9.82m/s2.
Man kan vise at kastevidden, x, af den genstand der kastes afhænger af tiden, t, på følgende måde:
x(t)= v0∙ cos(a)∙ t ,

hvor v0 er genstandens starthastighed og a er den vinklen den kastes afsted i (se figuren).
1) Betragt nu et skråt kast med en metalkugle. Bolden kastes afsted i en vinkel på a=80o med en hastighed v0=18m/s. Udregn hvor højt bolden når op (h), til hvilken tid den er højest oppe (ttop), og hvornår den igen rammer jorden (tjord). Vis også grafen for y(t) og kommenter om resultaterne passer med det, der kan aflæses af grafen.
Udregn også kastevidden.

2) Udled en generel ligning for hvor højt en genstand med starthastigheden v0 og vinklen  når op og til hvilken tid den er højest oppe. Test om ligningerne passer med dine resultater i 1).

Mig og en ven har store problemer med det her.

Jeg kan nok godt finde ud af noget med nogle FG hvis nogen kan hjælpe :)

Tak på forhånd.

~ Dreeb.

Member
Apr 11 2011 07:12am
Udled en generel ligning for hvor højt en genstand med starthastigheden v0 og vinklen a når op og til hvilken tid den er højest oppe. Test om ligningerne passer med dine resultater i 1).

Rettelse
Member
Apr 11 2011 07:15am
hvad niveau er det der lige? :D
Member
Apr 11 2011 07:16am
Quote (Hej @ Apr 11 2011 03:15pm)
hvad niveau er det der lige? :D

Gym 1. G A niveau
Member
Gold: 0.00
Apr 11 2011 07:33am
Quote (Dreeb @ Apr 11 2011 02 begin_of_the_skype_highlighting 11 2011 02 end_of_the_skype_highlighting:11pm)
Det skrå kast
Det skrå kast kan opfattes som en bevægelse, der er sammensat af en vandret bevægelse med konstant hastighed og en lodret bevægelse med konstant acceleration. Den vandrette bevægelse har en konstant hastighed, fordi den lodrette tyngdekraft ikke kan give en acceleration i vandret retning. Den lodrette bevægelse har konstant nedadrettet acceleration lig med tyngdeaccelerationen g.
Banekurven bliver en parabel, hvor den maksimale højde over begyndelsesstedet kaldes stighøjden h, og hvor længden af kastet (vandret) kaldes kastevidden l (hvis kastet vel at mærke slutter i samme højde, som det begyndte).

Man kan vise at højden, y, af den genstand der kastes afhænger af tiden, t, på følgende måde:
y(t)= -½ ∙ g∙ t2 + v0∙ sin(a)∙ t ,
hvor v0 er genstandens starthastighed og a er den vinklen den kastes afsted i (se figuren). Tyngdeaccelarationen er g=9.82m/s2.
Man kan vise at kastevidden, x, af den genstand der kastes afhænger af tiden, t, på følgende måde:
x(t)= v0∙ cos(a)∙ t ,

hvor v0 er genstandens starthastighed og a er den vinklen den kastes afsted i (se figuren).
1) Betragt nu et skråt kast med en metalkugle. Bolden kastes afsted i en vinkel på a=80o med en hastighed v0=18m/s. Udregn hvor højt bolden når op (h), til hvilken tid den er højest oppe (ttop), og hvornår den igen rammer jorden (tjord). Vis også grafen for y(t) og kommenter om resultaterne passer med det, der kan aflæses af grafen.
Udregn også kastevidden.

2) Udled en generel ligning for hvor højt en genstand med starthastigheden v0 og vinklen  når op og til hvilken tid den er højest oppe. Test om ligningerne passer med dine resultater i 1).

Mig og en ven har store problemer med det her.

Jeg kan nok godt finde ud af noget med nogle FG hvis nogen kan hjælpe :)

Tak på forhånd.

~ Dreeb.

bliver nok lidt svært :D?
Member
Gold: 4,200.00
Apr 11 2011 07:37am
Quote (Dreeb @ 11 Apr 2011 14:16)
Gym 1. G A niveau

1.g mat er altid c-niv lige meget hvilken retning du har valgt ;)

men jeg skal til træning nu, hvis ikke du har fået hjælp inden jeg kommer hjem, skal jeg nok hjælpe :) (har nemlig lidt travlt, skulle ha' været der for 10 min siden ;) )
Member
Gold: 73,184.16
Apr 11 2011 08:35am
orker ikke engang at læse alt det der :O
Member
Gold: 2.00
Apr 11 2011 09:10am
Det er da ikke 1.g stof det der. Ellers havde jeg det da alt for let i 1.g.
Member
Gold: 0.00
Apr 11 2011 09:19am
1 + 1 = 2
Member
Gold: 253,169.00
Apr 11 2011 09:38am
Lav det selv eller spørg din lærer. Kunne aldrig drømme om at hjælpe dig og håber heller ikke andre kunne!
Go Back To Dansk Topic List
12Next
Add Reply New Topic New Poll