Ff beetje informatie copieren uit de Sp!ts

:
De dienstplicht werd in 1815 ingevoerd. Tot 1998 werden dienstplichtigen geloot, en konden rijken hun dienstplicht afkopen.
Als het al wordt ingevoerd lijkt me/hoop ik niet dat zoiets tegenwoordig nog zal/kan gebeuren.
Officieel is in Nederland de dienstplicht niet afgeschaft, maar slechts de opkomstplicht officieel opgeschort. Zolang Nederland niet in staat van oorlog verkeert, wordt er niemand onder de wapenen georpen.
Dit systeem blijkt op zich wel te werken, maar wat als Nederland nu ineens in oorlog zou geraken? Worden dan alle dienstplichtige opkomstplicht opgeschorte personen opgeroepen? Damn, dan heb je een groot ongeoefend leger...
Lijkt mij een beter systeem als je wanneer 18 jaar geworden bent wel weer 'opkomstplichtig' bent. Sommige mensen willen echter liver eerst hun studei oid afmaken en ik vind dat je bij zoiets (of iets anders) uitstel moet kunnen aanvragen. Let wel: uitstel, geen afstel. Dienstplicht zou dan, vind ik, bijvooorbeeld ipv een volle dienst alleen een half jaar of jaar verplichte militaire opleiding kunnen worden. Ik vind dat aanleren van respect, orde, etc iedereen wel goed doet!
Heb ik dit een beetje goed onder woorden gebracht?
Uiteraard geen megagoed waterdicht systeem zo, maar je snapt m'n bedoeling waarschijnlijk wel!