d2jsp
Log InRegister
d2jsp Forums > Off-Topic > International > Nederlands > Medici
Add Reply New Topic New Poll
Member
Gold: 13.38
Warn: 100%
Feb 14 2008 08:19am
Voor zover ik weet alleen Danny, maar ja, dat zou de topictitel zo saai maken.

Hoe dan ook, iemand hier met kennis/ervaring over IgG's, PEG of AHG?
Member
Gold: 16.93
Feb 14 2008 08:31am
Wat moet u weten?
Ik heb wel een cursus immunologie gehad maar dat zit ver weg ^^
Member
Feb 14 2008 09:17am
I'll take a shot;

Het betreft hematologie.

- IgGs hechten zich aan vreemde erytrocyten, in de milt worden deze dan afgebroken.
- IgGs zijn ~12nm groot, de ruimte tussen erytrocyten is echter ~16 nm. IgG's veroorzaken dus geen agglutinatie.
- Toevoeging van PEG zorgt dat deze afstand kleiner wordt, toch treedt er nog geen agglutinatie op, want daar zorgt AHG voor. (AHG hecht zich aan de IgG's die zich aan de erys hebben gebonden, waardoor nu dus wel agglutinatie optreedt.)

Mijn vragen:
- Kunnen IgG's uberhaubt agglutinatie veroorzaken? of werken ze alleen als 'markers'?
- Waarom zou je de erytrocyten dichter bij elkaar brengen als je toch AHG gebruikt?
- Is een van mijn aannamens verkeerd?
Member
Gold: 4,132.00
Feb 14 2008 09:32am
je zou het gewoon eens kunnen navragen bij je prof die dit vak doceert... tongue.gif
die zal je waarschijnlijk meer kunnen helpen dan alle mensen op jsp tezamen smile.gif
Member
Feb 14 2008 09:42am
Quote (Falkerakatim @ Thu, Feb 14 2008, 05:32pm)
je zou het gewoon eens kunnen navragen bij je prof die dit vak doceert... tongue.gif
die zal je waarschijnlijk meer kunnen helpen dan alle mensen op jsp tezamen smile.gif
Hehe, ja, dat kan helaas pas dinsdag. Er is verder ook geen haast bij, maar dit soort shit blijft altijd in m'n hoofd spoken. Soms komt hulp uit de onverwachte hoek ^^

Member
Gold: 0.31
Feb 14 2008 10:16am
Zal ik vrijdag eens op ingaan als ik kan
Member
Feb 14 2008 11:17am
Voor ik hier mogelijke onzin(lees: nutteloos voor u) zet,
AHG is toch anti-humaan globuline, dat gebruikt wordt voor Coombstesten (of indirecte/directe antiglobulinetesten of RAGT/DAGT/IAGT/OAGT of hoe ze het ook nog noemen)

Zo ja ^^

AHG wordt gebruikt in de directe test om te zien of er immunoglobinen of complementen op het membraan van de RBC zit
-Als er al Ig waren zullen de RBC in de test agglutineren dit gaat wel al in tegenspraak met wat je zei over AHG houd agglutinatie tegen
-als er geen waren geen agglutinatie

Indirecte test: zien of er anti-RBC antistoffen zijn in het serum
-eerst 'controle RBC' met het te testen serum incuberen
-dan 'wassen'
-dan AHG toevoegen
---als er Ig zijn icon_pointr.gif agglutinatie
---als geen icon_pointr.gif niets

Deze testen worden gebruikt om te zien of er hemolytische ziekten zijn
icon_pointr.gif volgens mij is Ig om te 'merken' voor afbraak en kan dus via AHG onrechtstreeks voor agglutinatie zorgen

Had geen flauw idee was Peg deed, dit is toch polyethyleenglycol eh? oO

Ik hoop dat je er aan uit kan en hoop dat Danny hetzelfde zegt ^^
Member
Feb 14 2008 12:10pm
Quote (Danny)
Zal ik vrijdag eens op ingaan als ik kan
Top, zie maar.

@demonsangel

Bedankt voor je reply. Ja, AHG is anti-humaan-globuline. Een coombstest is juist om aan te tonen of de toegediende AHG goed werkte.
AHG wordt gebruikt in de directe test om te zien of er immunoglobinen of complementen op het membraan van de RBC zit
-Als er al Ig waren zullen de RBC in de test agglutineren
-als er geen waren geen agglutinatie
Eens.

dit gaat wel al in tegenspraak met wat je zei over AHG houd agglutinatie tegen
Die snap ik even niet.

Indirecte test: zien of er anti-RBC antistoffen zijn in het serum
-eerst 'controle RBC' met het te testen serum incuberen
-dan 'wassen'
-dan AHG toevoegen
---als er Ig zijn -> agglutinatie
---als geen -> niets
Ook eens, meer dan met onze eigen voorschriften. In het geval van gebruik van AHG lijkt PEG overbodig.

Deze testen worden gebruikt om te zien of er hemolytische ziekten zijn
Ja, onder andere.

volgens mij is Ig om te 'merken' voor afbraak en kan dus via AHG onrechtstreeks voor agglutinatie zorgen
Ja, IgG? Anti-A bijvoorbeeld, een IgM, kan wel directe agglutinatie veroorzaken.

Had geen flauw idee was Peg deed, dit is toch polyethyleenglycol eh? oO
Yep, dat is nou jammer, want dat was een belangrijk punt ^^
Member
Feb 14 2008 12:43pm
Quote (Flatulence @ Thu, Feb 14 2008, 07:10pm)
Bedankt voor je reply. Ja, AHG is anti-humaan-globuline. Een coombstest is juist om aan te tonen of de toegediende AHG goed werkte.

De coombstest is om te zien of er antistoffen en dergelijke in het serum van een patient zitten.
Niet om te kijken of de AHG goed werkt.
De AHG wordt gewoon gemaakt door menselijke globulines (of gezuiverde immunoglobulines zoals IgG/IgM/IgA) in te spuiten in dieren ( konijnen geiten schapen), waarna het serum van de geimmuniseerde dieren wordt ontrokken en als reagens gebruikt. De bedoeling is dus dat dit reagens wel altijd hetzelfde is.
Later kan men, als een van de testen positief was, met een specifieker reagens gaan spelen.

Quote (Flatulence @ Thu, Feb 14 2008, 07:10pm)
Die snap ik even niet.

Quote (bob)
Toevoeging van PEG zorgt dat deze afstand kleiner wordt, toch treedt er nog geen agglutinatie op, want daar zorgt AHG voor. (AHG hecht zich aan de IgG's die zich aan de erys hebben gebonden, waardoor nu dus wel agglutinatie optreedt.)

Uit het vetgedrukte dacht ik dat je bedoelde dat AHG juist agglutinatie tegenging
Ik snapte niet echt veel van die zin dus had me gewoon op dat deel gebaseerd.
Wat ik dus wilde zeggen, was dat er zonder de AHG geeen agglutinatie was, en dat die de agglutinatie dus niet zou kunnen tegengaan. Uiteindelijk blijkt dat je het omgekeerde bedoelde (Dat denk ik nu toch).

Quote (bob)
Ja, IgG? Anti-A bijvoorbeeld, een IgM, kan wel directe agglutinatie veroorzaken

Ja ik bedoelde IgG, was de 'G' vergeten

Quote (bob)
Ook eens, meer dan met onze eigen voorschriften. In het geval van gebruik van AHG lijkt PEG overbodig.

Voorschriften? oO
Peg zorgt er blijkbaar voor dat eiwitten langer in het bloed blijven doordat ze binden aan Peg en zo mindersnel afgebroken worden(dus langere werking medicatie) *wiki is your friend*
Ik snap dus ook niet waarom je de RBC dichter bijeen zou brengen. Als er Ig's zijn doet AHG ze zowiezo bijeen klitten

Member
Feb 14 2008 01:28pm
De coombstest is om te zien of er antistoffen en dergelijke in het serum van een patient zitten.
Niet om te kijken of de AHG goed werkt.
De AHG wordt gewoon gemaakt door menselijke globulines (of gezuiverde immunoglobulines zoals IgG/IgM/IgA) in te spuiten in dieren ( konijnen geiten schapen), waarna het serum van de geimmuniseerde dieren wordt ontrokken en als reagens gebruikt. De bedoeling is dus dat dit reagens wel altijd hetzelfde is.
Later kan men, als een van de testen positief was, met een specifieker reagens gaan spelen.

Een coombstest wordt (in het geval van een kruisproef) toegepast wanneer de kruising negatief is. Het AHG heeft dus niet gebonden met IgG-ery complexen. Komt dat doordat er geen betreffende IgG's zijn? of omdat het AHG niet goed werkt? Daarvoor zijn de coombcellen, dat zijn voor zover ik begrepen heb, erytrocyten met gebonden IgG's. Als er na het toedienen van de coombcellen nog geen agglutinatie is, dan is er zowiezo wat fout met je AHG.

Uit het vetgedrukte dacht ik dat je bedoelde dat AHG juist agglutinatie tegenging
Ik snapte niet echt veel van die zin dus had me gewoon op dat deel gebaseerd.
Wat ik dus wilde zeggen, was dat er zonder de AHG geeen agglutinatie was, en dat die de agglutinatie dus niet zou kunnen tegengaan. Uiteindelijk blijkt dat je het omgekeerde bedoelde (Dat denk ik nu toch).
Ah, nee, dat bedoelde ik niet.

Ik denk overigens dat ik eruit ben!

PEG is erg hygroscopisch en doet niets anders dan water aan de omgeving onttrekken. Hierdoor wordt de water mantel rond de ery dunner, en komen ze dichter bij elkaar te liggen. Daarnaast wordt ook de concentratie antistoffen hoger. PEG zorgt er dus voor dat de antistoffen een optimale kans hebben om te reageren.

En dat is wel logisch!
Go Back To Nederlands Topic List
Add Reply New Topic New Poll