d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Casus: Gaswinning > Ethiek
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 6.22
Feb 5 2009 04:45pm
Howdy,

Het is jullie vast niet ontgaan dat er een zekere vraag naar serieuze zaken is op dit idyllische gedeelte van d2jsp. Daarom heb ik voor jullie een casus uit mijn leertraject 'Ethiek'.

Ik vraag jullie het volgende verhaaltje aandachtig te lezen en de vragen eronder zo volledig mogelijk te beantwoorden. Het zal je ongetwijfeld aan het denken zetten, hoe dan ook vast en zeker reden genoeg tot discussie. Als de tijd rijp is zal er een leuke twist aan het verhaal komen. Al met al geen zin? opkankeren dan.

Ingenieur X is in dienst van een Nederlands ingenieursbureau. Dit ingenieursbureau heeft van de Nederlandse overheid opdracht gekregen metingen te verrichten naar grondverzakkingen ten gevolge van aardgaswinning in Groningen. De plaatselijke bevolking, enkele duizenden mensen, meent dat er schade aan hun huizen is opgetreden door grondverzakking ten gevolge van de aardgaswinning. Zij eist een schadevergoeding. De uitkomsten van het onderzoek zullen gebruikt worden om te bepalen of het Groningse bedrijf, dat het gas wint, een schadevergoeding moet betalen aan de gedeputeerden.

Dat er sprake is van grondverzakking is duidelijk. Het Groningse bedrijf claimt echter dat deze zo gelijkmatig is dat grondverzakking door gaswinning niet de oorzaak kan zijn van schade aan huizen. Uit het onderzoek van Ingenieur X blijkt echter dat op tenminste enkele plaatsen sprake is van ongelijkmatige verzakking, veroorzaakt door gaswinning, die waarschijnlijk de schade aan de huizen veroorzaakt heeft.

Als ingenieur X tussentijds de resultaten van zijn onderzoek bespreekt met een vertegenwoordiger van de Nederlandse overheid stelt deze voor de gemeten uitkomsten van het onderzoek af te doen als "meetfouten". De vertegenwoordiger beklemtoont dat het grote negatieve gevolgen heeft voor de economie in de regio Groningen als het onderzoek erop wijst dat de schade aan de huizen het gevolg is van de aardgaswinning. Het bedrijf dat nu aardgas wint bevindt zich op de rand van faillissement en heeft momenteel geen financiƫle speelruimte de schadevergoedingen te betalen. Bij het bedrijf werken enkele duizenden medewerkers.

Vragen
1. Wie zijn de betrokkenen?
2. Wat zijn hun belangen?
3. Definieer het morele probleem / de morele problemen.
4. Welke handelingsmogelijkheden heeft ingenieur X?
5. Wat raad jij hem aan te doen? waarom?
Member
Gold: 0.70
Warn: 30%
Feb 5 2009 05:09pm
1 Ingenieur X, "een vertegenwoordiger van de Nederlandse overheid", een gronings gaswinningsbedrijf en zijn werknemers en "bewoners van Regio Groningen"(ik neem aan de provincie).
2 Ingenieur X zijn belangen is zijn werk zo goed mogelijk verichten
"een vertegenwoordiger van de Nederlandse overheid" zijn belangen is zorgen dat het groningse bedrijf niet failiet gaat
"een gronings gaswinningsbedrijf en zijn werknemers" zijn belangen is zorgen dat het bedrijf niet failiet gaat -.-
"bewoners van Regio Groningen"(ik neem aan de provincie) zijn belangen is hun schade vergoed krijgen
3 het feit dat de bewoners niets vergoed krijgen uit belang van de economie in Groningen.
4 Hij kan de vertegewoordiger dwars gaan liggen door naar de media te stappen of "de vertegewoordiger" gehoorzamen
5 houd je baan en doe wat "de vertegewoordiger" zegt, de economie en de banen van een veel grotere groep is belangrijker in mijn mening..

This post was edited by BadBoyDeGekste on Feb 5 2009 05:10pm
Member
Gold: 9,221.15
Feb 5 2009 06:14pm
De uitkomsten van het onderzoek zullen gebruikt worden om te bepalen of het Groningse bedrijf, dat het gas wint, een schadevergoeding moet betalen aan de gedeputeerden.

\o/
Member
Gold: 0.70
Warn: 30%
Feb 5 2009 06:19pm
hmm overheen gelezen -.- klopt niet echt he!
Banned
Gold: 0.00
Warn: 60%
Feb 6 2009 07:23am
had eerlijk gezeggt ingewikkeldere vragen verwacht aangezien ik het woordje casus al niet begrijp.
zal later nog tijd nemen om ze te beantwoorden
Member
Gold: 5,901.42
Feb 6 2009 08:19am
casus is soort probleem/probleemstelling
en ik vind alleen 5 intressant, ze zouden gas moet winnen uit de grond, en hierna co2 terugstoppen.
de co2 valt de winne door ik meen een soort fluor, maar de details hiervoor ben ik tijdelijk kwijt
Member
Gold: 1.80
Feb 6 2009 09:34pm
Ruikt naar Avans Breda
Go Back To Nederlands Topic List
Add Reply New Topic New Poll