Quote (Wuben[NM] @ Jan 27 2010 02:44pm)
Paar dingen. Even kritisch:
- Hoewel je pakkend probeert te openen, kan het nog beter. Zie ook artikel later in deze post.
- Begin zinnen niet met de woorden And, But, Also, Because. Dat is lelijk en 'mag' niet. Er valt vaak omheen te schrijven. (in addition, however, furthermore, whereas, hence etc)
- Schrijf niet in afkortingen. Shouldn't

should not. Geldt in principe voor alle geschreven tekst die enigszins officieel is.
- "These cover the rules regarding spelling and grammar and what is and when something is socially or politically correct"

loopt niet. These slaat nergens op terug en de rest van de zin is een puzzel.
- Is speech community een begrip?
- scholarly research

academic research
- These two different theories represent quite different

wat bedoel je?
- Prescription would consider a lot of (Ebonic) terms - for example double negations - a form that does not conform

considers. Daarnaast mist er ergens een leesteken in die zin. Je moet de bijzin eruit kunnen halen en de zin moet nog steeds kunnen lopen; dat is nu niet het geval.
- Overigens geldt voor die hele alinea: gebruik actieve vorm. Niet would recommend, maar recommends.
- This is exactly the difference between the two, why a choice has to be made between the two linguistic theories. Die zin klopt niet.
Overigens ben ik het met de lijn als geheel niet eens. Ik neig naar het prescriptive om niet in het wilde westen te belanden qua taal. Nieuwe woorden en begrippen zijn prima, mits in overeenstemming met de huidige regels. Aardig artikel:
http://www.nu.nl/column-dinsdag/2165130/alle-woorden-al-eens-bedacht.htmlWil wel opnieuw naar aangepaste versie kijken. Dan wel in word.
Dit
+
"Description is used in the study of a language. Best to be summarized as the work of objectively analyzing and describing how a language is spoken (or has been spoken in the past) by a group of people in a speech community."

Plak die zinnen aan elkaar: ... and can best be summarized as... Anders heeft je 2e zin geen finite verb en is het dus eigenlijk niet eens een echte zin. Vervang liefst ook de haakjes door komma's: in een wetenschappelijke tekst probeert men haakjes zoveel mogelijk te vermijden. Met "speech community" is niets mis.
"These two different theories represent quite different"

Ik denk dat je "manifest themselves" bedoelt ipv "represent". Ik zou de "different" die voor "theories" staat ook weglaten want anders heb je hem 2 keer op korte tijd in 1 zin en de tweede keer moet het trouwens "differently" zijn ipv "different" want het wordt hier als bijwoord gebruikt.
"They both approach a different way to think about a spoken language."

best gewoon "spoken language" ipv "a spoken language", maar kom, dat zijn details.
"Prescription would consider a lot of (Ebonic) terms - for example double negations - a form that does not conform."

Met die would is volgens mij niets mis, in tegenstelling tot wat Ruben zei. Het voegt gewoon modaliteit toe, wat juist positief is en het heeft niets met actief of passief te maken. Wel niet overdrijven natuurlijk. Er is wel een probleem met je anaforen: "double negation" komt niet overeen met "a form that does not conform". Ofwel is het "for example the double negation, a form that does not conform", ofwel "for example double negations, forms that do not conform". Overigens is "form that does not conform" ook wel wat raar, maar ik kan het niet verbeteren want ik weet niet wat je juist bedoelt.
"When prescriptivists want to condemn a common language phenomenon like a barbarism (being ‘wrong‘ usage of words), descriptive linguistics will most likely lean to accepting the form."

A prescriptivist would condemn..., whereas a descriptive linguists leans towards... En het stukje tussen haakjes zou ik laten vallen: je prof weet vast wat een barbarisme is en als hij/zij dat nog niet wist zal hij het door je uitleg ook niet beter snappen. "wrong usage of words" is namelijk nogal vaag, maar een volledige uitleg zou je te ver leiden.
"I, myself, am leaning towards tagging along with descriptive."

Die "tagging along" is veel te informeel en die eerste komma heeft niet echt nut, beter is: "I myself, lean towards the descriptive theory, as... Plak de zin die erna komt er dus aan: een zin die begint met "as" is wel mogelijk, maar komt veel minder vaak voor als een "as" in een verklarende bijzin.
"... in question ‘correctly’, the language that has been taught might’ve been completely overhauled.""... in question ‘correctly’, it might be completely overhauled." Ik weet ook niet of "overhauled" hier wel het goede werkwoord is, ik zou eerder "outdated" gebruiken.
"Prescription simply leaves too little space for change. Whether it be small changes or major ones."Komma ipv punt
"Where prescriptive linguists will be stuck in ‘fifty-years-ago’""Whereas prescriptive linguists will be stuck fifty years ago / stuck in their 'fifty-years-ago' mentality."
Opmerking ivm wat Ruben zei:
Begin zinnen niet met de woorden And, But, Also, Because. Dat is lelijk en 'mag' niet.Whether hoort hier ook bij.
Er valt vaak omheen te schrijven. (in addition, however, furthermore, whereas, hence etc)Een zin met however beginnen wordt ook vaak gezien als lelijk.
Edit: de pijltjes en opmaak vallen weg bij mijn laatste opmerkingen, ik weet niet waarom maar zelfs met editten is het niet te verhelpen :/
This post was edited by ReadyAimFire on Jan 27 2010 12:46pm