d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Iemand Ervaring Met: Wet Openbaarheid Van Bestuur > I.v.m. Onderzoek Voor Mijn Opleiding.
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 100.00
Feb 3 2011 04:31pm
Beste Dutch forumers.

Voor mijn opleiding moet ik een beleidsnota schrijven over de aanpak van veiligheidsproblemen met oud en nieuw.

Nu wil ik bij 3 gemeente een Wob-verzoek (wet openbaarheid van bestuur) indienen om documenten op te vragen over de evaluatie van oud en nieuw problemantiek.

Heeft iemand ervaring met het doen van een Wob-verzoek? zo ja, hoe ging dat toen in z'n werk? ging het makkelijk? heb je lang moeten wachten op de gegevens? etc.

Member
Gold: 179.04
Member
Feb 4 2011 06:52am
Quote (Lucas[NM] @ 4 Feb 2011 12:13)

Uiteraard had ik dat al gedaan.

dit geeft alleen niet aan dat een gemeente wel degelijk een Wob (onrechtmatig) kan weigeren of dat er andere manieren van tegenwerking plaats kunnen vinden.
Ik hoopte dat er hier wel mensen ervaring mee zouden hebben.
Member
Gold: 4,132.00
Feb 5 2011 12:53am
heb je niet meer kans om informatie hierover te vinden bij je prof .. of je medestudenten ?

de kans is klein dat je hier op jsp (en dan zeker in dutch forum) een antwoord gaat vinden ...
Member
Gold: 9,221.15
Feb 5 2011 05:28am
Quote (Hellskin @ 4 Feb 2011 13:52)
dit geeft alleen niet aan dat een gemeente wel degelijk een Wob (onrechtmatig) kan weigeren of dat er andere manieren van tegenwerking plaats kunnen vinden.
Ik hoopte dat er hier wel mensen ervaring mee zouden hebben.

Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat de gemeente niet staat te springen om jouw Wob-verzoek in te willigen en dat je er dus actief achteraan moet gaan. Maar ach, dat is eigenlijk vaak geen uitzondering bij de gemeente.

Het ligt een beetje aan welke informatie je precies wilt hebben, wat versta je precies onder 'evaluatie oud en nieuw problematiek'? Ze hebben *denk ik* geen argumenten waarop ze jouw verzoek zouden kunnen afwijzen (op absolute of relatieve grond), maar dit is afhankelijk van de specifieke informatie die jij opvraagt.

Op Judex.nl staan een aantal criteria waarop wob-verzoeken geweigerd kunnen worden. De onderstaande zijn wellicht van toepassing in jouw geval, dus daar moet je in je wob-verzoek op letten.

# opsporing en vervolging van strafbare feiten
# inspectie, controle en toezicht door bestuursorganen

Ik heb er niet echt verstand van maar dit lijkt mij logisch. /opinion

This post was edited by uNoTopia on Feb 5 2011 05:30am
Member
Feb 5 2011 06:31am
die 2 criteria zullen inderdaad van toepassing zijn.

Het gaat namelijk vooral om het draaiboek en de evaluatie van de hulpdiensten (politie/brandweer). maandag ga ik langs bij het gemeentehuis
Go Back To Nederlands Topic List
Add Reply New Topic New Poll