d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Turks Hof Onderzoekt Verbod Ak-partij
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 100.00
Jun 6 2008 05:07am
Quote (Nrc-nl)
Turks hof onderzoekt verbod AK-partij
Gepubliceerd: 1 april 2008 11:34 | Gewijzigd: 21 april 2008 21:20
Door onze correspondent

Rotterdam, 1 april. Het Turkse Constitutionele Hof gaat uitzoeken of de AK-partij (Rechtvaardigheid en Ontwikkeling) van premier Recep Tayyip Erdogan verboden moet worden. Door dit besluit van het Hof staat het vast dat het politieke leven in Turkije de komende maanden in een impasse komt te verkeren.Het Hof besloot gisteren unaniem om een verzoek tot een verbod van aanklager Abdurrahman Yalcinkaya in behandeling te nemen.

Volgens Yalcinkaya is de AK-partij een broeinest van anti-seculiere activiteiten geworden en ondermijnt zij als zodanig het seculiere karakter van de Turkse Republiek.

Toen de AK-partij vorig jaar de parlementsverkiezingen won, beloofde zij om snel stappen te ondernemen om dichter bij de Europese Unie te komen en de Turkse economie verder te hervormen. Maar daar was sindsdien al weinig van terechtgekomen en door de dreiging van het verbod zal in deze situatie geen verandering komen. „Het is beschamend voor de Turkse democratie dat deze zaak is geopend”, aldus AK-parlementslid Suat Kiniklioglu. „Ongelukkigerwijze moeten wij het grootste deel van onze energie daaraan besteden.”

Het Constitutionele Hof heeft al eerder partijen verboden omdat deze 'anti-seculier’ (lees: te gelovig) of 'Koerdisch’ zouden zijn. Dat de rechters unaniem stemden om de zaak tegen de AK-partij in behandeling te nemen wijst erop dat ook nu een verbod bepaald niet denkbeeldig is.

De komende weken zal de AK- partij daarom vrijwel zeker stappen ondernemen om de grondwet te veranderen met de bedoeling het zo moeilijker te maken politieke partijen buiten de wet te stellen. Of dat Erdogan en de zijnen zal lukken is, aldus de Turkse media, echter bepaald niet zeker.

Voor een grondwetswijziging is immers de steun in het parlement nodig van de extreem-nationalistische MHP. Maar die lijkt daar vooralsnog niet erg positief tegenover te staan. De AK-partij zou ook kunnen overwegen om een referendum over de kwestie uit te schrijven.

Na het bekend worden van het besluit van het Hof leverde de beurs in Istanbul 1,23 procent in en de Turkse lire, de nationale munteenheid, verloor 1,7 procent ten opzichte van de Amerikaanse dollar.

Naast sluiting van de AK-partij wil openbaar aanklager Yalcinkaya ook dat 71 topfiguren van de partij, onder wie premier Erdogan en president Abdullah Gül, een politiek verbod van vijf jaar krijgen opgelegd. Gül vervult als president een in principe non-politieke functie. Maar een politiek verbod voor Erdogan, die de absolute macht binnen de AK heeft, betekent dat de partij de facto wordt onthoofd.

De Europese Unie reageerde gisteren negatief op het besluit van het Hof. Volgens Olli Rehn, Eurocommissaris voor Uitbreiding, worden in de Europese Unie kwesties als een verbod van een politieke partij in het parlement besproken, niet in de rechtszaal.

een leuk relletje in Turkije.
Member
Gold: 0.00
Jun 6 2008 05:38am
Ik heb er niets over gehoord, maar is er intussen geen update? Het is gepubliceerd op één april.
Ik volg de politiek in Turkije sowieso niet echt, maar ik had toch de indruk dat het na de overwinning van de fundamentalistische moslims toch weer de democratische kant was aan het opgaan.
Member
Gold: 224.00
Jun 6 2008 05:42am
Random artikel over een onderwerp dat niemand hier op het forum interesseert. I MISS TEH POINT.
Member
Gold: 9,221.15
Jun 6 2008 05:43am
Quote (Kanni @ Fri, 6 Jun 2008, 13:38)
Ik heb er niets over gehoord, maar is er intussen geen update? Het is gepubliceerd op één april.
Ik volg de politiek in Turkije sowieso niet echt, maar ik had toch de indruk dat het na de overwinning van de fundamentalistische moslims toch weer de democratische kant was aan het opgaan.

Het was vast een grapje
Member
Gold: 0.70
Warn: 30%
Jun 6 2008 06:26am
Quote (Wuben[NM] @ Fri, 6 Jun 2008, 13:42)
Random artikel over een onderwerp dat niemand hier op het forum interesseert. I MISS TEH POINT.

Member
Gold: 100.00
Jun 6 2008 07:19am
Quote (Kanni @ Fri, Jun 6 2008, 11:38am)

het was vandaag op het journaal. ik heb er een stukje bij gegoogled zag niet dattie van 1 april was.
inhoud is wel ongeveer het zelfde.

Member
Gold: 0.00
Jun 6 2008 09:39am
pikachu
Member
Gold: 224.00
Jun 6 2008 11:25am
Quote (Burrower @ Fri, 6 Jun 2008, 17:39)
pikachu

Fucking kankerbelg.
Member
Gold: 179.04
Jun 6 2008 02:03pm
Quote (Wuben[NM] @ Fri, Jun 6 2008, 07:25pm)
Fucking kankerbelg.

Altijd hier komen voor de drugzzz, stomme geblindeerde kleine kut karretjes.
Go Back To Nederlands Topic List
Add Reply New Topic New Poll