d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Euthanasie > En onnodige levensverlenging
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 0.31
Apr 8 2006 08:30am
Dit zal dus gaan over het feit euthanasie en over het onnodig verlegen van mensen hun leven. Bijvoorbeeld als mensen alleen nog kunnen overleven door kunstmatige beademing of door het leven gaan als planten. Deze 2 voorbeelden zijn niet echt verwant maar het zijn voorbeelden waarbij euthanasie aangevraagd kan worden.
Men kan zich dus afvragen wanneer een leven nog waardig is en of de persoon in kwestie mag kiezen om zijn leven te beïndigen of niet. De wetgeving, in Belgïe toch, is hier nog altijd redelijk onduidelijk in. Er bestaat wel dergelijke regelingen zoals NTR 1-4, wat slaat op het reanimeren van mensen en in hoeverre men mag gaan omiemand terug te reanimeren. Dit is maar één van de weinige dingen dat ik al van gehoord heb in verband met levensbeïndiging.
Mensen waarvan men weet dat ze terminaal ziek zijn of waarvan men weet dat hun leven niet meer menswaardig is zouden imo het recht moeten krijgen om te kunnen beslissen of ze hun leven willen beeïndigen. Hetzelfde met mensen die aan machines hangen om in leven gehouden te worden. Ik kan soms zo ver denken dat het soms nutteloos is en verspilling van geld om zo mensen in leven te houden.
Ik ben niet voor natuurlijke selectie van de sterksten maar gewoon voor het feit van menswaardig bestaan en de kans hebben om in vrede te kunnen sterven. Het is makkelijk om er zo over te praten maar beeld jezelf dit in alsof het over je eigen leven gaat of iemand die heel dicht bij je staat.

Deel je mening.
Member
Gold: 5,901.42
Apr 8 2006 09:01am
Ik vind dat in de meeste gevallen euthenasie goedgekeurd moet worden, als deze persoon nog goed kan denken en helemaal zeker van zijn zaak is.
Hierbij zou de dokter wel toe moeten stemmen, want als er een redelijke kans op overleven is, zou het toch niet goedgekeurd moeten worden.
Mensen die in coma liggen, en dan langer dan 6maanden, daarvan zouden de machines ook stopgezet moeten worden.
Want er zijn maar heel weinig gevallen dat iemand na 6 maanden nog uit een coma komt.
verdere meningen komen later
BTW: leuk dat we weer een onderwerp hebben om over te discussieren, dat is tenminste interessant

This post was edited by Tha_Axid on Apr 8 2006 09:02am
Banned
Gold: 0.01
Warn: 20%
Apr 8 2006 10:30am
In Nederland is euthanasie toegestaan, zolang de patient de euthanasie aanvraagd en de arts zich aan de opgestelde regels houdt;

De patient moet vooraf een zogeheten levenstestament bij zijn arts inleveren, hierin staat dat de patient wenst te sterven wanneer een beschreven situatie zich voordoet.

De arts moet zich aan de volgende regels houden;
- Hij moet ervan overtuigd zijn dat 'de wens' vrijwillig tot stand is gekomen.
- ervan overtuigd zijn dat de patient fysiek dan wel psychisch ondraaglijk en onophoudelijk lijdt.
- de patient informeren van zijn of haar situatie en de vooruitzichten.
- er moet minstens 1 andere arts dezelfde patient onderzoeken en uiteraard tot dezelfde conclusie komen.
- de beeindiging van het leven moet op een medisch verantwoorde manier gebeuren.

Als aan deze regels niet voldaan is/wordt, blijft euthanasie strafbaar met 12 jaar gevangenisstraf. De regels zijn prima, het enige vervelende is dat ze niets zeggen over mensen die bijvoorbeeld door een ongeluk in coma raken.. zij hadden dat natuurlijk niet kunnen aan zien komen en hebben dus logischerwijs geen aanvraag gedaan.

Ik denk dat het een stuk beter is als de familie ook mag beslissen.

Kortom; Ik ben voor euthanasie bij alle mensen die in een zinloze (bijv. iemand in coma) of mensonwaardige (bijv. kanker patienten of zwaar gehandicapten) omstandigheden verkeren.
Go Back To Nederlands Topic List
Add Reply New Topic New Poll