Generatiekloof
Als 18 jarige student heb je er niet veel last meer van maar toen ik nog jonger als 15 was kreeg je het dagelijks te horen. Vroeger was dit/dat altijd beter. Ik zelf vind eigenlijk dat we alleen maar vooruit zijn gegaan. Niet alleen Technologies maar ook psychologisch. Onderwerpen als seks en atheïsme zijn bijvoorbeeld bijna geen taboe meer. Er zijn dus duidelijk heel veel verschillen van toen en nu.
Vooral het aspect Mode valt op als je kijkt naar de generatiekloof. Allerlei dingen komen terug waarvan het leek dat ze hun tijd gehad hadden. Voorbeelden hiervan zijn de spijkerbroek, maar ook het spijkerjasje. Ook is de mode wereld nu vele malen groter als vroeger. Vroeger was de mode nog in opkomst bij de gewone burgers en kregen pubers er al helemaal niet mee te maken.
Vroeger werd bijna alles door de ouders betaald, ook hier komt mode weer terug want omdat er vroeger bijna geen spraken van was bij pubers was het altijd lekker goedkoop voor de ouders die nu (als de puber een dure smaak heeft) toch grote hoeveelheden geld neer zouden moeten tellen voor hun tieners. Daarom werken de meeste tieners die in deze generatie leven en graag mode willen dragen. Kleding dragen uit de nieuwste mode draagt ook bij aan de populariteit van de jongeren.
Vroeger waren er ook verscheidene taboes waar mensen last van hadden. Voorbeelden hiervan zijn godsdienst, seks en huwelijken tussen katholiek en protestanten. Homofilie werd ook nooit over gepraat maar dat taboe is inmiddels overwonnen want nu bestaat zelfs het homohuwelijk.
Samen wonen of seks hebben voor het huwelijk werd vroeger ook niet geaccepteerd. Terwijl mensen nu af en toe al een kind hebben voor ze gaan trouwen.
Scholen waren vroeger ook veel strenger in godsdienst. Zo had je verschillende scholen voor verschillende zuilen in het christendom. Dit is inmiddels allemaal verzuild hoewel scholen nog steeds in hun naam hebben staan of ze christelijk of katholiek zijn.
Er is uiteindelijk dus behoorlijk veel veranderd. De kerk die vroeger het middelpunt was van alles is vervangen door algemene normen en waarden. De mens is inmiddels ook zo vrij dat hij in bijna alles zelf mag beslissen wat hij doet. Bij al deze veranderingen zijn veel voordelen geweest maar jammer genoeg ook een paar nadelen. Denk aan mensen die heel makkelijk denken over scheiden of een gebrek aan discipline bij leerlingen waardoor ze onder de maat presteren. Maar na al die tijd tussen vroeger en nu is de vrijheid van denken en doen alleen maar toegenomen.
Eduard Havo éénjarig
Interviews
1. Wat was de mode, kapsels, trends, sieraden?
2. Hoe zat het met seks en partnerkeuze, waarop beoordeel je je keuze voor een bepaaldelde vriend of vriendin, wat is wel en niet goed?
3. Hoe financierde de tiener alles zoals uitgaan en kleding
4. Hoe zat het met de waarden en normen en geloof?
5. Hoe zat het met roken en alcoholgebruikt etc?
6. Naar welke feestjes mochten tieners vroeger wel en welke niet
7. Sprak je tijdens je pubertijd ook een totaal andere taal als ouderen?
8. Wat waren je meest gebruikte communicatie middelen?
9. wat waren de eventuele taboes in die tijd?
Piet 48 jaar oud
1. Ik deed niet zoveel mee aan die trends aangezien ik een beetje op het platteland woonde.
2. Dit werd over het algemeen niet veel besproken, maar mij ging het voornamelijk om het figuur en karakter en gezicht maar dat is bij de meeste mensen nu nog steeds zo.
3. Mijn ouders betaalde dit.
4. Mijn ouders waren best wel gelovig en wilde dit ook naar mij overbrengen maar ik geloofde er eigenlijk maar de helft van.
5. Er rookten veel meer mensen als nu maar dat komt denk ik ook door het rookverbod, alcohol gebruik bleef hetzelfde.
6. Gewone verjaardagen enzo, concerten waren verboden terrein.
7. Ja eigenlijk wel omdat al de ouderen uit de oorlog kwamen en wij dus allemaal een heel ander perspectief hadden
8. Post en telefoon.
9. Seks en religie.
Gerard 15 jaar oud
1. Merk, gel, en sommige mannen dragen oorbellen.
2. Gewoon aardige, en leuke meisjes.
3. Zakgeld en kleedgeld.
4. Geloof is er niet meer, waarden en normen nog wel.
5. Roken is nu verboden en alcohol drink ik niet.
6. Ik ga niet naar zoveel feestjes.
7. Nee ik kan me ouders gewoon begrijpen.
8. Msn en sms.
9. Poepseks.
Jaap 18 jaar oud
1. Merk, stekels, bloesjes en spijkerbroeken.
2. Lekker lichaam, blond haar blauwe ogen.
3. Zakgeld, kleedgeld en als ik geld nodig heb neem ik baan.
4. Wat is geloven?
5. Ik rook alleen maar waterpijp sigaretten mag niet van me ouders, en elk weekend uitgaan, dat deden ze vroeger denk ik niet
6. Gewoon verjaardagen met veel drank enzo en af en toe een feest als carnaval, weet niet of ze vroeger ook carnaval hadden.
7. Ja soms snap ik helemaal niks van me ouders.
8. Chatten, telefoon.
9. Ik denk alleen dingen die met seks te maken hebben en drugs enzo.
\
booeoeeemmmm klaar. shit ik moet sneller typen voor volgende werkstuk... 12 minuten overtjid