Quote (Flatulence @ Thu, Feb 14 2008, 07:10pm)
Bedankt voor je reply. Ja, AHG is anti-humaan-globuline. Een coombstest is juist om aan te tonen of de toegediende AHG goed werkte.
De coombstest is om te zien of er antistoffen en dergelijke in het serum van een patient zitten.
Niet om te kijken of de AHG goed werkt.
De AHG wordt gewoon gemaakt door menselijke globulines (of gezuiverde immunoglobulines zoals IgG/IgM/IgA) in te spuiten in dieren ( konijnen geiten schapen), waarna het serum van de geimmuniseerde dieren wordt ontrokken en als reagens gebruikt. De bedoeling is dus dat dit reagens wel altijd hetzelfde is.
Later kan men, als een van de testen positief was, met een specifieker reagens gaan spelen.
Quote (Flatulence @ Thu, Feb 14 2008, 07:10pm)
Die snap ik even niet.
Quote (bob)
Toevoeging van PEG zorgt dat deze afstand kleiner wordt, toch treedt er nog geen agglutinatie op, want daar zorgt AHG voor. (AHG hecht zich aan de IgG's die zich aan de erys hebben gebonden, waardoor nu dus wel agglutinatie optreedt.)
Uit het vetgedrukte dacht ik dat je bedoelde dat AHG juist agglutinatie tegenging
Ik snapte niet echt veel van die zin dus had me gewoon op dat deel gebaseerd.
Wat ik dus wilde zeggen, was dat er zonder de AHG geeen agglutinatie was, en dat die de agglutinatie dus niet zou kunnen tegengaan. Uiteindelijk blijkt dat je het omgekeerde bedoelde (Dat denk ik nu toch).
Quote (bob)
Ja, IgG? Anti-A bijvoorbeeld, een IgM, kan wel directe agglutinatie veroorzaken
Ja ik bedoelde IgG, was de 'G' vergeten
Quote (bob)
Ook eens, meer dan met onze eigen voorschriften. In het geval van gebruik van AHG lijkt PEG overbodig.
Voorschriften? oO
Peg zorgt er blijkbaar voor dat eiwitten langer in het bloed blijven doordat ze binden aan Peg en zo mindersnel afgebroken worden(dus langere werking medicatie) *wiki is your friend*
Ik snap dus ook niet waarom je de RBC dichter bijeen zou brengen. Als er Ig's zijn doet AHG ze zowiezo bijeen klitten