Quote (Incompetence @ Mon, 9 Oct 2006, 21:50)
Quote (¢?NNI @ Mon, Oct 9 2006, 07:35pm)
Hmm, ik zal straks ook wat posten. Al even verklappen dat ik het huidige Nederlandse beleid goed vind. Ik heb al wel een aantal zaken gelezen waar ik het niet volledig mee eens ben (wat had je verwacht) maar ik moet jullie even in spanning laten!
Ik doe het bijna in mn broek!
...Shit.... afk.
Tot mijn grote verbazing ben ik het met alles wat je had te zeggen eens. Wie had dat ooit gedacht?
Quote (Ov2rkill)
Het gebruik van soft-drugs onstaat bij vele mensen niet om een kick te hebben maar om de nieuwsgierigheid. Herinner je je eerste trokje niet? Afvragende van wat je gaat voelen, hoe een zogenaamde lachkick/boefkick is? Er zijn maar weinig mensen die het doen voor de 'kick'. En je zegt dat mensen rapper hard-drugs zouden pakken als het verboden is, dus, aangezien hard-drugs verboden is in nederland zouden alle jongeren aan de hard-drugs zitten omdat ze juist die kick willen hebben, zoals je zei. Deze redenering klopt totaal niet sorry.
Mwah, het is een beetje van beide, imo. Er zullen mensen zijn die uit nieuwsgierigheid kennis zullen maken met soft-drugs. Wanneer het illegaal is, zullen er ook wel mensen zijn (ik kijk dan vooral naar minderjarigen, pubers) die het een "kick" vinden om iets te doen dat eigenlijk niet mag en zo ook indruk kunnen maken op vrienden, stoer doen.
Quote (Ov2rkill)
Het kost de overheid ook stukken van mensen om auto- en andere ongevallen ten gevolge van cannabis gebruikers te betalen, dit door de verminderde concentratie die gepaard gaat met het roken van cannabis.
Het is zo dat cannabis de concentratie van de mensen verminderd, het is ook zo dat mensen cannabis roken voor/tijdens de werkuren. Wat op zich zorgt voor minder productiviteit tijdens het werk, wat dan ook zorgt voor een minder nationaal inkomen, waarmee de kosten van andere landen om drugs op te sporen makkelijk gecompenseert kan worden.
Ja, en nee. Je moet ervan uitgaan dat - of het nu legaal is of niet - het sowieso gedaan zal worden. Er zullen sowieso mensen zijn die stoned zullen autorijden, er zullen ook mensen zijn die stoned zullen werken. Ik betwijfel trouwens dat het contractueel toegelaten is om onder invloed van cannabis te werken. Misschien kan iemand hier een antwoord op geven? Ik denk hoe dan ook dat er sterkere aspecten zijn voor dit "kosten-besparen"-argument (zie verder).
Mijn argumenten voor de legalisatie van soft-drugs:
1. Uit onderzoek bleek dat het aantal druggebruikers niet is gestegen als gevolg van de legalisatie. Met andere woorden, het is niet: legalisatie = meer junks. Het zijn er evenveel. (ik heb geen concrete bron voor deze informatie, ik zal eens op zoek gaan)
2. Het is enkel legaal om soft-drugs te gebruiken voor personen die achttien jaar of ouder zijn. Volwassenen dus. Vanaf je achttien bent, ben je verantwoordelijk voor je daden. Ik denk dan ook dat iemand die een volwassen leeftijd heeft bereikt de keuze om al dan niet soft-drugs te gebruiken aankan.
3. Je kan er als staat belastingen op heffen, wat voor extra inkomsten zorgt. Wanneer het niet legaal is, heb je er als staat geen inkomsten aan.
4. Zoals Xepo reeds zei, voorkom je de verkoop van cannabis met een te hoge THC-waarde.
5. Het zou hypocriet zijn om soft-drugs te bannen, terwijl het gebruik van sigaretten en alcohol zomaar toegelaten wordt. Deze zijn namelijk ook schadelijk voor de gezondheid (alcohol indien overmatig gebruik, zeer schadelijk zelfs).
6. Soft-drugs zijn er hoe dan ook. Gelegaliseerd of niet. Kijk maar naar België. Ik ken verschillende buurten in Antwerpen waar illegale koffieshops gerunt worden en ik ken amper iemand die nooit in contact is gekomen met weed of zelf heeft gesmoord. In feite geraak je in soms makkelijker aan weed dan aan sterke drank.
Discusieeeeeeeeeeeer!